Vad stör/reta du dig på i jobbet...

Startat av Zella, 30 maj 2007, 19:48:04 PM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Vad stör/reta du dig på i jobbet...

Fuskåkare, insmitning genom bakdörr
21 (55.3%)
Passagerare som säger god morgon kl 09:00 när du varit uppe sedan 04...
1 (2.6%)
Passagerare som gapa & skriker för minsta lilla
8 (21.1%)
Livliga, bussiga skolbarn
1 (2.6%)
Mobilpratande kollegor under avlösningar samt under körning
3 (7.9%)
Mobiler med musik, mp3's m.m...
4 (10.5%)

Antal personer som röstat: 30

Omröstningen har avslutats: 02 juni 2007, 19:48:04 PM

Magnus

Det beror väl på lite hur ofta man åker också. Om man ofta åker med samma busschaufför så blir det ju så att man hejar. Men om man åker nångång ibland med olika chaufförer så är det kanske inte lika stor chans att man hejar.

Jag brukar heja om chauffören gör det först, men om denne bara sitter tyst så är jag också tyst. Däremot brukar jag alltid tacka när jag får biljetten, det gör väl inte så många heller?

Johan B

Citat från: Magnus skrivet 02 juni 2007, 00:47:04 AM
Det beror väl på lite hur ofta man åker också. Om man ofta åker med samma busschaufför så blir det ju så att man hejar. Men om man åker nångång ibland med olika chaufförer så är det kanske inte lika stor chans att man hejar.

Jag brukar heja om chauffören gör det först, men om denne bara sitter tyst så är jag också tyst. Däremot brukar jag alltid tacka när jag får biljetten, det gör väl inte så många heller?

Det mest underbara är ju de som bara slänger upp en sedel eller mynthög på myntbordet utan att säga hur många kuponger de vill ha eller vart de ska och sedan står och stirrar bakåt eller ut genom vindrutan istället för på föraren. Nej de tackar inte heller när de får biljetten.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Johan B skrivet 02 juni 2007, 11:47:31 AM
Det mest underbara är ju de som bara slänger upp en sedel eller mynthög på myntbordet utan att säga hur många kuponger de vill ha eller vart de ska och sedan står och stirrar bakåt eller ut genom vindrutan istället för på föraren. Nej de tackar inte heller när de får biljetten.

I detta läge blir jag som förlamad, sitter bara o tittar på dom..

Andreas Ljungqvist

Citat från: Magnus skrivet 02 juni 2007, 00:47:04 AM
Det beror väl på lite hur ofta man åker också. Om man ofta åker med samma busschaufför så blir det ju så att man hejar. Men om man åker nångång ibland med olika chaufförer så är det kanske inte lika stor chans att man hejar.

Jag brukar heja om chauffören gör det först, men om denne bara sitter tyst så är jag också tyst. Däremot brukar jag alltid tacka när jag får biljetten, det gör väl inte så många heller?

Klart man ska tacka för sin biljett, men tycker nog du ska tänka om vad gäller hälsningen..

Jan

En tendens som jag märker nu är att det mest är unga (15-18 år) tjejer som inte har vett att hälsa. Merparten av deras jämnåriga killar hälsar tycker jag. Värst på att inte kunna hälsa är utlänningar eller föräldrar som är utlännar. Absolut sämst är tjejer från Asien >:( :(
I branschen 37 år

Andreas Ljungqvist

Citat från: Jan skrivet 02 juni 2007, 14:38:58 PM
En tendens som jag märker nu är att det mest är unga (15-18 år) tjejer som inte har vett att hälsa. Merparten av deras jämnåriga killar hälsar tycker jag. Värst på att inte kunna hälsa är utlänningar eller föräldrar som är utlännar. Absolut sämst är tjejer från Asien >:( :(

De trista är att nonschalansen bara ökar för varje månad som går..


bjalle

Tycker att en hälsning är självklart när man går på bussen.
Lite tacksamhet mot föraren som faktiskt tar dig dit du ska ordentligt

Johan N

Citat från: Jan skrivet 02 juni 2007, 14:38:58 PM
En tendens som jag märker nu är att det mest är unga (15-18 år) tjejer som inte har vett att hälsa. Merparten av deras jämnåriga killar hälsar tycker jag. Värst på att inte kunna hälsa är utlänningar eller föräldrar som är utlännar. Absolut sämst är tjejer från Asien >:( :(

Det är kul vad det kan skilja runt om i landet!. Själv tycker jag att högstadie/gymnasietjejer hälsar oftare än killar i samma ålder. Och angående tjejer från Asien: Har själv fått på några (ok dom kanske är 25-30 år) som tackar och bockar så mycket att man nästan måste be dom snällt men bestämt att sätta sig (och det är ingen engångsföreteelse). Det klientel som hälsar minst på mig är väl surtanter. Sen kan jag ju inte riktigt kräva att alla skiner som en sol jättetidigt på morgonen.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 juni 2007, 14:45:23 PM
Tycker att en hälsning är självklart när man går på bussen.
Lite tacksamhet mot föraren som faktiskt tar dig dit du ska ordentligt

Mycke bra skrivet, för om de vi är där för att serva inte visar oss någon form av possitiv anda och att dom uppskattar oss då blir de ju som så att man går dit o sätter sig o gör bara de man måste..

Ersa

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 02 juni 2007, 16:07:55 PM
Mycke bra skrivet, för om de vi är där för att serva inte visar oss någon form av possitiv anda och att dom uppskattar oss då blir de ju som så att man går dit o sätter sig o gör bara de man måste..

Självklart! Därför är man ju själv trevlig mot förare när man själv åker buss civilklädd på "främmande ort". Roligast att se innerstadsförarna i Stockholm bli lite förvånade när man bemöter dem med samma trevlighet man själv vill bemötas av.

gubben

En sak som kan reta gallfeber på en är alla dessa dumma frågor, ett ex.empel  Om man står i Östhammar på väg mot Öregrund på Öregrundspåret, och det kommer folk från Spåret som går mot Uppsala o frågar om man går till Uppsala!!! Bussen e skyltad klart o tydligt Öregrund!!!
Då kan folk komma o fråga rakt av, går du till Uppsala?? Ibland undrar man hur det står till med läskunnigheten hos folk......

Ersa

Citat från: gubben skrivet 02 juni 2007, 19:13:56 PM
En sak som kan reta gallfeber på en är alla dessa dumma frågor, ett ex.empel  Om man står i Östhammar på väg mot Öregrund på Öregrundspåret, och det kommer folk från Spåret som går mot Uppsala o frågar om man går till Uppsala!!! Bussen e skyltad klart o tydligt Öregrund!!!
Då kan folk komma o fråga rakt av, går du till Uppsala?? Ibland undrar man hur det står till med läskunnigheten hos folk......

Altså kan man skippa alla färger och matrisskyltar! Dessa åtgärder fyller ju ändå ingen funktion. Haha!  ;D

Annars kan du ju be resenären att vänta, medan du springer ut och läser av skylten på utsidan av din egen buss  ;)

Zella

Nochalanta passagerare ger jag inte mkt för...

Får jag ett hej eller en vänlig blick som ge bekreftelse på att jag blivit sett... så kan jag få ur mig ett hej  :) annars så få det bli en tyst minut...

Får jag en skrynklig 20:a så får dom tillbaka en skrynklig biljett... en del fatta budskapet och ge en nystryken sedel nästa gång... då hälsa jag, varsogod med ett leénde och en vänlig blick...  ;)

En gång på 771 så kom det in en tuff brud och slängde upp en skrynklig hundring...
- jaha hur gammal e du och vart ska du
Va dårå... det angår väll inte dig
- Ööö nehe okej... då var det jämt så och vänder blicken fram...
Amen amen e du go eller... jag ska till mölndal
- ja sedär... det var ett underlättande svar... varsogod 70 spän tillbaka...
Amen amen jag e ungdom... jaha stänger dörra och kör...
(Jag frågar inte två gånger efter ålder eller hur många kuponger som önskas... ibland e jag rååå  ;D)


På en del omlopp så kan linjerna 43, 59, 143, 173 blandas...
T.ex en buss skyltad 43 Central stn som slutar där och som ska gå på 59:an... man öppna alla dörrar så avstigningen ska gå så snabbt som möjligt... står det 25 st vid hpl som ska med 43 så får man 25 förfrågningar om man ska fortsätta som 43  >:(
och dom mest ivrigaste som vill med gick ju nartuligtvis på genom bakdörrarna  :( >:( men vänta... nu är man så pissed off så man bryr sig inte om dom utan kör på som 59... sen där man fortsätter raktfram som 43 skuööe ha svängt....
- Hallå... du kör fel....
Ha ha nehe  ;D 59:an går här...
-amen det stod 43 på...
Japp 43 Centralen ja...
-amen hur kommer jag hem då...
Inte mina bekymmer... folk har eget ansvar... och kan man smita ombord genom bakdörrarna så tycker jag detta var rätt åt dig... gå man på fram och fråga så svara jag mer än gärna på frågor...

Sen ett par sådana här incidenter har inträffat har det blivit "Lite lugnare" men fortfarande kaosartade situvationer kan uppstå... mest på 43 & 173... 173:an har bökiga avgångar på em...

Hmm vist kan folk bli förvirrade när det går blå/vita stombussar på vanliga busslinjer och helblåa bussar på stomlinje 17...  ???

Johan B

Citat från: Zella skrivet 02 juni 2007, 21:22:21 PM

En gång på 771 så kom det in en tuff brud och slängde upp en skrynklig hundring...


Frestande att trycka ut 10 kuponger i det läget va 8)?

bjalle

Citat från: Zella skrivet 02 juni 2007, 21:22:21 PM
Nochalanta passagerare ger jag inte mkt för...

Får jag ett hej eller en vänlig blick som ge bekreftelse på att jag blivit sett... så kan jag få ur mig ett hej  :) annars så få det bli en tyst minut...

Får jag en skrynklig 20:a så får dom tillbaka en skrynklig biljett... en del fatta budskapet och ge en nystryken sedel nästa gång... då hälsa jag, varsogod med ett leénde och en vänlig blick...  ;)

En gång på 771 så kom det in en tuff brud och slängde upp en skrynklig hundring...
- jaha hur gammal e du och vart ska du
Va dårå... det angår väll inte dig
- Ööö nehe okej... då var det jämt så och vänder blicken fram...
Amen amen e du go eller... jag ska till mölndal
- ja sedär... det var ett underlättande svar... varsogod 70 spän tillbaka...
Amen amen jag e ungdom... jaha stänger dörra och kör...
(Jag frågar inte två gånger efter ålder eller hur många kuponger som önskas... ibland e jag rååå  ;D)


På en del omlopp så kan linjerna 43, 59, 143, 173 blandas...
T.ex en buss skyltad 43 Central stn som slutar där och som ska gå på 59:an... man öppna alla dörrar så avstigningen ska gå så snabbt som möjligt... står det 25 st vid hpl som ska med 43 så får man 25 förfrågningar om man ska fortsätta som 43  >:(
och dom mest ivrigaste som vill med gick ju nartuligtvis på genom bakdörrarna  :( >:( men vänta... nu är man så pissed off så man bryr sig inte om dom utan kör på som 59... sen där man fortsätter raktfram som 43 skuööe ha svängt....
- Hallå... du kör fel....
Ha ha nehe  ;D 59:an går här...
-amen det stod 43 på...
Japp 43 Centralen ja...
-amen hur kommer jag hem då...
Inte mina bekymmer... folk har eget ansvar... och kan man smita ombord genom bakdörrarna så tycker jag detta var rätt åt dig... gå man på fram och fråga så svara jag mer än gärna på frågor...

Sen ett par sådana här incidenter har inträffat har det blivit "Lite lugnare" men fortfarande kaosartade situvationer kan uppstå... mest på 43 & 173... 173:an har bökiga avgångar på em...

Hmm vist kan folk bli förvirrade när det går blå/vita stombussar på vanliga busslinjer och helblåa bussar på stomlinje 17...  ???


Det här tycker jag låter väldigt bra gjort. Ska de vara uppnosiga får de fan stå sitt kast. Anser jag