Huvudmeny

Flygbussarna

Startat av Jonas1968, 17 september 2007, 14:02:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas1968

Det kostar idag 95 kronor att åka flygbussen mellan Arlanda och Stockholm C. Samtidigt så kan man åka sträckan Uppsala-Stockholm C för 39 kronor om man åker med Swebus express med deras värdekort. 54 kronor kostar det med fullpris. Är det så att Flygbussarna har monopol på sträckan Sträckan Stockholm-Arlanda och därför kan ta sådana priser. I så fall är det ju inte rätt att ett bolag som har monopol missbrukar detta för att ta ut skyhögt högre priser. Det kan ju inte vara så pass mycket dyrare att köra buss till arlanda än till Uppsala.

Nico


Vill minnas att det är monopol, men man ska nog inte stirra sig blind på den faktiska sträckan då även annat kan driva upp priset. Själv ser jag inte priserna som så särskilt blodiga i alla fall utan till största delen så beror troligen prisskillnaden faktiskt på att det kostar en del (utöver bränslet) att köra till/från Arlanda. Bl.a. är det väl olika avgifter till Luftfartsverket och så samt att man har en helt annat organisation hos FAC med bussreserv osv. för att undvika stpåplatser mm. Från Uppsala kan man väl i övrigt inte ens ta buss längre? I så fall är det Upptåget som gäller och då låg väl enkelbiljetten på 105 kronor numer.

Sedan är det även en skillnad i resandeunderlag och priserna är troligen (nu gissar jag bara) utslagna på kostnaderna över ett helt dygn då det är en ganska hög beläggning under topparna och mindre under lågrafik medan Swebuss Express mellan Stockholm och Uppsala brukar ha ganska hög beläggning under en större del av dygnet (mycket studenter mm). Till Arlanda handlar det även mycket om enkelbiljetter medan Swebus Express mera är en normal regionallinje som är jämförbar med vanlig kollektivtrafik. Att jämföra de här destinationerna blir därför en relativ fråga. 

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Oskar A

Jodå, man kan fortfarande ta 801:an mellan Uppsala och Arlanda. Tycker mig dessutom ha hört att det är fler som fortfarande väljer bussen än vad UL räknade med.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Nico

Aha, hörde något glunkas om att det skulle upphöra. Priset torde väl dock ändå ligga mer i linje (typ 85-90 pix eller så för en enkelbiljett) med FAC:s pris mellan Stockholm C och Arlanda än vad Swebus Express tar mellan Stockholm C och Uppsala C?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Oskar A

Nja, de har ju precis rustat upp bussar för trafiken så det måste ha varit ett gammalt rykte i så fall. Sedan stämmer ditt antagande om biljettpriset då en biljett ligger på 90 kronor.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Jonas1968

I samband med debatten som gick då luftfartsverket införde sina bomar och angöringsavgifter så framkom det att avgiften utslaget per passagerare motsvarade några kronor. Även pendlingen till/från Uppsala har säkert toppar då många reser och tider då få resor eftersom det är en pendlarsträcka. Jag kan förstå att bland annat avgifterna till Luftfartsverket kan höja priset en del men att ta 95 kronor när Swebus tar 40 för en sträcka som är mycket längre känns ändå inte riktigt motiverat.

Nico

#6

Möjligt, men som jag ser det är det två helt olika tjänster som erbjuds. Det tillkommer även fler kostnader än enbart angöringsavgifter. Bara en sådan sak som att ha lastpersonal på Cityterminalen och på samtliga terminaler på Arlanda kostar, likaså att ha förstärkningsvagnar som står stand by. Sen vet jag inte hur det är på miljöavgiftsfronten.

I alla fall ser jag det inte som orimligt att priset diffar en del även om det finns vissa saker som i övrigt är jämförbara med Swebus trafik mellan Stockholm C och Uppsala C. Sedan är det inte helt otroligt att priset mellan Arlanda och Stockholm C är något högre för att jämna ut att man kanske subventionerar priset på andra linjer i nätet som inte är riktigt lika lukrativa.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 17 september 2007, 21:43:34 PM
I samband med debatten som gick då luftfartsverket införde sina bomar och angöringsavgifter så framkom det att avgiften utslaget per passagerare motsvarade några kronor. Även pendlingen till/från Uppsala har säkert toppar då många reser och tider då få resor eftersom det är en pendlarsträcka. Jag kan förstå att bland annat avgifterna till Luftfartsverket kan höja priset en del men att ta 95 kronor när Swebus tar 40 för en sträcka som är mycket längre känns ändå inte riktigt motiverat.

Swebus Express har numera ingen platsgaranti såvida man inte bokar 24 timmar innan avresan. På linjen Stockholm-Uppsala har man inte haft någon platsgaranti på länge. Så de behöver inte hålla några standby-bussar utifall att.
Dessutom är det väldigt få pendlare som åker med Swebus Express mellan Stockholm och Uppsala eller vice versa. De allra flesta tar tåget. Det är väl bara när tåget stått stilla som Swebus Express fått stor och oväntad passagerartillströmning. Men det har normalt inte medfört att man satt in några extrabussar.
För övrigt har Swebus Express skurit ned sitt utbud på den här linjen mycket kraftigt de senaste åren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas1968

Citat från: Nico skrivet 17 september 2007, 21:50:17 PM
Möjligt, men som jag ser det är det två helt olika tjänster som erbjuds. Det tillkommer även fler kostnader än enbart angöringsavgifter. Bara en sådan sak som att ha lastpersonal på Cityterminalen och på samtliga terminaler på Arlanda kostar, likaså att ha förstärkningsvagnar som står stand by. Sen vet jag inte hur det är på miljöavgiftsfronten.

I alla fall ser jag det inte som orimligt att priset diffar en del även om det finns vissa saker som i övrigt är jämförbara med Swebus trafik mellan Stockholm C och Uppsala C. Sedan är det inte helt otroligt att priset mellan Arlanda och Stockholm C är något högre för att jämna ut att man kanske subventionerar priset på andra linjer i nätet som inte är riktigt lika lukrativa.
Milkostnaden för biljettpriset med Flygbussarna är idag över 21 kronor medan milkostnaden för en Swebusresa till Uppsala är 5.41. Även jag kan tycka att det är rimligt att priset diffar en del men idag kostar det nästan 4 gånger så mycket per mil att åka flygbussarn jämfört med Swebus express och där spelar nog också monopolet in en del. Om fri konkurrens rådde så skulle säkert något bolag kunna erbjuda billigare resor till Arlanda än idag. Varför måste man förresten ha lastare. Kan inte passagerarna själva lasta ombord sitt bagage? I en fri konkurrens situation så skulle inte heller Flygbussarna kunna ta ut överpriser på sträckan Arlanda-Stockholm för att subventionera andra linjer. Varför skulle miljöavgifterna skilja sig åt mellan olika bussbolag?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 september 2007, 22:45:14 PM
Det är ju trots allt "lite" skillnad att erbjuda dryga 20 turer om dagen M-F jmf med att erbjuda trafik dygnet runt med ca 130 turer M-F varav ett antal turer knappast "bär sig".

//Lars

Dessutom kör Swebus Express ett 15-tal turer i vardera riktningen på lördag och söndag Stockholm-Uppsala.
När det gäller platsgarantin står i tidtabellen att den gamla garantin gäller (blir bussen fullsatt körs fram en ny ny buss). Men i resevillkoren står "Begränsad platsgaranti på linje 899, blir bussen full åker resenären med nästa tur. Resenärer med förköpta biljetter eller värdekort har förtur vid ombordstigning." Och om ett tåg blir inställt så att det strömmar 500 resenärer till bussen åberopas force majeure och extrabussar sätts inte in.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Citat från: Jonas1968 skrivet 17 september 2007, 22:39:48 PM
Milkostnaden för biljettpriset med Flygbussarna är idag över 21 kronor medan milkostnaden för en Swebusresa till Uppsala är 5.41. Även jag kan tycka att det är rimligt att priset diffar en del men idag kostar det nästan 4 gånger så mycket per mil att åka flygbussarn jämfört med Swebus express och där spelar nog också monopolet in en del. Om fri konkurrens rådde så skulle säkert något bolag kunna erbjuda billigare resor till Arlanda än idag. Varför måste man förresten ha lastare. Kan inte passagerarna själva lasta ombord sitt bagage? I en fri konkurrens situation så skulle inte heller Flygbussarna kunna ta ut överpriser på sträckan Arlanda-Stockholm för att subventionera andra linjer. Varför skulle miljöavgifterna skilja sig åt mellan olika bussbolag?

Man ska nog undvika att stirra sig blind på en enda grej och milkostnaden är som sagt endast en parameter i det hela. Det fungerar ofta även ganska dåligt att bara jämföra två produkter/tjänster rakt av bara för att de delvis råkar likna varandra. Man kan även undra om det verkligen är någon större förtjänst för Swebus att köra som man gör? Sedan skulle nog inte miljöavgifterna skilja sig åt, men jag förutsätter att det är utökade och än hårdare miljö- och bullerregler som numera gäller för att få angöra Arlanda. Däremot inte för att köra på E4 så det är ju en kostnad som t.ex. Swebus slipper.

En annan fråga är även vad som avses med fri konkurrens? Som jag ser det handlar det mera om att ett visst antal entreprenörer får konkurrera om att en eller möjigen två ska få köra. Däremot vet jag inte om det görs här, men är så inte fallet kan man ju i alla fall anta att det kommer att bli så framöver. Skulle däremot alla hugade bussbolag få köra skulle det troligen mest sluta i kaos, bl.a. beroende på kapacitetsproblem på Arlanda. Vad gäller lastare så behövs dessa med om man ska kunna bedriva en rationell trafik och hålla tiderna (betänk att det är en avgång var 10:e minut under en stor del av trafikdygnet) vid dessa avgångshållplatser. Skulle folk få lasta själva skulle det ofta ta en evig tid samt man skulle troligen få hålla på att hatta med bagage lite här och var. I flera fall skulle det inte fungera för t.ex. äldre damer varför föraren skulle få ta hand om det... med ytterligare tidsförluster som följd. När jag själv körde extra åt FAC var jag i alla fall nöjd med denna tingens ordning.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman