Huvudmeny

Bilder från Rom

Startat av Micke Asklander, 16 september 2007, 22:06:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micke Asklander

varit på resa till Rom och då inte bra plåtat spårvagnar, järnvägar, flyg, kyrkor, statyer, andra turistsaker, fontäner och trappor och personer utklädda till Romerska soldater, utan även bussar.
Var ibland väldigt svårt att hitta vilken typ det var.
Men vadå, den som vill åka till Rom och plåta bussar, så finns det massor av bussar att åka, samt att åka med lokaltrafiken var billigt.
1 euro för resa med byte upp till 75 minuter, 4 euro för ett 24 timmarskort, och man köper det vid en tobakshandlare eller automater biljetter.

Denna Neoplan åkte man med från flygplanet till terminalen på Rom flygplats.

Okänt kaross och chassi, men använder då metangas som drivmedel.

Dessa små gulliga batteribussar, klart läckra.

Ett Iveco chassi, med bygge ala spårvagnsutseende.

Dennis chassi.

Volvo B9??? chassi, jag tror kaross från Steyer, men dessa tvåvåningsbussar med överdelen öppen, det fans gott om.

Ett annan bolags Volvo B9?? chassi.

Här sökte jag chassi och karossör, men det typ en delfin i logotypen, men med denna åkte man runt på en kristen sightseeing.

Samma logotype som den förra bussen, men är då linje 110, som går vart 10 minut mellan 08,00 till 20,10.
Bilden tagen nära Peterplatsen.

En ledvagn på linjen 40 som gick som expressbuss nästan) Petersplatsen till Termini (järnvägsstationen).
Och gisses vad det hoppade och for när man åkte med denna, full sulla när det gick och hittade man hål i gatan, so what, man körde på. Spydde ut avgaser när föraren stampade på gasen, samt då undra hur länge dessa håller.

Igen då den här klart balla batteribussen, härvid Spagna.

Green Line tours dubbeldäckare.

Skulle åka spårvagnslinje 3, men det var ersättningstrafik, Då hade man slängt in denna Iveco buss.

Solaris trådledvagnar som gick från Tremini på batteridrift (vet ej vart som slängde upp byglarna), dom körde en bra bit i alla fall.
Micke



Pickos

Trevliga bilder! De där batteribussarna var ju klart diggabla.
Ang. bussarna med delfinen i fronten, läs http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=3661.msg24644;topicseen#msg24644
1:a Korinthierbrevet 10:15

christianm

Trevliga bilder. Delfin i fronten innebär Irisbus. En bra sammanfattning av det bolagets historia förekom här på Bussnack för någon vecka sedan. Sök lite bakåt om du är intresserad.

Neko

Citat från: Micke Asklander skrivet 16 september 2007, 22:06:54 PM

Dessa små gulliga batteribussar, klart läckra.

Igen då den här klart balla batteribussen, härvid Spagna.

Sicka söta små bussar!
En rullator o några dramater ser ut att få plats utan problem. :) Så . . . Hade man haft dem på 87an hade man ju knappt behövt backa nånstans! Fast det är ju det här med alla dessa förbenade vägbulor . . .

Fredrik Gelin


Okänt kaross och chassi, men använder då metangas som drivmedel.
Chassi troligen Iveco/Irisbus, kaross Breda Menarini


Volvo B9??? chassi, jag tror kaross från Steyer, men dessa tvåvåningsbussar med överdelen öppen, det fans gott om.
Chassi passar jag på då det inte syns så bra på bilden, men karossen är definitivt byggd av Spanska Ayats...


Ett annan bolags Volvo B9?? chassi.
Kaross Ayats Bravo City, chassi passar jag på.


Här sökte jag chassi och karossör, men det typ en delfin i logotypen, men med denna åkte man runt på en kristen sightseeing.
Chassi från Irisbus, kaross Unvi Urbis


Samma logotype som den förra bussen, men är då linje 110, som går vart 10 minut mellan 08,00 till 20,10.
Bilden tagen nära Peterplatsen.
Chassi från Irisbus, karosserad av Unvi, karossen heter Urbis 2.


En ledvagn på linjen 40 som gick som expressbuss nästan) Petersplatsen till Termini (järnvägsstationen).
Och gisses vad det hoppade och for när man åkte med denna, full sulla när det gick och hittade man hål i gatan, so what, man körde på. Spydde ut avgaser när föraren stampade på gasen, samt då undra hur länge dessa håller.
Chassi från Iveco och kaross från Breda Meranini som synes i fronten.
Tja, Romarnas syn på trafiken verkar vara just den att det är full spätta som gäller, rödljus stannar man bara för i nödfall...  ;)



Green Line tours dubbeldäckare.
Åter en kombination av Irisbus och Unvi Urbis.


Skulle åka spårvagnslinje 3, men det var ersättningstrafik, Då hade man slängt in denna Iveco buss.
Chassi från Iveco, kaross okänd, men gissar på Breda även här...


Solaris trådledvagnar som gick från Tremini på batteridrift (vet ej vart som slängde upp byglarna), dom körde en bra bit i alla fall.
Micke

Trevligt reportage som vanligt Micke, men var hittar man fartyg i Rom?  ;D
//Fredrik

Sundås

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 september 2007, 09:27:56 AM

Trevligt reportage som vanligt Micke, men var hittar man fartyg i Rom?  ;D
//Fredrik

Han skrev väl inte fartyg? :S

Dessutom, tänk på att man inte behöver quota alla bilder.. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Fredrik Gelin

Jo, men jag tänkte att det blev lättare om jag quotade bilderna jag kompletterade med uppgifter.
Det blir ju lite lättare än att säga att bild 1 är det och bild 4 är det osv.
Min inlaga om fartyg var menad som ett skämt med Micke då han vanligen skriver om sådana på systerforumet Landgången där han också delat med sig av trevliga reseskildringar.
//Fredrik