Swebus 2962

Startat av Bussmicke, 25 oktober 2021, 13:28:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Resenären

det kom många spännande vagnar till Örebro län när Näckrosbuss förlorade uppdrag.....

Ulf Berlin

Oj,så sent som 2000...
Var den både Värmlandsgul och GDG orange innan?/Ulf

virtual1

Enl. SBH så var den aldrig GDG... och den var "bara" 12 år vid fototillfället, så inte xtremt gammal

Walter

SJ köpte en del Alpus nya som aldrig övertogs från GDG. Både med Volvo och Scania chassi.
Enklaste skillnaden är att de övertagna från GDG fick 0xxx nummer hos Swebus medan de som SJ köpt nya hamnade i 26-31 serierna. (Sen finns säkert något enskilt undantag för vagnar som togs över innan bildandet av Swebus).
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Detta torde ha varit en av få Örebrolackade i a f.../ULf

Walter

Jag har notering om att även 2963 kom till Örebro. Vet inte var de var placerade som nya.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

#7
2962-2965 var placerade i Karlskrona ursprungligen och 2962/63 omplacerades till Karlskoga medan 2964/65 omplacerades till Halmstad. Om jag minns rätt hade de linjeinredning. Dvs fasta säten och ej fällbara säten. 2971 placerades i Borås och 2972/73 i Göteborg. Den ena hade SJ färg och den andra hade vit GL design. 2966-2970 tillhörde Malmö. Uddevalla fick 2974-2977,dock att 2974/75 följde med till Göteborg då gränserna ändrades och Stenungsund kom tillhöra Göteborg. 2976/77 är jag lite osäker på vart de gick. Uddevalla fick ändrade gränser varvid Sollebrunn kom tillhöra Göteborg för att då Swebus bildades tillföras Alingsås som verkstadsmässigt tillhörde verkstaden Brodal i Borås. Men jag är inte helt säker  i detalj vart de gick.
Göteborg tillfördes även 2822. Minns att den gick Gråbo-Göteborg och cirka 16.30 tomkördes turen till Sollebrunn Även de andra Sollebrunnsfordonen kördes på linje 520/21 . 2821 gick kvar i Uddevalla, på bl a linjen Uddevalla-Ljungskile över Resteröd. 
Märk att 2961 var en kort Volvo Säffle och 2978 var en Scania med Katrineholmskaross.

Walter

Tack för summeringen, som tillägg kan nämnas att 2966-2970 hamnade hos Connex när de vann trafik i Malmöområdet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Göran Nilsson

2976 och 2977 gick i Vänersborg på slutet, vilket även 2971 gjorde. Tror att 2977 var kvar sist av dem. / GNl

John P

#10
2977 fanns i alla fall kvar 11/9 2001. Var ombord på denna buss när jag i bakgrunden hörde radion som rapporterade om händelserna i USA...


2977 var nog huvudsakligen stationerad i Trollhättan, men då som nu tillhör ju Trollhättan trafikområde Vänersborg. Åkte väldigt mycket med 2977 i slutet av 90-talet till början av 2000-talet, ganska bekväm buss med rätt gott om, benutrymme och fällbara säten, men ingen vidare ljudisolering, Volvo med Säffle- kaross var tystare. 2977 var f.d SJ-buss, automatlåda bruna säten med ränder i grönt och gul/ orangt vill jag minnas..!?  bör ha varit från 88/89. Det fanns även f.d GDG-bussar som hade den klassiska klädseln i plysch i grönt och rött. 0501 lackerades till och med om i Västtrafik-lack, denna och andra f.d GDG-bussar bör alla haft manuell växellåda.               
Bussförare på Nobina Trollhättan.

virtual1

Här är nog en av de sista bilderna på 2977 i livet skulle jag tro...


Stefan P

Hej

Vi hade 2962 och 2963 i Karlskoga trevliga bussar att köra.
Vart de till verkade av GDG?

En fråga till vi hade en boggi buss som från Motala nummer på den?
Samt två ledbussar jag tror den ena hade nummer 3878 och den andra hade?

mvh Stefan P

Ebermark

3878 var inte i Karlskoga, däremot 3879 som flyttades från Motala tillsammans med boggin 3372. Den andra ledbussen vet jag inte vilken det var.

Resenären

Det kom några Alpus till Länsbussarna - dåvarande Örebro Läns Regionaltrafik AB i samband med att man övertog GDG trafik i länet 1977 (som i grunden var den trafik GDG övertog av NBJ typ 1975)