Vilka icke SL-linjer (utanför Stockholms län) har körts av SL-entreprenörer vid olika tillfällen?

Startat av at1981, 12 januari 2021, 19:12:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

Hjälp till att fundera ut vilka icke SL-linjer (utanför Stockholms län) som SL-entreprenörer har kört genom åren?
Jag vet bara en del linjer i Uppsala län som körts med SL-bussar men hur är det när det gäller Södermanlands län?

Jag kan komma på några i alla fall med ev. risk för ev. fel.

805: Uppsala - Hallstavik
807: Uppsala - Norrtälje (via Rimbo)
809: Uppsala - Norrtälje (via Edsbro)
832: Östhammar - Forsmark
848: Uppsala - Järlåsa
886: Uppsala - Alunda
888: Uppsala - Björklinge

Undrar om ni SL-förare tyckte det var trevligt med miljöombyte när det begav sig på gamla goda tiden? :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Lars-Håkan_E

Tyresö körde ju en sen tur från Cityterminalen (Klarabergsgatan) till Uppsala i början av 2000 talet om jag inte helt har virrat till det, däremot om den gick för Expressen eller som Tågbuss för SJ minns jag inte.


Fredrik Gelin

Citat från: at1981 skrivet 12 januari 2021, 19:12:00 PM
Hejsan!

Hjälp till att fundera ut vilka icke SL-linjer (utanför Stockholms län) som SL-entreprenörer har kört genom åren?
Jag vet bara en del linjer i Uppsala län som körts med SL-bussar men hur är det när det gäller Södermanlands län?
...
Hur är det med Södertälje-Gnesta, gick det inte en nattbuss där när pendeltågen slutat gå för dagen?
Har ett vagt minne av att Södertälje körde den, men jag är osäker på om det var så.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Buzzlover

Förr kanske det var en och samma linje tillhörandes Sörmlandstrafiken.
Men det du skriver finns än idag, Natt mot Lördag/Söndag samt Helgdag.
788:an avgår Södertälje 01:02 och är framme i Järna station 01:33, 01:34 avgår sedan 786 Järna station ner till Gnesta station och är framme 02:00.
Dessa turer körs av Nobina Södertälje.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

B10M

Ja det stämmer, dessa tider gäller dock endast natt efter fredag och då är det samma buss som kör både 788 och 786, dock kommer förbindelsen inte upp i reseplaneraren eftersom 1 minut anses vara för kort bytestid...

Natt efter lördag är det enligt reseplaneraren 788 hela vägen från Södertälje til Gnesta.





Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

HB

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2021, 19:43:57 PM
Tyresö körde ju en sen tur från Cityterminalen (Klarabergsgatan) till Uppsala i början av 2000 talet om jag inte helt har virrat till det, däremot om den gick för Expressen eller som Tågbuss för SJ minns jag inte.

Helt riktigt. Turen gick en period såsom Swebus express, och under en period (tidigare om jag minns rätt) såsom SJ Tågbuss. /Henrik/


HB

Som kuriosa var det helt olika biljettsystem. Jag hade alltid 1167 på turen vilket gick bra så länge det var SJ-taxa. Månadsbiljetter viserades och kontanresande var inte tillåtet. Hade passagerarna klippkort (10-biljett?) så skulle man ha en sax med sig för att klippa av någon kanthörna på biljetten. Det var den enda utrustningen man behövde. När det sedan blev Swebus express så kom det en särskild biljettförsäljare och skulle ta el ur ett 24-voltsuttag. 1167 saknade sådant uttag varför försäljaren blev sur. 1167 var för dom som inte vet en Scania boggi med Van Hool-kaross som ursprungligen levererades till kommunala Karlstadsbuss och som via Swebus köp av bolaget därefter hamnade i Ö-vik och till sist Tyresö. /Henrik/

HB

Bromma körde också under en period på 90-talet två omlopp för Swebus express. Ett omlopp på Kalmar med förarbyte i Ringarum och ett omlopp på Göteborg med förarbyte i Linköping. Swebus såg därför till att när SL skulle bygga om tvätthallen i Bromma att den fick fri höjd som klarade Swebus express bussar och tog också de merkostnader detta innebär. /Henrik/

Joakim Wahlberg

Citat från: B10M skrivet 13 januari 2021, 12:00:17 PM
Ja det stämmer, dessa tider gäller dock endast natt efter fredag och då är det samma buss som kör både 788 och 786, dock kommer förbindelsen inte upp i reseplaneraren eftersom 1 minut anses vara för kort bytestid...

Natt efter lördag är det enligt reseplaneraren 788 hela vägen från Södertälje til Gnesta.

Nog dyker den väl upp i reseplaneraren? Jag får upp den och ett antal andra direktförbindelser med buss Södertälje C - Gnesta. 11:04 med 788 från Södertälje C M-F verkar fortsätta som 786 till Gnesta, och på helger är det avgångarna 11.02 och 19.02 som går direkt till Gnesta från Södertälje C.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)