Trafikförändringar T23 SL-trafiken

Startat av buskörare, 05 oktober 2022, 11:42:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

Man tycker att den som äger bussen, oavsett om det är Transdev eller en underentreprenör, redan borde ha planerat för att använda småbussarna på andra turer under morgonrusningen, där det inte är fler resenärer än att kapaciteten räcker till. Men det kanske inte finns sådana turer längre, efter att de minsta linjerna blivit av med sin morgontrafik? Norrtälje stadstrafik kanske, men då är det rätt lång tomkörning om bussen sedan ska befinna sig norr om Rånäs strax efter klockan 09.

B10M

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 november 2022, 21:27:48 PM
Jag är inte så hemma i skogarna runt Rånäs, men i Vallentuna verkar det av vintertidtabellerna på SLs hemsida att döma som om de nuvarande skolbussarna i 66x-serien kommer att vara kvar.

Nej, både linje 662 och 663 får nedkortade linjesträckningar.

B10M

Citat från: buskörare skrivet 24 november 2022, 11:34:16 AM
Förhoppningsvis tar man bort anslutningarna och lägger sånt på en bättre anpassad tidtabell istället.

Borttagna anslutningar är nog en jättebra idé om man tycker att busstrafiken är till för bussbolagen.

Ersa

Citat från: Maven skrivet 26 november 2022, 11:28:33 AM
Man tycker att den som äger bussen, oavsett om det är Transdev eller en underentreprenör, redan borde ha planerat för att använda småbussarna på andra turer under morgonrusningen, där det inte är fler resenärer än att kapaciteten räcker till. Men det kanske inte finns sådana turer längre, efter att de minsta linjerna blivit av med sin morgontrafik? Norrtälje stadstrafik kanske, men då är det rätt lång tomkörning om bussen sedan ska befinna sig norr om Rånäs strax efter klockan 09.

En buss ska bli stationerad i Norrtälje, den andra i Rimbo, och den tredje i Vallentuna. Så tomkörning från Norrtälje till Rånäs känns onödigt.
Man har inte hittat något bolag som varit minsta intresserade av att agera UE till denna trafik, vilket sannolikt beror på alldeles för låg ersättning. Operatören sägs ju få betalt av SL enbart de sträckor som passagerare finns i bussen. Inga tömkörningar är betalda.
Som det ser ut nu ska alla tre Sprintrar stå stilla under all rusningstrafik och skolskjutstider, och detta får man självklart ha gott om åsikter om. Vilket folk definitivt redan har. Återstår att se om politiker och tjänstemän lyckas lösa detta dilemma, mellan de bägge kommunerna och regionen.

Fredrik Gelin

Citat från: B10M skrivet 26 november 2022, 16:22:40 PM
Nej, både linje 662 och 663 får nedkortade linjesträckningar.
Ja, jag ser det nu när jag detaljgranskar tabellerna.
Vad är det för vits att köra 663 samma väg som 524, man kör ju inte ens ned till Stängselboda längre.
Kanske får Traveller mer körningar i Vallentuna då om man inte vill köra SL-buss längre.
Å andra sidan verkar det redan i dagens läge som om 662 och 663 används ganska sparsamt de gånger jag sett dem.
Det verkar dock som att Transdev gör om linjerna till punkt till punkt istället för ringlinjer som de är idag.
Med tanke på de få barn som reser till centrala delarna av Vallentuna med dagens 662 och 663 är det nog billigare att köra en taxi eller minibuss än en normalbuss.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 november 2022, 22:35:55 PMDet verkar dock som att Transdev gör om linjerna till punkt till punkt istället för ringlinjer som de är idag.

Just precis detta. Vilket även gäller även bl.a 646, 653 och 654.
646 ska vändas i Gottröra och gå samma väg tillbaka igen, medan 653 på nåt sätt ska vändas vid Finsta station istället för att bara dras den smidiga slingan runt Frihamra och Husby kyrka. Ibland blir det bara osmidigt och märkligt, speciellt på de ställen som naturliga vändmöjligheter saknas.

igel

Nu finns det en del information på SL.se om de bokningsbara linjerna.
https://sl.se/aktuellt/nyheter/norrtalje-och-vallentuna-boka-resan-i-forvag-dar-fa-reser/linjer-som-berors-i-norrtalje
Dock finns det ingen karta över vilket område det går att boka i.



buskörare

#82
Vi har fått tjänsterna i norrort, så 670 kanske finns med i tidtabellen nu?

igel

Det gör den.

Tidigare sorterade reseplaneraren bort byten där de blev väldigt långa. Men nu kan man faktiskt få en resa som från Danderyds sjukhus 01:15 till Överby 05:12 med ett byte på 3:26tim i Engarn.

Eje Larsson

Några sådana besparingar till och anslagen till kollektivtrafiken måste höjas. När UL bildades hade SJ-buss i Gävle en tjänst som ankom Gävle 8:10 med en ledbuss från Marma på L 821. Sedan var det 50 min till nästa tur på 821. När jag frågade varför hålet fanns blev svaret att föraren skulle åka och byta till en normalbuss. Och vad hade den gjort i rusningen? Ingenting! Regionchefen på SJ i Uppsala lovade att äta upp sin hatt om det var som jag sa. Tyvärr vet jag inte om han gjorde det. (Gävle körde som underentreprenör åt Uppsala.) I nästa tidtabell använde jag normalbussen för att förtäta morgontrafiken från Älvkarleby till Gävle. >:(

Maven

Nu börjar media också intressera sig:
https://www.dn.se/sverige/kritik-mot-slopade-sl-bussar-i-norrtalje-ett-drapslag/
https://www.norrteljetidning.se/2022-11-29/sl-om-bussforandringarna-kommunen-har-ansvaret-for-skolskjutsar

Båda länkarna är väl låsta för icke-prenumeranter, men DN-artikeln kan sammanfattas med att familjer vet inte hur deras barn ska komma till skolan när morgontrafiken försvinner. Kommunpolitikerna hävdar att det kommer som en total överraskning, medan SL menar att förslagen diskuterats och remissats på tjänstemannanivå sedan år 2019.

sa0azs

Citat från: IvveRivve004 skrivet 25 november 2022, 22:11:21 PM
När jag kollade i den nya tidtabellerna för linje 401, 403, 469 och 491 så stod det absolut ingenting om att någon av linjerna skulle åter trafikera hållplatserna Sickla station eller Sickla industriväg. Jag menar, de hållplatserna har ju varit indragna ganska länge nu och Sickla industriväg, som hållplatserna ligger på är ju i stort sett färdig. Är inte det dags snart?!

Jag noterade däremot att 469 nu återgår till ordinarie körväg via Nacka Forum Norra och Skvaltan.
Även 442 kommer enligt tidtabellen att åter börja trafikera Nacka Forum Norra, Skvaltan och Skogalundsklippan.

Lars-Håkan_E

Citat från: Maven skrivet 29 november 2022, 19:26:17 PM
Nu börjar media också intressera sig:
https://www.dn.se/sverige/kritik-mot-slopade-sl-bussar-i-norrtalje-ett-drapslag/
https://www.norrteljetidning.se/2022-11-29/sl-om-bussforandringarna-kommunen-har-ansvaret-for-skolskjutsar

Båda länkarna är väl låsta för icke-prenumeranter, men DN-artikeln kan sammanfattas med att familjer vet inte hur deras barn ska komma till skolan när morgontrafiken försvinner. Kommunpolitikerna hävdar att det kommer som en total överraskning, medan SL menar att förslagen diskuterats och remissats på tjänstemannanivå sedan år 2019.

Grundskoleskjutsar är ju Kommunens ansvar, antingen genom att upphandla ren skolskjuts eller ersätta Trafikförvaltningen för behövda turer i linjetrafiken.

Problemet är nog att "mindre" kommuner sällan har tjänstemän som håller nödvändig koll på förändringar innan dem redan är klubbade.

Ersa

#88
Här är dock det största problemet bland föräldrar och skolbarn, att rätt många barn går på andra skolor än den tilldelade kommunala skolan. I många fall på friskolor. Då är barnen inte berättigade skolskjuts till den närmaste kommunala skolan, som ibland dessutom ligger i fel riktning sett från hemmet. Dessa barn har fram tills nu åkt 648 från Fasterna/Ubby till Ekebyholmsskolan respektive Viby friskola i Rimbo, samt 654 från Undra/Malsta till friskolor inne i Norrtälje samhälle.
Att nya kommunala skolskjutsar sätts in från Fasterna till Rimbos två kommunala skolor, samt redan finns från alla delar av Lohärad till Svanberga skola åt nordost, hjälper inte situationen för dessa skolbarn som idag åker med linjetrafiken som ska försvinna, redan två veckor innan höstterminen avslutas.

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com