Nobina 6333 och 7137 Nobina Uppsala

Startat av Bese001, 19 september 2020, 10:47:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Hej!

Båda dessa har körförbud p.g.a. utebliven besiktning.

6333, XTY 227, kan man förstå pga av ålder (2007) men 7137, CFR 067, kom från Nyköping i sep 2019 och här kanske det är fråga om en miss?

Vet någon?

Ersa

Är forumet verkligen rätt plats att lösa sånt här? Är det inte enklare att själv kontakta fordonets ägare och meddela att man misstänker att den råkat hamna mellan stolarna.

Bese001

Hej!

Jag vet faktiskt inte om det är rätt forum. Tycker iofs att det handlar om två bussar men om de inlägg man gör ska granskas och tyckas om, så kanske det är lika bra att sluta ställa frågor om bussar här?

jocke

Tänk på att besiktningsfönstren är förlängda av transportstyrelsen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Om man själv vill sluta ställa frågor, om man får en motfråga, är det ett beslut man själv får avgöra.
Jag tänkte mest på om frågan med ett fordon som eventuellt har körförbud kan lösas här. Det är ju inte så att ansvariga för besiktning av fordonen på alla depåer i landet håller koll här på forumet.

Buzzlover

Nu kan de ju vara så att någon här på forumet jobbar inom depån i Uppsala och enkelt har svaret att "Ja, det är en miss" eller "Nej, allt är som det ska dom ska in och besiktigas snart" osv.
Att gå ifrån frågan/ämnet som trådskaparen ställt för att lägga in kommentaren att enklare sätt att ta reda på informationen finns tycker jag inte är så värst befogat i den här situationen.
Har ingen något svar på tråden så förblir den utan svar såsom en del andra trådar här.

Om man vill fortsätta och säga att skapandet av trådar som kanske inte får något svar är onödigt är svaret ja. Men det blir också en definitionsfråga då det är svårt att säga vilka ämnen som inte kommer genera svar.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

Citat från: jocke skrivet 19 september 2020, 15:50:34 PM
Tänk på att besiktningsfönstren är förlängda av transportstyrelsen.

Det är ju inte aktuellt i dessa fall då aktuella fordons besiktningsfrist gick ut redan under 2019, de förlängda inställelsetiderna gäller fordon som skulle besiktats mellan februari och augusti i år 2020.

Min gissning är att någon har glömt att ställa av bussarna när dem inte används.

Ersa

Citat från: Buzzlover skrivet 19 september 2020, 18:46:25 PM
Nu kan de ju vara så att någon här på forumet jobbar inom depån i Uppsala och enkelt har svaret att "Ja, det är en miss" eller "Nej, allt är som det ska dom ska in och besiktigas snart" osv.

Det brukar inte ingå i arbetsbeskrivningen för sådana anställda att diskutera såna saker på forum öppet på nätet. Framförallt inte på storföretag som ofta har klara regler över hur man som anställd representerar arbetsgivaren på nätet.
Det är rent allmänt rätt långsökt att chansa på att försöka få tag på rätt person via ett nätforum. Om man verkligen vill nå fram med sin information är direktkontakt med fordonsägaren att föredra.

Buzzlover

Att gå ifrån trådens ämne för att ventilera vad man själv tycker är långsökt eller liknande känns ju inte jättebra, skulle alla börja skriva vad som tycks om diverse trådar här skulle de bli rätt kaosartat.
Och än igen, det skulle kunna komma någon med informationen som enkelt kan svara hur det ligger till vilket gör att tråden inte helt 100% säkert kommer att lämnas tom (som jag skrev ovan så kan jag förstå att man kommenterar ifall trådens fråga är en som inte kan lämnas ut av olika anledningar)
Att vara anonym är rätt enkelt på nätet och även här, vilket innebär att ett svar kan komma även om det inte är helt säkert.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Nico

Allt är som vanligt relativt, men i detta fall har Ersa en klart valid poäng i att det ofta är bättre att lyfta ev. juridiskt betingade brister hos fordon mm. till berört företag/fordonsägare snarare än att diskutera frågan här. Dvs. det handlar inte om att "ventilera vad man själv tycker" så mycket som att faktiskt påpeka att Bussnack inte alltid är det lämpligaste forumet för somligt. Detta med att lyfta att vissa fordon kanske har körförbud är faktiskt även en sådan sak som faller lite under punkt # 10 i forumets regler.

Forumet kan dock inte ha regler för allt på detaljnivå utan ibland måste man förutsätta att de som deltar här även har lite egen koll. Likaså är det även sant att det i många fall faktiskt inte är så lämpligt, inte ens att ge svar på till synes harmlösa frågor, att diskutera somligt här då det kan komma i konflikt med det som brukar ses som en arbetstagares lojalitetsplikt och som [normalt] ingår i vars och ens anställningsavtal. Även om man sedan kan tycka att man är ganska anonym på nätet så är fackforum som detta ändå en ankdamm, där väldigt många vet vem som egentligen döljs under vilket nick osv.

Rent OT kan man nog sedan hävda att det sannolikt finns ganska många medlemmar här som sitter på uppgifter som säkert skulle vara intressanta för allmänheten, men som man p.g.a. sekretess etc. inte kan yppa något om.



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Regel 10 säger ganska klart att klagomål mot enskilda operatörer inte ska ske här vilket är mycket bra. Dock ser jag inte heller i beskrivningen på regeln hur detta ens på ett litet sätt kan falla för regel 10, finns ingen "fördelning" eller liknande från Trådskaparens sida utan bara en allmän fråga som antingen behövs eller inte behövs svara på, om du skulle mena att fördelningen ligger i att TS ens undrar över det hela så faller ju alla trådar där frågor om exempelvis fordonsflyttningar efter operatörsbyte också för regel 10.

Och absolut, regler som går alldeles för mycket in i detalj ser även jag inget nytta i, men i detta fall så (som jag även skrev tidigare) skulle frågan kunna besvaras och om ingen har svar så förblir den tom.
Ja, man ska inte skapa trådar som inte kommer få några svar men som jag även skrev tidigare är det svårt att säga vad/vilka ämnen som per definition inte kommer att ge svar.

Så ja, jag kan se din poäng i regel 10. Men ska man gå på det så innebär det att trådar som tar upp fordonsförflyttningar, fordonsplaceringar m.m inte ska finnas här eftersom dom frågorna kan besvaras av respektive kundtjänst eller liknande.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Nico

Citat från: Buzzlover skrivet 20 september 2020, 13:54:15 PMSå ja, jag kan se din poäng i regel 10. Men ska man gå på det så innebär det att trådar som tar upp fordonsförflyttningar, fordonsplaceringar m.m inte ska finnas här eftersom dom frågorna kan besvaras av respektive kundtjänst eller liknande.

Nja, det där ser i alla fall jag inte som samma sak. Dels har flytt/placering av fordon i sak inga direkta juridiska implikationer (annat än att en del individer som ägnar sig åt en viss typ av skadegörelse tyvärr gärna läser info om var de kan hitta vissa objekt) och dels så är detta något som kundtjänsterna i de flesta fall inte har minsta susning om.

Sedan handlar det i det senare fallet om att man vänder sig till en kundtjänst för att få information medan det i saken som inledde denna tråd mera handlade om att delge kundtjänsten information.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bese001

Hej!

Mot bakgrund av den diskussion som uppstått kring denna fråga så vill jag radera mitt inlägg då jag naturligtvis inte vill att något felaktigt eller rentav brottsligt ska ske.

När jag vill radera så möts jag av svaret "Du kan inte radera dina egna inlägg på denna tavla", vilket känns lite märkligt, men
jag ber därför om hjälp med detta av någon administratör och ska i fortsättningen försöka undvika att ställa liknande frågor.

Om man inte kan radera sitt eget inlägg så föreslår jag att det valet tas bort.

Ha en bra dag alla!

Bussmicke

Man kan radera egna inlägg så länge de inte är trådens första.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Citat från: Bese001 skrivet 19 september 2020, 10:47:43 AM
Hej!

Båda dessa har körförbud p.g.a. utebliven besiktning.

6333, XTY 227, kan man förstå pga av ålder (2007) men 7137, CFR 067, kom från Nyköping i sep 2019 och här kanske det är fråga om en miss?

Vet någon?

Ingen av bussarna är i trafik, så jag gissar att det är därför som de inte är besiktade.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!