Veolia 2525-2528 ur trafik

Startat av Jonas Gustafsson, 17 februari 2009, 22:50:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Från Transportstyrelsens fordonsregister:
27/1 överfördes Veolia Partilles 2525-2527 (Volvo B10BLE/Carrus City L) och 2528 (Volvo B10BLE boggi /Carrus City L) till Veolia Fleet Lund och avställdes dagen därpå.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Har Veolia ingen lämplig trafik för denna vagnmodell längre?
Även nummergrannen 2524 (dock av en helt annan kaross) är ju skriven på Fleet Management i Lund och avställd sedan 080626.

Hur många bussar har man ståendes i Lund numera?

Jonas Gustafsson

Citat från: Verspieder skrivet 18 februari 2009, 12:11:02 PM
Har Veolia ingen lämplig trafik för denna vagnmodell längre?
Även nummergrannen 2524 (dock av en helt annan kaross) är ju skriven på Fleet Management i Lund och avställd sedan 080626.

Hur många bussar har man ståendes i Lund numera?

2525-2527 var över 11 år. Jag har inte ålderskraven för Partilleavtalet i huvudet.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 18 februari 2009, 23:02:09 PM
11 år är ju ingenting.

Håller med dig fullständigt, men Västtrafik är i allmänhet strängare med ålderskraven än exempelvis SL...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Svemicke

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 23:03:34 PM
Håller med dig fullständigt, men Västtrafik är i allmänhet strängare med ålderskraven än exempelvis SL...
//Jonas G
Skånetrafiken är ännu strängare.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 23:03:34 PM
Håller med dig fullständigt, men Västtrafik är i allmänhet strängare med ålderskraven än exempelvis SL...
//Jonas G

Mja, jag vet inte det. I Borås rullar nu stadsbussar, som i juni blir 14 år gamla, i daglig trafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2009, 16:56:04 PM
Mja, jag vet inte det. I Borås rullar nu stadsbussar, som i juni blir 14 år gamla, i daglig trafik.

Jo, men så rullar de också på ett gammalt avtal med option samt att dessa finns kvar i avvaktan på leverans av nya bussar.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 19 februari 2009, 23:21:04 PM
Jo, men så rullar de också på ett gammalt avtal med option samt att dessa finns kvar i avvaktan på leverans av nya bussar.

Jag tänkte inte på användningen på 40-linjerna (där MaxCi för övrigt används alltmer sällan) utan på användningen i tätortstrafiken, som upphandlades med start 2004 och där det fanns klart uttalade ålderskrav. Visst har BL fått dispens i väntan på nya bussar, men om jag vore Västtrafik skulle jag fråga varför inte detta inköp gjordes tidigare. Och vore jag Orusttrafiken, som blev lurade på avtalet genom att räkna efter som det var skrivet, skulle jag bli ännu mer förbannad.
MaxCi-bussarna må vara bra, trevliga att köra och trevliga att åka i, men det hör liksom inte hit. 

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Sjöberg

Lite märkligt att inte Orusttrafiken markerar detta ....
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 20 februari 2009, 10:33:13 AM
Lite märkligt att inte Orusttrafiken markerar detta ....


Jag har hört att deras policy är att inte riva i gamla oförrätter. Det skall de väl ha all heder av i så fall. Men det kanske finns en mera jordnära orsak till att de inte vill riva i det, nämligen att inte göra bort sig inför nästa upphandling.
Nu är ju inte Bussnack någon domstol så man kanske inte skall döma någon här. Men jag tror att Orusttrafiken - och de andra som deltog i senaste upphandlingen - skulle ha rätt stor framgång om de förde detta inför skranket. Men hur det förhåller sig med detta lär vi aldrig få veta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 09:08:13 AM
Jag tänkte inte på användningen på 40-linjerna (där MaxCi för övrigt används alltmer sällan) utan på användningen i tätortstrafiken, som upphandlades med start 2004 och där det fanns klart uttalade ålderskrav. Visst har BL fått dispens i väntan på nya bussar, men om jag vore Västtrafik skulle jag fråga varför inte detta inköp gjordes tidigare. Och vore jag Orusttrafiken, som blev lurade på avtalet genom att räkna efter som det var skrivet, skulle jag bli ännu mer förbannad.
MaxCi-bussarna må vara bra, trevliga att köra och trevliga att åka i, men det hör liksom inte hit. 


2004? Det var inte många år, för tätortstrafiken skulle väl ha upphandlats inom det snaraste om inte BL fått option på den samma fram till 2013?

Varför lade Västtrafik inte in i upphandlingen 2004 att trafiken får ske endast med nya bussar?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 14:02:24 PM
2004? Det var inte många år, för tätortstrafiken skulle väl ha upphandlats inom det snaraste om inte BL fått option på den samma fram till 2013?

Varför lade Västtrafik inte in i upphandlingen 2004 att trafiken får ske endast med nya bussar?

För att då hade Borås Lokaltrafik inte fått den.
Historien var att Orusttrafiken fick trafiken 2003 och då skulle det bara vara nya bussar. Borås Lokaltrafik (och av någon konstig anledning Göteborgs Spårvägar som var näst dyrast av fem) överklagade och länsrättens beslut blev att upphandlingen skulle göras om. Det fanns ålderskrav på bussarna, enligt vad Västtrafik sa från början 12 år men enligt vad de säger nu 13 år. Det är också vad BL säger. Fast det spelar ju ingen roll eftersom bussarna är 14 år i år. Någon option kör inte Borås Lokaltrafik på. Och även om skulle ålderskraven förstås även gällt detta.
Nej, sanningen är att BL lade ett så lågt bud för att snuva Orusttrafiken att de gick med brakförluster i ett par år. Ägaren - kommunen - fick då gå in med åtskilliga miljoner i ägaretillskott. Under förluståren hade BL inte råd att satsa på nya bussar. Och när de nu äntligen bestämt sig för att köpa nya bussar så blev kraven sådana att de bara kunde få tio bussar i första leveransen eftersom Scania tillfälligt inte tillverkar bussar med gasmotorer. När det kan bli tio till är f n ovisst, men tidigast blir det sen höst 2009. Då skall tio nya bussar ersätta 16 MaxCi. Undrar hur det skall gå till.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 16:20:05 PM
För att då hade Borås Lokaltrafik inte fått den.
Historien var att Orusttrafiken fick trafiken 2003 och då skulle det bara vara nya bussar. Borås Lokaltrafik (och av någon konstig anledning Göteborgs Spårvägar som var näst dyrast av fem) överklagade och länsrättens beslut blev att upphandlingen skulle göras om. Det fanns ålderskrav på bussarna, enligt vad Västtrafik sa från början 12 år men enligt vad de säger nu 13 år. Det är också vad BL säger. Fast det spelar ju ingen roll eftersom bussarna är 14 år i år. Någon option kör inte Borås Lokaltrafik på. Och även om skulle ålderskraven förstås även gällt detta.
Nej, sanningen är att BL lade ett så lågt bud för att snuva Orusttrafiken att de gick med brakförluster i ett par år. Ägaren - kommunen - fick då gå in med åtskilliga miljoner i ägaretillskott. Under förluståren hade BL inte råd att satsa på nya bussar. Och när de nu äntligen bestämt sig för att köpa nya bussar så blev kraven sådana att de bara kunde få tio bussar i första leveransen eftersom Scania tillfälligt inte tillverkar bussar med gasmotorer. När det kan bli tio till är f n ovisst, men tidigast blir det sen höst 2009. Då skall tio nya bussar ersätta 16 MaxCi. Undrar hur det skall gå till.


Det här med förlusten och underbudet känner jag till. Det har jag hört ända sedan jag flyttade hit för tre år sedan.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 16:20:05 PM
För att då hade Borås Lokaltrafik inte fått den.


Anpassade Västtrafik den nya upphandlingen för att passa BL? Var det den enda anledningen till att Västtrafik inte lade in i den nya upphandlingen att det skulle vara nya bussar? Den förefaller mig tämligen vag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -