Ersättningstrafik (Centralen) Spånga - Bålsta 15-21 april

Startat av Ulf Berlin, 10 april 2014, 17:37:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Många bussar från Håbo buss. Samt t ex Junior & Co, samt en omärkt blå lätt bedagad Setra. Enormt mycket folk och bussar vid Spånga, dit det var en lång kö med många bussar på Bromstensvägen. Det tar lång tid att lasta turistbussar med smala dörrar och höga trappor. Folk väller in genom båda dörrarna och trafikvärden måste gå ombord och få av en del som inte får sittplats. De flesta av ersättningsbussarna har ju inte ståplatser.
'

admin

Tre olika trådar om samma avstängning, om än med två olika varianter för SL respektive SJ, har för enkelhetens skull dragits ihop till en. Den har även fått en förtydligad rubrik som anger plats och omfattning liksom att t.ex. förkortningar mm. (som inte är kända av alla) istället har skrivits ut i klartext.

goranbuss

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 april 2014, 23:16:29 PM
Många bussar från Håbo buss. Samt t ex Junior & Co, samt en omärkt blå lätt bedagad Setra. Enormt mycket folk och bussar vid Spånga, dit det var en lång kö med många bussar på Bromstensvägen. Det tar lång tid att lasta turistbussar med smala dörrar och höga trappor. Folk väller in genom båda dörrarna och trafikvärden måste gå ombord och få av en del som inte får sittplats. De flesta av ersättningsbussarna har ju inte ståplatser.
'
Vart har du sett blå Setra buss?  Dem enda blåbussen var Volvo Göteborg-Lackade. Men bussarna var inte helt fulla, Jag såg på några bussar, det var bara 80 % fyllt

Björn Forslund

Citat från: mrxgbus skrivet 16 april 2014, 07:50:53 AM
Vart har du sett blå Setra buss?  Dem enda blåbussen var Volvo Göteborg-Lackade. Men bussarna var inte helt fulla, Jag såg på några bussar, det var bara 80 % fyllt

Blå Setrabuss gick i ersättningstrafiken som denna tråd handlar om, givetvis. Åkte t o m med den på linje 35D igår.
Idag var bussterminalen vid Barkarby stn avstängd pga brobygget som pågår. En ny bro har lagts över västeråsbanan vid plattformens bortre ända. Bussarna angjorde en hpl på Veddestavägen, där byte till ordinarie bussar kunde ske.
Lite rörigt vid Spånga när ett pendeltåg kommer och alla ska till bussarna. Köerna fungerar inte när en buss kör upp bakom den första och resenärer framför inte kommer på första bussen. Buss två stannar bakom och då bildas det två köer från olika håll. Blir en del sura miner...
Förutom tidigare nämnda bussar såg jag en från BK Buss idag.

groenis

Den blå Setran är väl Bernts buss även Midbus var ute , Västanhede kör mellan CT och Bålsta samt ett antal omärkta bussar.

/Lennart

Andreas91

Av vad jag har sett hittills idag gällande ersättningstrafiken för pendeln, rullar mer eller mindre samma bussar idag som rullade igår.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 april 2014, 09:51:55 AM
Lite rörigt vid Spånga när ett pendeltåg kommer och alla ska till bussarna. Köerna fungerar inte när en buss kör upp bakom den första och resenärer framför inte kommer på första bussen. Buss två stannar bakom och då bildas det två köer från olika håll. Blir en del sura miner...

Kundvärdar som klarar av att "ryta till" och vågar vara högljudda borde nog vara ett krav. Så att de kan få in folk i rätt bussar. Dvs de bussar som står först i kön.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 16 april 2014, 16:59:20 PM
Kundvärdar som klarar av att "ryta till" och vågar vara högljudda borde nog vara ett krav. Så att de kan få in folk i rätt bussar. Dvs de bussar som står först i kön.

Det verkar bli problem när för många kliver ombord. fler än vad det finns platser. Då måste ett antal mer eller mindre motvilligt fösas av och det tar tid. Den irriterade kön utanför växer och nästa vagn kör fram för att lasta....de som öppnar båda dörrarna för påstigning får ju direkt problem även om det går snabbare att lasta.
Någon form av fålla och en trafikvärd som räknar upp lika många som det finns platser i resp buss vore nog effektivare och rättvisare.

goranbuss

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 april 2014, 17:24:33 PM
Det verkar bli problem när för många kliver ombord. fler än vad det finns platser. Då måste ett antal mer eller mindre motvilligt fösas av och det tar tid. Den irriterade kön utanför växer och nästa vagn kör fram för att lasta....de som öppnar båda dörrarna för påstigning får ju direkt problem även om det går snabbare att lasta.
Någon form av fålla och en trafikvärd som räknar upp lika många som det finns platser i resp buss vore nog effektivare och rättvisare.
Bussarna är ganska snabba, Som jag har sett. Det brukar ta 2-3 min att lasta bussen

Björn Forslund

Citat från: mrxgbus skrivet 16 april 2014, 17:33:33 PM
Bussarna är ganska snabba, Som jag har sett. Det brukar ta 2-3 min att lasta bussen

Den jag såg i morse var definitivt inte snabbt iväg, den stod kvar även när buss två var klar att köra, och både kom iväg samtidigt.

goranbuss

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 april 2014, 17:38:29 PM
Den jag såg i morse var definitivt inte snabbt iväg, den stod kvar även när buss två var klar att köra, och både kom iväg samtidigt.
På morgonen var det lite trögt men sen rullade det på , Men det kom alltid 2-3 bussar samtidigt.

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 16 april 2014, 14:33:55 PM
Av vad jag har sett hittills idag gällande ersättningstrafiken för pendeln, rullar mer eller mindre samma bussar idag som rullade igår.

Idag torsdag lär det ha dykt upp minst ett nytillskott.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 april 2014, 17:24:33 PM
Det verkar bli problem när för många kliver ombord. fler än vad det finns platser. Då måste ett antal mer eller mindre motvilligt fösas av och det tar tid. Den irriterade kön utanför växer och nästa vagn kör fram för att lasta....de som öppnar båda dörrarna för påstigning får ju direkt problem även om det går snabbare att lasta.
Någon form av fålla och en trafikvärd som räknar upp lika många som det finns platser i resp buss vore nog effektivare och rättvisare.

Självklart. Men sådan kunskap verkar aldrig dyka upp de första dagarna, utan man verkar alltid börja på noll och efter några dagar börjar man lära sig saker. Därefter en repris vid nästa avstängning.
Jag tycker nog att det var bättre ordning på all SL-tågersättningstrafik förr.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 17 april 2014, 08:45:00 AM
Idag torsdag lär det ha dykt upp minst ett nytillskott.

I går såg jag både en gammal Veoliadubbeldäckare samt en Nobina-Volvo i västtrafiklack - troligen från Vänersborg eller liknande - tyvärr var jag redan på väg från Spånga då jag såg dem, så inga bilder...

goranbuss

Citat från: virtual1 skrivet 17 april 2014, 09:10:26 AM
I går såg jag både en gammal Veoliadubbeldäckare samt en Nobina-Volvo i västtrafiklack - troligen från Vänersborg eller liknande - tyvärr var jag redan på väg från Spånga då jag såg dem, så inga bilder...
Göteborg Lackade är från BTC i Järfälla (tror det)