Huvudmeny

Valet av B9S

Startat av Fredde, 17 september 2007, 11:49:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Satt och funderade på en sak. När man skulle starta försöket med biltullar i Stockholm, var det ju dax att införskaffa ett större antal bussar. (200 st?)

Vad var det som avgjrde till Volvos fördel med B9S? Priset?

Vilka fler tillverkare var med, för det var väl någon form av anbud eller så?

/Fredde

homer

Volvo är väl vad jag vet den enda som tillverkar ledbussar med drivningen på 2:a axeln, vilket jag antar var ett krav

Karsten

Var det ett speciellt genomtänkt krav? Om man samtidigt ställer kravet med lågentré så får man vad man beställer, nämligen ett missfoster till buss som är svårmanövrerad i de flesta väderlekar och med relativt få sittplatser. För övrigt är de, i alla fall där jag kör, inte särskilt driftsäkra.

Visste den som specade bussarna hur en buss är uppbyggd, och hur en buss med dessa krav är tvungen att byggas samt följderna av konstruktionen?
Hela åbäket känns mest som en skrivbordsprodukt, men som resenär åker man bra i dem och det är väl det viktigaste. Det var väl ändå att locka fler resande som var målet med inköpet av bussarna?

Cero

"Förr i tiden", då allt inte var bättre men man gärna tror det, köpte SL sina bussar själva. Även om det förekom viss konkurrens mellan Scania och Volvo slutade det hela oftast med att SL köpte till lika ordervärde från bägge, sett över tiden. Eftersom det påstods att Scania var lite bättre än Volvo på att ta betalt innebar detta normalt något färre Scania än Volvo. Kan det ha varit detta spöke som var ute igen? Scania fick ju en fet order på etanolare ungefär samtidigt och det hade kanske varit politiskt orättvist att ge dem också trängselordern. Dessutom skulle ju en så stor order till en och samma tillverkare under en kort leveransperiod ha skapat ett s.k. positivt problem i verksamheten, dvs kapacitetsbrist. Detta kan ju iofs också ha lett till att Scania inte bjöd till med lika lågt pris som Volvo satte på B9S. Det var väl en fjäder att få ut denna då nya produkt i stor volym till landets största stad, som dessutom hade haft den dåliga smaken att de senaste 15 åren fylla hela innerstaden med konkurrentens bussar, så priset kanske var därefter.

Beträffande att B9S är en skrivbordsprodukt är väl det sannolika svaret "ja". Men vad gör man när man ska profilera sin produkt på marknaden och då givetvis jobbar vidare med sitt gamla mittmotorkoncept, som vissa gillar och andra inte. Pushers finns det ju gott om hos varje tillverkare. ;D

/Cero

Karsten

Jag håller till stor del med dig, men den största frågan är väl varför man krävde drivning på 2: axeln samtidigt som man krävde lågentré. Mittmotorn ger en klart stadigare gång på motorväg, vilket dessa bussar var tänkta att rulla på i stor omfattning, men varför kräver man då lågentré. De två kraven går inte ihop på något bra sätt, då får man räkna med att bussarna inte tar sig fram i snö och att det bullrar och många får stå upp.

Jonas Strömblad

Att det sedan inte finns några sittplatser utan att man behöver klättra är ju en annan femma (jag räknar inte fällstolarna vid barnvagnsplatsen). Där tappar man ju hela vitsen med lågentré, att just rörelsehindrade lätt skall ta sig ombord och kunna sitta. Att barnvagnsplatsen är totalt ogenomtänkt är ytterligare ett minus.
Ur förarperspektiv är avsaknaden av diffspärr mycket märklig, särskilt med tanke på viktfördelningen.
/J

Martin Maltkvist

Citat från: homer skrivet 17 september 2007, 12:40:58 PM
Volvo är väl vad jag vet den enda som tillverkar ledbussar med drivningen på 2:a axeln, vilket jag antar var ett krav
Varför är just Volvo ensam om detta samt uppenbarligen även mittmotorbyggen?
Jag har inte sett någon annan buss med mittmotor så jag har alltid undrat
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

homer

kanske hade Boggi bussar med låg entre och dörr 1+1 varit bättre, det skulle inte ha varit nån större skilnad på antalet sittplatser
b9s med 55 platser (bältade)
b12b 6X2 51 platser (bältade)
b12m 6x2 58 platser (bältade) med plats för 3 barnvagnar
b12m 4X2 46 platser (bältade) med plats för 3 barnvagnar

boggie var väl iof uteslutet då bussarna var tänkta att gå i innerstan, men 12 meters med normalgolv hade väl kanske varit bra, eller varför inte 13,5 meters

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 september 2007, 14:23:52 PM
En liten reflektion.

Jag var med på en av de första pressvisningarna av det som sedan kom att kallas B9S, en av demobussarna.
Med var då flera representanter från länshuvudmän och flera av de som sedan "fått" bussmodellen i sina län vara väldigt negativa till braskaminsmodellen.

//Lars

Jag tycker det är mer än en gång det genom åren talats om bristfälliga eller rent av dåliga bussprodukter som kommit från den firman men som säljs till höger och vänster ändå. Kunderna klagar men köper glatt fler. Nu har ju jag aldrig varit i branschen som du, men nog har jag en känsla av att Volvo varit väldigt duktiga på marknadsföring och att känna de rätta makthavarna. Någon annan förklaring kan inte finnas. När Scania misslyckats har de hamnat i kylskåpet ett antal år tills saken rättat till sig, men det förefaller aldrig hända Volvobussar.

Lite som i IT-branschen, där det för 10-20 år sedan köptes massor med IBM-prylar, trots att de var både dyrare och i vissa fall sämre än konkurrenternas. Förklaringen låg i varumärket och det faktum att en IT-chef som köpte IBM aldrig kunde få på nöten i ledningsgruppen. Även om prylarna inte fungerade. Var det som krånglade av annat märke låg kläderna redan på gatan.

Personligen tycker jag B9S är ett missfoster och vill man absolut ha bussar från Volvo finner åtminstone jag annat i sortimentet att välja (med samma kapacitet).

/Cero

Signvard

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 17 september 2007, 14:25:35 PM
Varför är just Volvo ensam om detta samt uppenbarligen även mittmotorbyggen?
Jag har inte sett någon annan buss med mittmotor så jag har alltid undrat

Van Hool i Belgien bygger bussar med samma motorplacering, A300 som 12m, AG300 som ledbuss och AGG 300 som dubbelled. A308 inte att förglömma a.k.a. "Buster" - "En riktig buss" enligt reklamen.

Motala verkstad var nog först i Sverige att bygga bussar med denna motorplacering, men de kanske inte riktigt räknas då låggolvsbussar inte var på modet ca 1935..

/Sign

Nico

Citat från: Cero skrivet 17 september 2007, 17:51:44 PM
Personligen tycker jag B9S är ett missfoster och vill man absolut ha bussar från Volvo finner åtminstone jag annat i sortimentet att välja (med samma kapacitet).

Ursäkta en förmäten fråga, men vilka andra modeller i Volvos sortiment möter kraven (1) ledvagn, (2) mittmotor m. drivning på andra axeln samt (3) låggolv?  ;)  ;D

Skämt åsido... visst är normalgolv att föredra, men nu har vi ju den här låggolvshysterin så det är nog bara att glömma att normalgolv återkommer. Enda alternativet till det ovanför är om man skippar mittmotorplaceringen, men pushers är knappast att något alternativ utan snarare tvärtom ett ännu sämre i de allra flesta fall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Skalman

Diffspärren valdes bort långt innan både både trängselskatt och B9S. Man får kliva
tillbaka rätt många årsmodeller för att hitta den. Det tycks tyvärr ha funnits en
vanföreställning att anti-spinn på något sätt skulle kunna ersätta diffspärren. På
tidiga B9S gick det dessutom inte att koppla ur eländet, men på de senare
modellerna kan man via fordonsdatorn välja bort det (men då tappar
man ABS-funktionen istället).

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 september 2007, 14:23:52 PM
En liten reflektion.

Jag var med på en av de första pressvisningarna av det som sedan kom att kallas B9S, en av demobussarna.
Med var då flera representanter från länshuvudmän och flera av de som sedan "fått" bussmodellen i sina län vara väldigt negativa till braskaminsmodellen.

//Lars

Några förhandstips vad det kan tänkas bli för lågentréledbussar i KLT-land(På länslinjerna alltså)? Det finns väl inte några direkta alternativ från de utländska tillverkarna? Låggolvs MB Citaro och liknande vore ju i princip ännu sämre än B9S eller Omnilink.

Jo

Citat från: Nico skrivet 17 september 2007, 18:02:43 PM
Skämt åsido... visst är normalgolv att föredra, men nu har vi ju den här låggolvshysterin så det är nog bara att glömma att normalgolv återkommer. Enda alternativet till det ovanför är om man skippar mittmotorplaceringen, men pushers är knappast att något alternativ utan snarare tvärtom ett ännu sämre i de allra flesta fall.

I bland annat Uppland och Dalarna så om inte en en total vändning så har man ju i alla fall börjat köpa nya normalgolvsbussar igen. I Sörmland ville ju länstrafiken dessutom hellre ha normalgolv än låggolv pga sittplatskapaciteten vid busslinks senaste upphandling så helt ute är nog inte hoppet. Nu kanske man inte ska hoppas på att rena stadsbussar kommer att bli normalgolvade igen, men där är frågan om det ens alltid är önskvärt.

Cero

Citat från: Nico skrivet 17 september 2007, 18:02:43 PM
Ursäkta en förmäten fråga, men vilka andra modeller i Volvos sortiment möter kraven (1) ledvagn, (2) mittmotor m. drivning på andra axeln samt (3) låggolv?  ;)  ;D


Vem har sagt att det måste vara en ledbuss? Med mittmotor? Och låggolv? Det beror väl på situationen. Nu tror jag att SL möjligen brydde sig om ledvagn och definitivt om lågentré, men jag tror inte de hade någon synpunkt på var motorn är placerad och vilken axel som driver. Den frågan har möjligen åkerierna synpunkter på och definitivt förarna, av vilka det som i alla andra fall antagligen finns tre falanger, de som absolut föredrar mittmotor, de som föredrar bakmotor och de som inte bryr sig. Rent drift- och trafiksäkerhetsmässigt tror jag inte det spelar någon större roll vilket hjulpar som driver för en osäker konstruktion hade inte varit tillåten på svenska vägar. :)

/Cero