Västtrafiks taxesystem

Startat av Staffan A, 13 september 2007, 09:20:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan A

En nya påminnelse om Västtrafiks hopplösa taxesystem lämnas oss idag i Göteborgs-Posten. Allt bygger på det lugnt sagt omöjliga ägarskapet, 1 region och 49 kommuner. Detta innebär att ett nytt begrepp fötts, kommunladdning. Att denna är korrekt för resan kontrolleras av systemet och tvingar fram mängder av formella undantag, ex.vis omlottzoner. Det borde vara ett, med betoning på ett, övergripande taxesystem, förslagsvis baserat på avstånd eller zon.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=649&a=368394

Kinslayer

Ja Västtrafiks system är inget man lär sig på en kafferast direkt...... ::)

S Svensson

Jag lyckades en gång lära mig principen. Det hela bygger på att kommunen skall vara enhetstaxa. Principen infördes i Göteborg pga att dåvarande taxa var svår. En då ung ekonomistuderande skrev sin C uppsats åt Erling Sundvall via dåv GS. Han lyckades sedan bli anställd vid dåv GS och sedan vid Göteborgsregionens Kommunalförbund. Det gick bra att slå mynt av sin uppsats.Vem var denne? Gissa bara. Han gav namn åt en affär.

För att förstå litet om varför man har kommunbegreppet måste man förstå något annat. Nämligen hur besluten fungerar.Kommun bestämmer till viss del om taxorna. Sedan finns det interkommunal trafiksom regleras emellan kommunerna. Intäkterna består av biljettintäkter,reklam och (mycket viktigt)skatteintäkter. För den senare knyts nämligen till resenärens hemkommun. Detta är mycket svårt att förstå för många (t ex politiker i Borås). Ovan person hoppade mycket högt när han talade om det svek som Borås kommun gjorde (och gör fortfarande). För att sedan försvåra det hela så finns det avtal emellan kommunerna. Det är mycket svårt att ha något annat begrepp än kommunen. Sedan tror jag problemen i Alingås-Vårgårda är lösta. För redan innan GP kom ut och internetupplaga fick jag reda på att man infört en omlottzon.
Samma problem kan inträffa i Tranemo kommun.Men problem kan finns i Mölndals kommun också. För RV 40 går en bit i Mölndals kommun.
Ännu mera problem har det blivit i Bengtsfors kommun där tidigare linjen till Årjäng gällde. Nu är det två kommunkort där.
Märk alltså att gamla GL taxan är en enhetstaxa byggd på kommunen som grund,Älab taxan liksom flera LHM taxor är i princip en avståndstaxa där man har avstånd i två frihetsgrader. Märk att GL taxor fins inprogramerade även i Scanpointsystemet.Det går inte att gå på vilken maskin som biljetterna säljs på.Mvh Sören S

Johan B

En annan sak när det gäller taxor som jag funderat på är hur man räknar vid kombinationen kommunladdning/kuponger. Åker jag t ex till Partille och har en laddning för Göteborgs kommun eller Partille kommun löser jag 2 kuponger, alltså verkar mitt kort vara värt en kupong. Detta i sig känns fel då lokaltaxan i resp. kommun är TVÅ kuponger, rimligtvis borde då månadskortet vara värt två kuponger och man betalar övergångstaxan, i detta fall en kupong. Åker man däremot längre sträckor, t ex med Bohusexpressen säger förarna att man ska dra bort två kuponger från priset om man har kommunladdning för Gbg. Snurrigt värre, någon som kan reda ut? ??? ::) 

S Svensson

Kan vara svårt med Partille och Mölndal
. Men det är fortfarande gamla kupongtaxan. Då  är det så att kommunladdningen för Göteborg är precis värt priset för resa i Göteborg. Detta innebär att priset för resa i Partille och Mölndal är priset som står i tabellen för kupongtaxa i taxeinformationen. Så har det varit sedan ca 1977 som det hela infördes i vissa kranskommuner dit jag tror Mölndal och Partille ingår. Mu klan kommuntaxan gälla i sk. omlottzoner.Mölndalsgränsen är inte vid Lana längre och Partille börjar inte vid Östra Sjukhuset.
Numera betalar man inte någonting alls i Mölndal eller Partille om man åker inom grön zon dvs det är samma pris i och till Lerum antingen man åker över gråbo eller över Partille. Likaledes är det samma kupongantal numera om man åker till Kungsbacka över Heden/Snipen ,som över Kållered. En gång var det något annorlunda delvis så man fick betala extra vid färd av linje 780 till Kungsbacka.Denna är numera indragen.
Rekommenderar studium av taxebrochyren.

Märk att  gamla Älabtaxan inte hade tätortskort och kommunkort utan 2 zonerskort och flerzonerskort. etta är en väldig skillnad. Nuv tätortskort gäller i Marks  och Ulrichamns tätorter.Tidigare gällde det i två zoner som valts av resenärerna själva. I Borås hoppade man högt och där blev det en viss kompromiss med tätortskort som gäller i ytterligare zoner men till högre pris.Sören S

yngrot

Den nya taxan är då verkligen inte rättvis. Jämför exvis tätort Borås där kortet gäller ut till Målsryd och även till Sandared Sparsör tror jag är gränsen mot Fristad hållet. Jämför med Tranemo där måste man köpa kommunkort som kostar mer än tätort. Borås har ju väldigt många turer att välja på men mellan Limmared Tranemo är det i bästa fall 1 timme mellan turerna. Inte sjutton är det rättvist?????  Man undrar om  Västtrafik har nån koll på hur taxesystemet slår i verkligheten.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Vem har sagt att livet är rättvist. Att jag nämnde Borås beror alltså på (enl tidningsartikel tidigare) att Borås kommun själva ändrat i giltigheten så att det inte är tätortsladdning men inte heller kommunladdning. Det hela kallas dock kommunladdning,vilket det inte är. Borås kommun betalar själva mellanskillnaden. Göteborgs kommun har som sagt valt en annan strategi.Nämligen att sänka priset till 400 kr för kommunladdning  per månad och motsvarande på andra laddningar med längre tid. Däremot är det nog så att Tranemo kommun borde betala mera .Om jag minns rätt så gäller Tranemos kommunladdning ända till Gislaved. Men vad gäller Tranemo och andra kommuner så finns det ju ett billigt pris på flerkommunladdsningen. Man behöver inte köpa Regionen Runt för att åka emellan Borås och Tranemo. SS-n

yngrot

Jo visst har du rätt i att flerkommunladdingen är väldigt förmånligt. Det är väl en bidragande orsak till Västtarfiks underskott. Flerkommun gäller ju överallt utom i Göteborg. Vad jag menar är att i exvis Tranemofallet är ju att för lika stora områden gäller väldigt oilka priser i vissa kommuner sponsrar man taxan för att det ska bli billigare som Göteborg ju gör. Men det borde ju ändå vara lite mer rättvist.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas1968

Man kan ju undra varför just Göteborg skall vara undantaget när det gäller Flerkommunsladdning. Detta leder till konstiga orättvisor. Varför skall det vara dyrare att pendla Alingsås-Göteborg än Töreboda-Partille som är en 3 gånger så lång sträcka. Dessutom finns det regionen + som gäller t ex till Kristinehamn, Jönköping samt på Kinnekulletåget till Örebro bland annat men detta gäller inte i Göteborgsområdet. Vill man åka t ex Jönköping-Göteborg så måste man väl köpa 2 kort i dagens system.

S Svensson

Egentligen är det ganska enkelt. Det kostar mycket mera att driva trafiken i Göteborg.Mycket mycket mera faktisk. Pengarna måste in antingen via skattsedeln eller via avgifter.

Jonas1968

Citat från: S Svensson skrivet 17 september 2007, 23:26:26 PM
Egentligen är det ganska enkelt. Det kostar mycket mera att driva trafiken i Göteborg.Mycket mycket mera faktisk. Pengarna måste in antingen via skattsedeln eller via avgifter.
Det kostar säkert mer att driva den omfattande trafiken i Göteborg men samtidigt så har nog dom fordonen betydligt högre beläggning en vad t ex glesbygdstrafiken i Skaraborg har så jag undrar om trafiken i Göteborg är så mycket dyrare räknat per passagerare. Dessutom borde det finnas ett kort som gäller både som Regionen + samt i Göteborg. Detta kort kunde i så fll hela Regionen runt +. Den som idag vill åka t ex Jönköping-Göteborg måste med dagens system köpa två kort.

S Svensson

Du kan ju skriva och föreslå detta till Leif Blomqvist som numera sitter i Vänersborg i Regionens hus.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 18 september 2007, 23:15:49 PM
Du kan ju skriva och föreslå detta till Leif Blomqvist som numera sitter i Vänersborg i Regionens hus.

Och för den som inte vet vem Leif Blomqvist är så är han ordförande i Västtrafiks styrelse. Västtrafiks vice ordförande brukar för övrigt följa med i Bussnack och skriver ibland här också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)