Linje 3 utsattes mitt på dagen idag för ett rån:
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1492845 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1492845)
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1492873 (http://gd.se/nyheter/gavle/1.1492873)
Bedrövligt att det händer....
Förjävligt.
Har själv blivit rånad i tjänsten, tror inte många förstår hur det påverkar en även efter många år.
Bedrövligt är det, men tyvärr är det något vi tvingas leva med så länge vi har kvar kontanter i bussarna.
Facket agerar efter rånet och kräver kontantstopp:
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1494908 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1494908)
http://arbetarbladet.se/nyheter/1.1497131 (http://arbetarbladet.se/nyheter/1.1497131)
Makalöst att man fortfarande kan ladda och köpa kort på bussarna i X-land!
Citat från: RoTe skrivet 05 november 2009, 02:26:20 AM
Makalöst att man fortfarande kan ladda och köpa kort på bussarna i X-land!
Vissa länshuvudmän är helt klart långsammare än andra. Man undrar ju hur svårt det kan vara att få fram biljettautomater och fler försäljningsställen?
"Lars Björling, marknads- och informationsansvarig på X-trafik, vittnar om personer som kontaktat trafikupplysningen och vädjar om att även i fortsättningen få fortsätta betala med rena pengar".Skicka dessa bussresenärer på studiebesök till Södertörns eller Roslagens landsbygdstrafik. Där har man också få försäljningsställen men ändå kontantfritt, och det fungerar!
Citat från: Verspieder skrivet 05 november 2009, 02:52:22 AM
Vissa länshuvudmän är helt klart långsammare än andra. Man undrar ju hur svårt det kan vara att få fram biljettautomater och fler försäljningsställen?
Till nyligen fanns det ett försäljningsställe per kommun! Det var med nån slags blandad skadeglädje jag brukade köpa mitt länskort (1200 kr kontant) ombord på en vanlig stadsbuss. Synd för busschauffören, eftersom jag ökade rånrisken, och för de övriga passagerarna, eftersom jag sinkade resan, men det var ju inte riktigt så att jag hade något realistiskt alternativ.
Anders
X-trafik har ju gått framåt en del när det gäller att få bort kontanter från bussarna. Men det som är märkligt är ju att dessa åtgärder, sms-biljett och biljettautomater, bara fungerar för zon 61, alltså stadskärnan i Gävle. Ska man åka linje 1 till Valbo eller någon av landsbyggdsbussarna är de enda alternativen kontantbetalning på bussen eller att man har ngt av X-trafiks kort.
Egentligen hur lätt som helst att få bort pengar från bussen.. Se till att få fram fler ställen att ladda korten på samt se till att kunna ladda via internetbanken. Det har ju funkat med mobiltelefonen hur länge som helst och då borde det väl gå med ett busskort oxå... ??? Låt det kosta mer och ladda på bussen lite billigare hos ombud och ännu lite lägre pris om du gör det via internetbank... Då finns ju ändå en viss möjlighet att ladda på bussen men hur många vill betala en typ 50sek extra för det ???
Hur ska busskortet kommunicera med internet då?
Nu är det bestämt att kontanterna försvinner på x-trafiks bussar. Man ska kunna betala med bankkort på bussarna och även kunna ladda sina kort med internetbank:
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1499600 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1499600)
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1500398 (http://gd.se/nyheter/gavle/1.1500398)
Citat från: lil-sis skrivet 06 november 2009, 00:19:05 AM
Hur ska busskortet kommunicera med internet då?
Man får väl troligtvis fylla i någon kod som finns på kortet när man laddar det. Någon som vet säkert? Finns detta system någonstans idag?
Våra kort har också egen kod. Men de kommunicerar ändå inte med internet :) Då måste man någonstans komma åt att aktivera kortet.
Det borde väl funka med att det överförs via biljettmaskinen
Citat från: yngrot skrivet 06 november 2009, 14:44:22 PM
Det borde väl funka med att det överförs via biljettmaskinen
Då måste maskinen vara uppkopplad mot en databas.
Citat från: RoTe skrivet 06 november 2009, 15:43:15 PM
Då måste maskinen vara uppkopplad mot en databas.
Löses enkelt via 2G eller 3G nätet.. Ev överkapacitet kan erbjudas dom resande dvs samma som Swebus Express gör i dagens läge...
Med befintliga maskiner?
Klart att tekniken som sådan finns. Men att köra det på ett befintligt system kanske inte är så enkelt.
Citat från: lil-sis skrivet 06 november 2009, 16:59:28 PM
Med befintliga maskiner?
Klart att tekniken som sådan finns. Men att köra det på ett befintligt system kanske inte är så enkelt.
Har man köpt nytt system bör det finnas, sedan blir det ju även möjligt att betala med VISA kort ef nyår & då bör detta finns...
Är inte maskiner som registrerar kort med chip uppkopplade mot en databas? Så borde det väl vara i Uppsala också. Eller hur fungerar det annars när en betalning ska registreras på ett värdekort med chip?
Kortläsaren kommunicerar med chipet och "drar av" en summa beroende på vilken knapp man trycker på.
Kortläsaren har en modul som lämnas in varje dag, den töms på dagens resor och laddas med information om vilka kort som är spärrade.
Systemet i Uppsala är ju inte precis modernt :D
Citat från: lil-sis skrivet 06 november 2009, 21:13:42 PM
Kortläsaren kommunicerar med chipet och "drar av" en summa beroende på vilken knapp man trycker på.
Kortläsaren har en modul som lämnas in varje dag, den töms på dagens resor och laddas med information om vilka kort som är spärrade.
Systemet i Uppsala är ju inte precis modernt :D
Förlusten det innebär att godkänna ett kort som egentligen är ogiltigt måste naturligtvis vägas mot kostnaden att installera ett system som har kontakt med centraldatorn 100 % av tiden.
Anders