Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: roggek skrivet 22 juni 2021, 01:39:50 AM

Titel: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: roggek skrivet 22 juni 2021, 01:39:50 AM
Nya depån i Tomteboda (En av Norra Europas och Sveriges största bussdepå för 220 bussar!) tas i bruk på midsommarafton 25/6:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/titta-in-i-sl-s-nya-bussdepa
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Micke A skrivet 22 juni 2021, 17:20:06 PM
Ursäkta kapningen, men som vanligt lägger man en bussdepå där det finns minimalt med kommunikation för förarna
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Fredde skrivet 22 juni 2021, 18:19:21 PM
Häromåret förstördes Hornsbergs bussgarage i en våldsam brand, men nu invigs en sprillans ny bussdepå i gamla postterminalen i Tomteboda, och det blir en av norra Europas största bussdepåer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/titta-in-i-sl-s-nya-bussdepa (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/titta-in-i-sl-s-nya-bussdepa)
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: homer skrivet 22 juni 2021, 20:12:39 PM
Citat från: Micke A skrivet 22 juni 2021, 17:20:06 PM
Ursäkta kapningen, men som vanligt lägger man en bussdepå där det finns minimalt med kommunikation för förarna

Olyckligt för de enskilda bussförare som hittills klarat sig utan bil så klart, men det finns väl hur många arbetsplatser som helst i olika industriområden som inte har någon kollektivtrafik.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Karsten skrivet 22 juni 2021, 20:40:36 PM
Så illa är det väl ändå inte? Två busslinjer utanför depågrinden och tio minuters gångväg till tunnelbanan.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Nico skrivet 22 juni 2021, 21:56:09 PM
Samt att vid behov finns även nattlinjerna 196/197 inom någorlunda räckhåll.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: F.Å skrivet 23 juni 2021, 11:08:29 AM
Skulle kanske inte bli jätteförvånad om 196/197 snart läggs om att trafikera Tomteboda.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Nico skrivet 23 juni 2021, 11:40:03 AM
Näh, det är ju ingen större omväg (speciellt inte nattetid) att ta svängen ned till slingan vid norra grinden. Finns ju betydligt mera udda krokar som körts i den nattliga trafiken under åren.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2021, 12:14:25 PM
Nattlinjerna är nog knappast ett problem, dem lär nog ganska omgående "justeras" oavsett om det görs officiellt eller inte.
197:an har ju redan tidigare en sådan justering under efternatten på vardagar då den går via Råsta.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: B10M skrivet 23 juni 2021, 17:13:34 PM
Det är jag inte alls så säker på, problemet är ju att Tomtebodagaraget kommer att höra till Keolis medan det är Arriva som kör 196/197. Det är en viss skillnad mot Råstagaraget där det är lätt för Arriva att justera linjen så att den går till deras egna depå, för övrigt är det bara en tur på 197:an som går via Råsta.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: homer skrivet 23 juni 2021, 17:24:38 PM
Det kommer ju som jag förstått det att finnas ganska mycket ledig kapacitet i tomteboda, speciellt eftersom Frihamnen kommer vara kvar, men man skulle kanske gissa att SL skulle vilja flytta över några Råsta och Lunda-linjer till Tomteboda när det är dags för upphandling, om inte annat för att frigöra utrymme på råsta, eller vad tror ni?
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2021, 17:28:49 PM
Citat från: B10M skrivet 23 juni 2021, 17:13:34 PM
Det är jag inte alls så säker på, problemet är ju att Tomtebodagaraget kommer att höra till Keolis medan det är Arriva som kör 196/197. Det är en viss skillnad mot Råstagaraget där det är lätt för Arriva att justera linjen så att den går till deras egna depå, för övrigt är det bara en tur på 197:an som går via Råsta.

Det finns ju ingen anledning att låta alla turer på natten gå vare sig via Råsta eller Tomteboda, resandet är ju koncentrerat till tider när många slutar resp börjar sina tjänster.

Och justeras det inte officiellt så är jag fullkomligt övertygad att så sker inofficiellt förarkollegor emellan oavsett arbetsgivare.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: roggek skrivet 24 juni 2021, 19:12:12 PM
Citat från: Nico skrivet 23 juni 2021, 11:40:03 AM
Näh, det är ju ingen större omväg (speciellt inte nattetid) att ta svängen ned till slingan vid norra grinden. Finns ju betydligt mera udda krokar som körts i den nattliga trafiken under åren.

Nä, "salig 94:an" gjorde ju kringelkrokar både ner till Söderhallen och Hornsberg. Innanför grindarna...

Sen misstänker jag att de flesta bussförare har körkort, och avlösningsbilar bör väl finnas till och från Västra Skogen?
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 juni 2021, 19:39:55 PM
Har man några avlösningar i Västra Skogen?

Detta beror ju på vilka idéer Keolis har när det gäller resor i tjänsten/i anslutning till den.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 24 juni 2021, 20:09:41 PM
Keolis kör personalbuss(med en Blåbuss)från Ropsten till Frihamnsgaraget vid 4.30,så.../Ulf
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: B10M skrivet 25 juni 2021, 10:13:37 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 juni 2021, 19:39:55 PM
Har man några avlösningar i Västra Skogen?

Detta beror ju på vilka idéer Keolis har när det gäller resor i tjänsten/i anslutning till den.
Nej, varför skulle man ha avlösningar där? Det är Arriva som kör alla linjer vid Västra skogen.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 25 juni 2021, 11:30:49 AM
Varför inte?
I dagens datoriserade turförteckningar är ingenting förvånande längre.../Ulf
(Pass-/transportresor till avlösningsplats med T-bana känns inte särskilt främmande...)
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: B10M skrivet 25 juni 2021, 11:47:27 AM
Nej men frågan handlade om i fall man skulle ha avlösningsbilar till och från Västra skogen.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 25 juni 2021, 12:01:55 PM
Att köra bil mellan Tomteboda och innerstan känns som ett bra tidsfördriv, om man inte har något bättre för sig! Men om man har lite bråttom, så går det nog fortare med tunnelbanan.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Ersa skrivet 25 juni 2021, 12:24:16 PM
Är majoriteten av förarna vid den nya depån verkligen bosatta i innerstan?
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 25 juni 2021, 12:36:07 PM
Det jag syftade på var att de busslinjer som bemannas från det här garaget går i innerstan, så avlösningsbilar verkar som en ineffektiv lösning förutom möjligen mitt i natten (men då tar man väl oftast hela bussen med sej till garaget).

För övrigt är det nog förhållandevis många av innerstadsförarna som bor i innerstan, alla här är inte hipsters :-)
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Ersa skrivet 25 juni 2021, 12:44:25 PM
Där ser man. Det är ju numera inte väldigt vanligt att förare i storstadsregionerna bor i precis samma områden som de kör buss i.
Tio minuters gångavstånd till Västra skogens tunnelbanestation är för övrigt väl ett rätt lagom avstånd att promenera två gånger per dygn, speciellt för folk med ett stillasittande yrke?
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Nico skrivet 25 juni 2021, 13:00:54 PM
Lite udda blir det ju i att två av tre innerstadsgarage nu kommer ligga utanför innerstan. Tomtebodagaraget ligger visserligen sedan rent geografiskt bra till, men ur infratekniskt hänseende (gäller både väganslutningar och koppling till bra kollektivtrafik på udda tider) så ligger garaget ganska isolerat till. Även när Tomteboda postterminal var aktiv så var det problem. Innan 507 drogs dit vill jag minnas att Posten själva hade någon form av personalbuss från Klarabergsviadukten.

Sedan tar det kanske 10 min att gå till/från T-banan i Västra skogen... om man är spänstig. I annat fall skulle jag räkna med omkring 15 min. I sig kanske ingen större skillnad, men man ska även betänka topografin. Gångvägarna som finns går inte spikrakt, det är ett antal trappor, det är ofta ganska mörkt och otryggt samt att delar av sträckan vinterunderhålls inte heller i nuläget. Som grädde på moset så är det dessutom en ganska duktig stigning från Tomtebodaområdet till Västra skogen... så man får se hur uppskattad promenaden blir. 

Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Ersa skrivet 25 juni 2021, 13:03:15 PM
Det kanske är dags att renovera gångvägen och dess belysning? Vilket kanske borde ha ingått i projektet redan från byggstart.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Nico skrivet 25 juni 2021, 13:14:54 PM
Kruxet är att gångvägen ifråga tillhör Solna stad och de ha tydligen inte varit så begeistrade i detta ens från början. Det forna terminalområdet, där garaget nu anlagts, är dock privatägt. Sedan brukar projekt av denna typ (enligt min erfarenhet) vara ganska frikopplade från praktiskt operativa frågor. Deras uppdrag är att bygga en anläggning. För deras del kunde de nog lika gärna bygga på en ö utan väganslutningar.

Projektplaneringen är väl de som borde ha hanterat dylikt, men på senare år (oavsett byggare och sammanhang) så förefaller det mera vara teoretiker som är inblandade medan de som har den trafikoperativa kunskapen glöms bort. Det är ju bara att se på många av de förändringar som gjorts i trafikmiljöerna på lika håll. Dvs. det ser snyggt ut i projektprogram mm. men sedan får man bostadsområden etc. med gator som är så smala att det knappt går att köra på dem alternativt att man får annan infrastruktur som inte är avpassad för de praktiska behoven.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 juni 2021, 18:20:35 PM
Innan 507 körde 515 till Tomteboda.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Nico skrivet 25 juni 2021, 18:25:39 PM
Jo, enstaka turer och jag kan ha fel, men just det med 515 var väl inte heller så långvarigt. Tänkte mera på före det. Det har ju även gått andra bussar i närområdet. 504 gick ju till Västra skogen den med en gång i tiden och det har även funnits andra varianter.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: B10M skrivet 25 juni 2021, 19:51:48 PM
Tycker faktiskt att det är lite märkligt att man fortsätter låta 507:an vända vid Västra skogen på helger, även om det är Arriva som kör så borde de kunna tjäna en hel del VBP-intäkter på att köra Keolispersonal till och från Tomteboda. Det är 14 minuters vändtid vid Västra skogen så man hinner köra till Tomteboda och tillbaka, man har heller inga schemalagda pauser vid Västra skogen.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: buskörare skrivet 25 juni 2021, 21:39:32 PM
Vänta nu. Tomtebodadepån öppnar idag och redan gnäller ni på att Arriva inte lägger om sina turer för Keolispersonal? Vet vi om Keolis ens har pratat med Arriva om det?
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: B10M skrivet 25 juni 2021, 21:56:47 PM
Nej, jag gnäller inte. Det var mer att jag blev lite förvånad, trodde att Arriva inte vill maximera sina intäkter. Man skulle ju kunna tro att VPB-systemet skulle göra att sådana här förändringar går snabbare, när operatören har ett ekonomiskt incitiament för det, men det verkar det inte som.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 juni 2021, 22:01:04 PM
Citat från: Nico skrivet 25 juni 2021, 13:00:54 PM
Lite udda blir det ju i att två av tre innerstadsgarage nu kommer ligga utanför innerstan. Tomtebodagaraget ligger visserligen sedan rent geografiskt bra till, men ur infratekniskt hänseende (gäller både väganslutningar och koppling till bra kollektivtrafik på udda tider) så ligger garaget ganska isolerat till. Även när Tomteboda postterminal var aktiv så var det problem. Innan 507 drogs dit vill jag minnas att Posten själva hade någon form av personalbuss från Klarabergsviadukten.


Jo den kördes först av Wasatrafik (senare Swebus i Älvsjö)

(https://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/3013.jpg)
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Ersa skrivet 25 juni 2021, 22:46:49 PM
Nu kan man väl knappast lägga om trafiken lite som man vill heller, även om det är VBP-avtal. Det krävs nog lite dialog med en viss förvaltning först. Dvs den instans man faktiskt arbetar för.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Peter Rost skrivet 26 juni 2021, 00:35:20 AM
Tog en sväng förbi Hornsberg på hemvägen och kunde konstatera att samtliga bussar är flyttade till nya garaget i Tomteboda.

//Peter
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: buskörare skrivet 26 juni 2021, 06:47:03 AM
Men kan liksom inte lägga om en linje bara sådär över dagen? Det handlar om scheman som är på minuten uträknade, att dra om en linje några minuter kan göra att hela tjänstepaketet måste göras om. För många andra linjer än bara en. Finns underlag, kanske man gör det från hösten. Eller vintern.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: F.Å skrivet 26 juni 2021, 11:21:50 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 juni 2021, 22:01:04 PM
Jo den kördes först av Wasatrafik (senare Swebus i Älvsjö)

Tog inte Flygbussarna över tills den slutligen lades ner?
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Mackan05 skrivet 26 juni 2021, 22:10:41 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 juni 2021, 20:09:41 PM
Keolis kör personalbuss(med en Blåbuss)från Ropsten till Frihamnsgaraget vid 4.30,så.../Ulf
Det finns  personalbussar som går från Gullmarsplan, genom stan, till Tomteboda.

Två avgångar tidig vardagsmorgon

En avgång tidig helgmorgon
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 juni 2021, 09:49:40 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 juni 2021, 11:30:49 AM
Varför inte?
I dagens datoriserade turförteckningar är ingenting förvånande längre.../Ulf
(Pass-/transportresor till avlösningsplats med T-bana känns inte särskilt främmande...)

Nej att åka t/fr avlösningar med det ordinarie trafikutbudet har väl funnits sedan urminnes tider i innerstan.

Hornsberg hade på -80 talet t.ex en stor del av sina avlösningar vid Fridhemsplan (promenad och tunnelbana eller bara promenad) Söderhallen hade merparten av avlösningarna vid Slussen/Södermalmstorg (Buss 46) och Drottninggatan (Buss 46 + tunnelbana)
Avlösningar på "nattvagn" skedde normalt i resp garage.

Sedan är det frågan hur många förare som använder egen bil t/fr jobbet och även hur många som både börjar och slutar i garaget?

Idag finns ju inte problemet med kassor kontra värdeskåp längre, beroende på vart man bor så förlorar man normalt en hel del tid med att använda egen bil om man jobbar så att man löser av på stan när man börjar och blir avlöst på stan när man slutar. Om man börjar med att ta ut en buss från garaget på morgonen(s.k uttjänst) och sedan bli avlöst på stan när man slutar vid typ 11.00-14.00 är det ofta frågan om det blir någon vinst med att köra bil till jobbet på morgonen, under förutsättning att förbindelserna är vettiga och att man bor hyfsat till, detsamma gäller ju om man börjar på stan med att lösa av vid typ 16.00-17.00 och slutar med att köra in bussen när man slutar typ 00.00-01.00 (s.k intjänst)
Nu har jag inte koll på huruvida Keolis har som policy att man ska börja o sluta på samma plats vilket i dessa fall innebär att man då har en betald förflyttning från avlösningsplats till garage eller tvärtom.

När denna förflyttning ligger inne i tjänsten är den normalt alltid betald, t.ex att man efter morgonrusningen körde in den buss man tog ut tidigare till Hornsberg och sedan (ibland efter rast) löste av i typ Fridhemsplan. Ett liknande scenario fanns även inom spårtrafiken, t.ex att man efter morgonrusningen körde in ett tåg från Akalla till Rissnedepån och sedan efter rast och förflyttning löste av i Västra Skogen

Avlösningsbil är för mig någon som man använder för direkta avlösningar (kan även vara flera chaufförer som ska åt samma håll vid samma tid som använder samma bil) och som lämnas över till den/de man löser av, det har funnit/finns flera väldigt noggrant uträknade tidtabeller för bilarna på en del håll, Eriksberg hade t.ex i början på 2000 talet sådant.
Allt annat är personaltransport för mig, alla som vill/behöver åka vid den aktuella tiden är välkomna och inte bara exakt en/flera innehavare av specifika tjänster som vid avlösningsbil.

Just avlösningsbilar är ju något som tillkommit på yttergaragen allt efter att avlösningar blivit vanligare och något som inte funnits i innerstaden och heller knappast är önskvärt i dagens trafik.
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 27 juni 2021, 22:18:15 PM
Citat från: F.Å skrivet 26 juni 2021, 11:21:50 AM
Tog inte Flygbussarna över tills den slutligen lades ner?

Jo, jag har också för mig det. För övrigt gjordes någon gång en överenskommelse att Green Cargos personal (de har ju en del personal placerad Tomteboda) fick följa med personalbussen om de ville men jag tror inte det var så vanligt att de nyttjade det.

/Måns
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: F.Å skrivet 30 augusti 2021, 18:55:10 PM
Citat från: B10M skrivet 23 juni 2021, 17:13:34 PM
Det är jag inte alls så säker på, problemet är ju att Tomtebodagaraget kommer att höra till Keolis medan det är Arriva som kör 196/197. Det är en viss skillnad mot Råstagaraget där det är lätt för Arriva att justera linjen så att den går till deras egna depå, för övrigt är det bara en tur på 197:an som går via Råsta.

Så var då linje 196/197 justerade att from 16/8 trafikera slingan vid Tomteboda postterminal[sic!]
Titel: SV: SL:s nya bussgarage i Tomteboda
Skrivet av: Kvarne skrivet 31 augusti 2021, 07:04:23 AM
CitatAvlösningsbil är för mig någon som man använder för direkta avlösningar (kan även vara flera chaufförer som ska åt samma håll vid samma tid som använder samma bil) och som lämnas över till den/de man löser av, det har funnit/finns flera väldigt noggrant uträknade tidtabeller för bilarna på en del håll, Eriksberg hade t.ex i början på 2000 talet sådant.
Allt annat är personaltransport för mig, alla som vill/behöver åka vid den aktuella tiden är välkomna och inte bara exakt en/flera innehavare av specifika tjänster som vid avlösningsbil.

I Kallhäll använder vi oss av avlösningsbilar. Dessa är knutna till tjänster, men självklart får vilken förare som helst åka med i mån av plats. Säg tex att man börjar i Stora Torget men slutar i Kallhällsgaraget och när man har parkat sin bil i garaget så visar det säg att en av bilarna lägligt ska ut till ST, ja då är det ju klart att man kan "lifta" med den såvida det inte är fullsatt såklart.