Utan destinations låda:
www.fotobus.msk.ru/photo/8923/
www.fotobus.msk.ru/photo/8924/
Den lacken var ju trevlig att få se igen.. var i Älvsborg har den rullat??
Vet inte ens vilken det är, men det måste vara en SJ-buss levererad Alpus, tanklocket sitter på dörrsidan, det gjorde det inte på GDG levererade Alpus:ar.
Det är svårt se kännetecken.
2971 vill jag minnas var Älabfärgad. Men sedan fd GDG 1975,1976 möjligen 1978 (/498,499,501/)som levererades till Vänersborg (Älabfärgade från början,498 troligenförsta Älabfärgade buss hos GDG). Tankningen satt väl lika på dessa fyra ?
Tillägg: Även 2974 är möjlig. Jag tänkte på den också,men kom inte ihåg vilken färgsättning den hade hos VL.
Jag har ett minne av att 501 hade kvar sin gamla front när jag såg den i Vänersborg.
Lägg märke till att den har destinations låda bak, väldigt få GDG Alpus hade det.
Kan det vara 2976 ?
Jag sitter och funderar på vilka B10M-Alpus som hade Älab färg. Sedan tror jag att det är några av de sista tillverkade antingen till SJ eller GDG (chnr på 20xxx). 2976-2977 vill jag minnas kom till Uddevalla vid lev och det är möjligt att 4-stadsekpressen fick någon av Alpusarna.
Dieseltanken med påfyllning och överfyllnigsskydd tyder på några av de sist tillverkade. Västtrafikmärket fick bussar som var kvar ca 2002-03.
Jag tog ut en papperskopia av fotot och jag tycker nog att framrutan påminner om Säffle utan destinationsskyltar. Kan vara någon annan också som reparerats i Ryssland naturligtvis.
2971, 2976 och 2977 hade samtliga Älvsborgslack mot slutet (såvitt jag vet blev ingen av dem omlackerad i Västtrafik-blått). Däremot blev 2974, som sedan såldes till Vänersborgs Linjetrafik, VT-blå.
/ GNl
2977 gick till skrot i Hölö, så det är alltså 2971 eller 2976 ?
Det är lite oklart huruvida uppgifter i bilregister som anger skrot eller export är riktiga.
Jo, men 2977 såg jag själv, i skrotfärdigt skick i Hölö.... :'(