Dubbeldäckarkalas i Höllviken + lite annat

Startat av Gano, 19 juli 2023, 16:44:14 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gano

I december omvandlades den tunga pendlarlinjen 100 mellan Malmö C och Falsterbo till SkåneExpressen 15, dock något avkortad till att bara rulla mellan Malmö C och Skanör.


Bergkvarabuss 2241 i rondellen vid Höllviken Östra Halörsvägen på väg mot Skanör. Denna var i vintras utlånad till Bergkvarabuss i Helsingborg/Örkelljunga i väntan på att deras dubbeldäckare skulle levereras.


Ett hopp upp i serien hittar vi Bergkvarabuss 2242 som här passerade utanför Höllviken på väg 100 med destinationen satt mot Malmö C.


Bergkvarabuss 2247 även den vid Östra Halörsvägen på väg mot Skanör.


För variationens skull blir det också en BYD, här Bergkvarabuss 2219 som rullade på Falsterbovägen på linje 300 mot Malmö Hyllie.


Efter en tur på linje 103 från Höllviken till Lund syns här den gamla Hässleholms-bussen VyBuss 402 på linje 5 mot Råbylund. Om nästan exakt en månad ersätts dessa av nya MAN-bussar, denna gången eldrivna.


Även VyBuss 331 hamnade framför linsen denna dag, här på linje 3 mot Linero via Linero torg. När Keolis tar över efter VyBuss om en månad kommer denna linjen få ledbussar.


Transdev 3177 strax efter avgång från Lund Bankgatan mot Malmö Värnhem. Denna linjen vände förut vid Södervärn, men kortades ned till Värnhem i december förra året.


Nobina 2555 syns här vid Lund C. När Nobina och Transdev skrotade sina gamla bussar i december förra året, blev Nobinas 25xx-serie från 2010 Skånes äldsta regionbussar tillsammans med Transdevs och VRs Solaris.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buss_Lund

Jag har hört att några av vybuss vagnar har lämnat Lund redan och är redan avställd.

Gano

Kan inte bekräfta, men är väl inte helt orimligt då sommartidtabell brukar kräva ett mindre antal bussar i omlopp.

Fredrik Gelin

Trevliga bilder, intressant att Bergkvara frångått sin vana att köpa Mercedes och Setra.
Trevligt också att se lite andra varianter på dubbeldäckare än Volvo och VDL som är/varit vanliga här i Stockholm.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

Antar att Bergkvarabuss inte hade något val/var tvungna att köpa annat. Lika roligt varje gång de inte får köpa samma saker hela tiden..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Vet inte om Setra eller MB har/hade då eldrivna regionbussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

Eldrivna regionbussar är det ont om generellt på marknaden än så länge, men dubbeldäckarna är väl inte eldrivna?
Där hade jag förväntat mig att få se Setra som de har i Blekinge.
Ebusco och MAN lär vi nog få se mer av på regionlinjer generellt framöver då huvudmännen helst inte vill ha BYD i sin trafik pga märkets kopplingar till Kina.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

MAN lär vi väl knappast se då de inte har eldrivna regionbussar. Är väl bara Solaris och BYD på den fronten? Däremot har Bergkvara rätt varierad flotta i Skåne, mest BYD och sen finns det Scania, MAN (vanliga och DD) och Mercedes.

Skåneresenären

Dubbeldäckarna tycker jag är helt ok designade framifrån och på sidorna, men bakpartiet på dessa tycker jag är otroligt fult designat.

Gano


Kan bara instämma. Lite komiskt att nya Scania Interlink har en fult designat front, medan bakpartiet ser bra ut. Här gäller det omvända.

2241 i Helsingborg i vintras, då denna var utlånad.

Fredrik Gelin

Citat från: Gano skrivet 23 juli 2023, 13:25:13 PMMAN lär vi väl knappast se då de inte har eldrivna regionbussar. Är väl bara Solaris och BYD på den fronten?
Inte omedelbart kanske, men både MAN och Ebusco är på gång.
MAN kommer med en 15m intercity med hybriddrift nästa år och har enligt uppgift även planer på en helelektrisk version längre fram.
Ebusco levererar 23 eldrivna regionbussar till Länstrafiken i Örebro under 2025.
Van Hool har också helelektriska regionbussar i sitt sortiment och kan nog bli ett alternativ framöver om Solaris och BYD inte får vara med.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Gano

Ebuscos regionbussar till Örebro är såvitt jag vet bara 13 meters. Det lär knappast fungera i hela landet. Sen ska väl även VDL inom kort leverera fyra eldrivna regionbussar till Nobina norr om Göteborg, även de korta. Möjligtvis att vi får se mer av Van Hool då.

Christer K

Från Svealandstrafikens pressmeddelande, Ny standard för regiontrafikbussar
De bussar som Svealandstrafiken idag använder för regiontrafiken i Örebro län har en längd på 15 meter. De nu beställda bussarna är med sina 13,5 meter något kortare, men rymmer ändå 47 sittplatser plus två viksäten, vilket är en mer sittplats än vad som kravställts i upphandlingen. Bussarna kommer likt befintliga regionbussar att vara utrustade med minst två bakåtvända barnstolar för de minsta barnen.

– Vi har i den här upphandlingen ställt höga krav på passagerarkomforten. Förutom att de nya bussarna är betydligt tystare kommer resenärerna även märka av en hel del nyheter på insidan. Bland annat lutningsbara stolar med armstöd där det är möjligt, bagagehyllor, klädkrokar och gardiner. Vi hoppas och tror att det här kommer göra resan ännu trevligare, säger Geert Schaap, chef teknik och innovation på Svealandstrafiken.
Citat från: Gano skrivet 30 juli 2023, 15:08:16 PMEbuscos regionbussar till Örebro är såvitt jag vet bara 13 meters. Det lär knappast fungera i hela landet. Sen ska väl även VDL inom kort leverera fyra eldrivna regionbussar till Nobina norr om Göteborg, även de korta. Möjligtvis att vi får se mer av Van Hool då.
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.