Vinterväglag 21 feb på många platser

Startat av S Svensson, 21 februari 2022, 15:30:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Det verkar vara vanligare att ställa in trafiken mot hur det var förr.. men ledbussar utan 4hjulsdrift är ju hopplösa i halka.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1

På vägen till jobbet nu så såg jag två bussar som totalsmashat i backen ned mot Danderyds sjukhus på E18, blockerade 2/3 av vägen, hoppas det gick bra för förarna 8-(


Maven


buskörare

Den avfarten är alltid extra hal, man får ta det väldigt lugnt. Generellt usel halkbekämpning av bussfilerna, inte alltid de får nån salt alls.

Buzzlover

Som även Vägassistansen påtalade, när han dom intervjuade kom fram så var det som en nyspolad skridskobana.
https://sverigesradio.se/artikel/vagassistansen-det-var-som-en-nyspolad-skridskobana
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Jag körde där för nån timme sen. Sandat, men fortfarande jättehalt.

Ersa

Den inställda trafiken i Uppsala län, där gula ledbussar numera är väldigt få till antalet, tyder på riktigt dåligt väder. På de mindre UL-linjerna är det dessutom gott om traditionella tolvmetersbussar med två axlar som brukar fungera väldigt bra i normalt vinterväglag.

Nico

Först blir jag lite full i skratt vad gäller trådens rubrik. Inte meningen att klanka ned på något, men min reaktion blir ändå lite av ett "jaså?!" såtillvida att det är ju inte direkt ovanligt att det i Sverige kan förekomma vinterväglag i februari. Hade inlägget däremot kommit mitt i sommaren och lytt "Vinterväglag 21 juli på många platser" så hade det däremot varit högst befogat att höja på ögonbrynen... speciellt om det var Sverige som avsågs och inte ett land på södra halvklotet.  ;)

Alla trafikhändelser i övrigt tänker jag inte kommentera utan jag utgår ifrån att de kommer att hanteras, utredas osv. Däremot kan man nog spekulera lite i hur vinterväghållningen skötts på flera håll. Har för egen del varit ute idag på delar av norra sidan stan i Stockholms län. Mera specifikt då Solna, Sundbyberg, Sollentuna, Täby och Danderyd. Kan konstatera att på många håll verkar man ha plogat, och i alla fall cykelbanor mm. (dock inte gångbanor i alla lägen) har sedan varit saltade. Däremot verkar man på det stora hela inte ha saltat körbanor på det mindre vägnätet eller av- och påfarter vid vissa större vägar. Huvudkörbanorna på E18N samt E4 var iofs. till stor del saltade nu, men det var ganska uppenbart att även Trafikverket varit sena ut på flera håll och det var inte så att det tagit ordentligt än på sina håll. Delvis därför jag även utgår ifrån att de inte varit så snabba ut/fullbemannade.

Sedan är det inte alltid läge att salta. Just nu i eftermiddag var det c.a. -5 °C ute och då med lite lätt solsken. Det lär bli kallare när det blir mörkt och troligen lär då även saltade vägar frysa till... så det kanske är lika bra om folk redan är beredda på att det är halt. Sedan, om man ska spekulera lite till, så börjar vi närma oss mars och sannolikt så har väghållarna redan dragit ned en hel del på vinterberedskapen. Var ute mellan kl. 1130 till 1445 och endast på E4 såg jag några väghållningsfordon som saltade/plogade. På de kommunala vägarna verkade man redan åkt hem för dagen...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ola Å

Snö- och halkbekämpningen i Stockholm är ju helt bedrövlig, gick vid lunchtid från Gjörwellsgatan, nä jag demonstrerade inte vid ryska ambassaden, till Fridhemsplan, längesedan jag upplevt sådan halka. Bussar och bilar kanade runt som smörklickar i en het stekpanna.

Ersa

Jag gillar rubriken "Vinterväglag", för det är ju precis detta det är. Vi fick helt enkelt normalt nordiskt vinterväglag under måndagen. Veckorna innan hade vi ju mera nåt i stil med höstväglag.
Överdramatiska formuleringar som "snökaos" kan man hålla till skvallerpressens kvällstidningars clickbait.

virtual1

Isgator som det var idag är inget vi har stup i kvarten i Stockholm under vintrarna... Inte vinterstormar heller...

Nico

Visserligen... men det är bevisligen vinter och då kan det hända saker. Utöver det har SMHI sannolikt gjort vad de kunnat med att förvarna osv. Att väghållarna och vissa andra ändå blir tagna på sängen... tja, vad kan man säga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman