Från min skokartong del 252: SJ-Säfflar

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 september 2007, 17:23:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Kvällens show ägnas åt busskarosser från Säffle och tillhörande SJ-buss.











Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Mycket trevligt men varför är den översta bussen så rosa i färgen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 15 september 2007, 17:26:57 PM
Mycket trevligt men varför är den översta bussen så rosa i färgen?

Bilden är tagen en kall vinterdag, vilket kan ha påverkat färgen redan vid exponeringen. Sedan har ju åren i skokartongen inte direkt gjort bilden bättre. På den tiden köpte man ju inte precis bästa filmen eller lämnade in bilderna på ett proffslab utan det var regeln att "biligast får gälla".
Som jag skrivit tidigare så lämnas ingen kvalitetsgaranti för bilderna ur skokartongen.  ::)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 17:35:25 PM
Ånges godsbuss.

Måste ha varit någon tillställning på Skansen och att bussarna varit abonnerade norrifrån.

//Lars

På fråga A svarar jag ja, på fråga B svarar jag nej. Det är Hembygdens dag på Skansen och det ordnades ett extratåg från Bollnäs till Stockholm för dem som ville besöka detta arrangemang. Bussarna gick alltså bara mellan Klarabergsviadukten och Skansen. Det var Hornsberg som ställde upp med dessa och de tog vad de hade, det vill säga till stora del veckoslutsbussar som skulle återvända senare på eftermiddagen. Ser nu att det står fel datum på bilden. Rätt skall vara 1984-08-26, alltså en söndag.
Som synes på bildens högerkant så var även GDG/Nymans med på dessa körningar. Postens Diligenstrafik ställde också upp med en van Hool Vistadom. Även den gick i veckoslutstrafik. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael Blom



Tack för härliga bilder!
Får man komplettera med en ett halvår äldre bild på SJ 1965 tillsammans med "vanHool-leden" 2117.
I bakgrunden ses förmodligen systern 1966 eller möjligtvis 2047 bredvid en B58 Säffle, kanske 1663 eller 1664.
Bussdepån på Haga i Jönköping sommaren 1983.

/Micke

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael Blom skrivet 15 september 2007, 18:09:24 PM


Tack för härliga bilder!
Får man komplettera med en ett halvår äldre bild på SJ 1965 tillsammans med "vanHool-leden" 2117.
I bakgrunden ses förmodligen systern 1966 eller möjligtvis 2047 bredvid en B58 Säffle, kanske 1663 eller 1664.
Bussdepån på Haga i Jönköping sommaren 1983.

/Micke

Kompletteringar är alltid välkomna.
Men jag tycker mig se att 1965 går i en något mer mörk färgton än de övriga SJ-bussarna på bilden. Kan det ha varit så att den hade något annorlunda färg, som i annan belysning fick den att verka rosa?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Signvard

1965 fick väl även förmånen att lackas SL-röd på slutet, den gick ju en tid på Vallentunalinjerna.

/Sign

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2007, 17:31:52 PM
Bilden är tagen en kall vinterdag, vilket kan ha påverkat färgen redan vid exponeringen. Sedan har ju åren i skokartongen inte direkt gjort bilden bättre. På den tiden köpte man ju inte precis bästa filmen eller lämnade in bilderna på ett proffslab utan det var regeln att "biligast får gälla".
Som jag skrivit tidigare så lämnas ingen kvalitetsgaranti för bilderna ur skokartongen.  ::)

Ingen kritik, bara undran
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 15 september 2007, 18:36:52 PM
Ingen kritik, bara undran

Jag uppfattade det inte heller som kritik. I varje fall inte negativ sådan.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 18:56:59 PM
Att man använde Gävles 2002 i veckoslut är ju lite förvånande.

//Lars

Bussen är skyltad 687. Var det numret på veckoslutslinjen till Gävle? Det är ju möjligt att bussen befann sig i Hornsberg av någon annan anledning. Jag minns att man hade svårt att få tag i bussar för uppdraget som omfattade 17 bussar och dessutom hade det utlovats att det skulle stå SJ på samtliga bussar. Nu lyckades som framgått det senare inte hundraprocentigt men man ville i alla fall hålla sig inom statligt ägda bussbolag.
Fast det borde ju ha funnits SJ-bussar över på närmare håll en söndag än i Gävle. Uppsala till exempel.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 18:56:59 PM
Diligensen är ju den som kommit ner från Östersund i bytesturen med Hornsberg, Ove B har ju visat bilder från Östersund på bussarna i motsatt håll.
Att man använde Gävles 2002 i veckoslut är ju lite förvånande.

//Lars

Kan det varit förstärkning?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 18:56:59 PM
Diligensen är ju den som kommit ner från Östersund i bytesturen med Hornsberg, Ove B har ju visat bilder från Östersund på bussarna i motsatt håll.
Att man använde Gävles 2002 i veckoslut är ju lite förvånande.

//Lars


SJ 2002 gick väl på linje 687 från Ljusdal till Stockholm, då den hörde hemma i Ls.
Det var ju inte ovanligt med vagnar i linjeturist-utförande på veckoslutlinjer på den tiden.

/Christian

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 15 september 2007, 19:41:26 PM

SJ 2002 gick väl på linje 687 från Ljusdal till Stockholm, då den hörde hemma i Ls.
Det var ju inte ovanligt med vagnar i linjeturist-utförande på veckoslutlinjer på den tiden.

/Christian

Ja, så var det ju. Det var märkningen Gä som lurade mig. Men bussarna märktes ju med huvudorten, det vill säga där distriktskontoret fanns.
Minns du inredningen. Höga ryggar självklart men var de också fällbara. Det fanns Säffle-bussar med mycket bekväma stolar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göran Westman

Det är riktigt med höga ryggar men de Säfflebussarna som gick Ljusdal, Gävle, Edsbyn samt Västervik - Stockholm hade bara fasta ryggstöd.

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2007, 19:47:11 PM
Ja, så var det ju. Det var märkningen Gä som lurade mig. Men bussarna märktes ju med huvudorten, det vill säga där distriktskontoret fanns.
Minns du inredningen. Höga ryggar självklart men var de också fällbara. Det fanns Säffle-bussar med mycket bekväma stolar.



Tack för bilderna.
SJ 2002 har jag för mig hade fällbara ryggstöd. Jämförelse mellan reg-bevisen på 2000, 2001 och 2002 tyder på det.
Den var dessutom linjeturist-lackad. 2000 och 2001 var bara linjelackade.
2000 o 2001 hade bara linjesäten. 2000 byttes det dock till icke fällbara linjeturiststolar tämligen omgående efter
leverans till Ånge, då det blev ramaskri bland personalen, då man hade linjeturist i de flesta andra fordon.
Omlack till linjeturist skedde dock aldrig.

Mvh

Christian