Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: bussfoton (Dévanio) skrivet 11 april 2021, 15:56:56 PM

Titel: Keolis 25xx i Stockholm
Skrivet av: bussfoton (Dévanio) skrivet 11 april 2021, 15:56:56 PM
Har kortbussarna 2501-2509 och 2513-2516 lackats till SL-röda? Eller kommer dessa trafikera i SL med tanke på dörrarna 1-2-0?
Titel: SV: Keolis 25xx i Stockholm
Skrivet av: martenosc skrivet 13 april 2021, 16:41:20 PM
Ej lackerade. Framtid oklar från vad jag har hört.
Titel: SV: Keolis 25xx i Stockholm
Skrivet av: Busssimon03 skrivet 01 maj 2021, 15:38:05 PM
Blir nog inget stockholm för dessa vagnar! Såg att dom ligger ute till försäljning!
Titel: SV: Keolis 25xx i Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 maj 2021, 10:03:56 AM
Synd, hade varit trevligt att se dem i centrala Stockholm. (Drömma kan man ju få göra, verkligheten är något annat)
Titel: SV: Keolis 25xx i Stockholm
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 maj 2021, 10:45:36 AM
Tyvärr är det nog så att man knappast kan räkna hem en motorkonvertering för att kunna använda dessa i City samtidigt som man måste ta upp en bakdörr, det hamnar gissningsvis nära en mille/buss och det på 11 år gamla individer med ett värde på kanske som mest 150 tkr.
Titel: SV: Keolis 25xx i Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 02 maj 2021, 15:57:25 PM
I city är nog behovet av äldre bussar än vad som rullar där idag lika med noll, i söderort däremot skulle de kanske finnas ett behov och där skulle väl kortbussar utan 3:e utgång fungera utmärkt. men troligen kan de kortvagnar som rullar där just nu gå några år tills nya avtalet kommer och då ersätts dem säkerligen med elbussar
Titel: SV: Keolis 25xx i Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 02 maj 2021, 18:03:29 PM
Sedan blir det väl över en del bussar i Jönköping för Keolis när avtalet där tar slut.

De kanske är lämpligare.... vet dock ej vad som blir över där.
Titel: SV: Keolis 25xx i Stockholm
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 maj 2021, 18:47:15 PM
Citat från: homer skrivet 02 maj 2021, 15:57:25 PM
I city är nog behovet av äldre bussar än vad som rullar där idag lika med noll, i söderort däremot skulle de kanske finnas ett behov och där skulle väl kortbussar utan 3:e utgång fungera utmärkt. men troligen kan de kortvagnar som rullar där just nu gå några år tills nya avtalet kommer och då ersätts dem säkerligen med elbussar

Sedan är väl dieselbussarna i Gubbängen nyare än dessa fd Göteborgare så ett sådant byte känns synnerligen dumt, dessutom är avsaknad av bakdörr helt emot SL:s Policy förutom i ren landsbygd.
Titel: SV: Keolis 25xx i Stockholm
Skrivet av: Kvarne skrivet 10 maj 2021, 05:47:01 AM
....Å andra sidan....under rådande omständigheter hade det väl varit bra att använda dessa till (Corona-)förstärkningsvagnar....?

Om det nu är så att man kör maxad trafik och det ändå blir fulla bussar och det plötsligt finns vagnar att tillgå som skulle kunna rulla som förstärkning med dispens givet läget, borde man inte kunna se nyttan före krav på tex färg, dörrar, access osv....? Men ja, jag vet ju hur det funkar....men som BM skriver....tänka/drömma kan man ju alltid...