Gotlandsbuss vill få avtal ogiltigförklarat

Startat av Lars-Håkan_E, 19 november 2020, 21:16:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

#1
https://www.bussmagasinet.se/2020/11/ny-strid-om-busstrafiken-pa-gotland/

Gotlandsbuss menar att alla 76 bussar som körs enligt avtalet på ön, är bara 37 biogasdrivna. Alltså 49 procent.
I upphandlingen krävde Region Gotland att 70 procent av bussarna skulle vara biogasdrivna.
Regionens kollektivtrafikchef anser att Bergkvarabuss följer avtalet.

Anser? Kan man anse att enkel matematik är fel?

Walter

Man kan räkna på olika sätt....däremot kan avtalet kanske innehålla undantag eller andra bestämmelser. Man säger säger inte från huvudmannen att de har 70% gasdrivna bussar. Man säger att man följer avtalet. Ibland finns bestämmelser i avtalet som går att förhandla.

Men jag vet inte vem som har rätt eller vad avtalets säger.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buzzlover

Absolut kan de finnas undantag osv i avtalet
Men anledningen till att Gotlandsbuss drog sig ur upphandlingen var ju just den mängd av Biogas som Region Gotland ställde som krav.
Då känns det ju väldigt konstigt om Bergkvara kommer undan med att köra en flotta som är mindre än 70% biogasdriven.
Nu vet jag inte ifall Gotlandsbuss vetat att en flotta under 70% är godkänd men hade dom vetat det vid upphandlingen kanske dom bedömt att den mindre investeringen i Biogas skulle vara lönsam?
Och visste dom inte det och får reda på det nu fattar jag att man vill gå till domstol då dom avstått en upphandling där dom inte fått hela bilden eller information om eventuella undantag som kan ges i den.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Walter

Och den enda vägen för Gotlandsbuss att få det prövat är via domstol skulle jag tro.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

Kan verkligen uppgifterna om att enbart 39 av 76 bussar är biogasdriva? Utöver de gamla skånska Solaris-bussarna som går på biogas finns det enbart ett mindre antal Citaro som rullar på diesel. Vilka är de resterande bussarna? Ingår det skolbussar i dessa 76? Sen finns det också ett ganska stort antal Scania Interlink som rullar på biogas, som såvitt jag vet går som skolbussar.

Lars-Håkan_E

Det ska väl vara 8 st 2 axliga Interlink LD, linjetrafiken drar ca 30 omlopp totalt så runt ett 40 tal gasfordon stämmer nog inkl Interlinkarna.

Det finns ju ett tilläggsavtal p.ga Corona för gymnasiet och dessa bussar ska knappast räknas med när man beräknar %% biogasbussar.

Ersa

Men vilka bussar som tillhör det ordinarie avtalet, och vilka som tillhör tilläggsavtalet, borde det ju finnas full dokumentation på?
Det är hemskt att man börjar få en bild av Gotland som nån slags halvkorrupt bananrepubik där upphandlingar toppstyrs och på ett lagvidrigt sätt riktas mot de resultat som huvudmännen önskar. Inte mot det resultat en neutral upphandling på lika villkor skulle medföra. Jag hoppas verkligen att denna bild inte är sanningen, för då har vi ett stort problem här i landet.

S Svensson

32 bussar finns på en förteckning här daterad 30 jan 2013.Jag besökte Gotland sommaren 1987. Tittade på en hel del men också lite på bussar och även några ägare. SJ hade bussar på Gotland men deras antal var cirka 15-20. Inte fler.
Så antalet bussar på Gotland kan säkert fn röra sig om 30-35 styck. 66% av dessa blir 20-22 styck. Skall 70 % vara gasdrivna blir det cirka 21-23 styck.

Jag försökte läsa Gotlandstidningarna. Men de var spärrade så jag kunde endast läsa rubrikerna. Men vem är det Gotlandsbuss vill dra inför domstol ? Vilka är sakskälet till detta ?  Enbart att man frågar någon politiker eller handläggare (på Gotlands kommun) är inte sakskäl till åtal. Om det var 32 bussar 2013 så undrar jag hur det kan bli 76 bussar (se texten nedan) på några år? Rör det sig om  taxibilar ? 44 fordon ytterligare verkar vara tveksamt.
Det vore bra om Vi får reda på lite mera !

Lars-Håkan_E

Sören!

Linjetrafiken drar drygt 30 bussar, sedan är det lika många skolbussar och nu ett antal "Coronabussar" för gymnasiet.
Totalen ligger någonstans omkring dryga 70 bussar.

De 32 bussar du nämner 2013 var enbart linjetrafikens, det året var det om jag minns rätt 34 skolbussar, totalt dryga 60

Taxi är upphandlat separat och ingå inte här, skoltaxi är f.ö en väldigt marginell företeelse i den vanliga skolskjutsen, främst särskola och barn med särskilda behov som reser så.

Gotlandsbuss motpart i detta är Region(Kommun) Gotland, rent processtekniskt tror jag att Förvaltningsrätten kommer att avvisa målet mht att det inte är inkommet i rätt tid En överprövning av ett avtal kan göras inom 6 månader från att det har tecknats vilket skulle innebära att den tiden gick ut i juni i år. Att sedan det som GB anger inte var känt i början på juni eftersom avtalet startade först 15 juni ger dock ingen extra rätt till prövning.

GB har förmodligen rätt i sakfrågan men ingen utom de två inblandade parterna (Region Gotland resp Bergkvarabuss) vet vilka tilläggsavtal som har tecknats, vilka dispenser som har lämnats etc. Skulle Gotlandsbuss också kunnat förhandla till sig dessa dispenser är frågan, förmodligen eftersom operatören sitter ganska säkert när avtalet påbörjats.

Med tanke på vad som hänt i Norrtälje skoltrafik håller jag det för osannolikt att Bergkvarabuss utan Regionens medgivande "slarvat" med bränslet, vare sig med gasen eller med HVO/RME.

(I Norrtälje Tidning och i TV var det flertal artiklar om tankning av felaktiga bränslen för några veckor sedan)

Jag är inte på något sätt part i målet utan numera bara åskådare utan att ta någons parti.

Walter

Nu vet jag att du är kunnig inom området (avtal) men hur ska man kunna påvisa fel i redan ingångna avtal om man bara kan få prövning upp till sex månader efter start?
I då fall blir det ju stor risk för att man gör en upphandling och efter sex månader kan parterna i stort sett omförhandla som man vill utan risk för prövning. Eller missuppfattar jag hur det fungerar?

Inte ute efter något i just detta fall utan vill mer förstå hur det fungerar allmänt kring upphandlingsprocessen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Inte sex månader efter start utan efter det datum som avtalet tecknades.

I ett sådant här fall kommer man alltså sannolikt ingenstans genom att överpröva i Förvaltningsrätten.

Det skulle också vara ohållbart om avtalet skulle kunna överprövas någon gång under avtalstiden, typ efter 4-5 år när någon tycker att parterna inte håller sig till vad som sades från början.

Walter

Ok nej en överprövning kan man inte tillåta högutbildade länge som helst såklart. Däremot måste det väl finnas juridiska vägar framåt om någon anser att parterna inte följer avtalets villkor?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

En situation där avtalets parter är överens torde vara väldigt svår att angripa, i ett sådant fall är det nog politiken som måste engageras.

Stor uppmärksamhet i media kan ju leda dithän att tjänstemännens politiska ledning fattar beslut av ett eller annat slag.

Jag kan inte påminna mig om något fall i historien (Trafikupphandlingar) där en utomstående part som känt sig förfördelad på liknande sätt fått sin sak upptagen till prövning på något sätt.

Kan man däremot visa att det skett rena olagligheter, typ bestickning eller likartat kan ju saken hamna i ett annat läge, något sådant tror jag inte förekommer.

Walter

Tack för förtydligandet. Ändå lite konstigt tycker jag spontant. Privat företag som köper av varandra kan klart förhandla och ändra avtal så länge båda parter är med.

Men just offentliga upphandlingar borde ha ett krav att de ska även under avtalets giltighet drivas i samma andra som underlaget för upphandlingen redogjorde för. Om det inte blir så borde kanske det vara krav på ny upphandling. Annars finns risken att man upphandlar en sak och sen avtalar och ändrar avtalet till något annat som den vinnande leverantören kanske inte hade haft lägst pris på. Visst omständigheter i omvärlden kan ändra krav men det går ju att visa på.

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!