Lite höstliga bilder från Umeå

Startat av Umeå Bussar, 03 oktober 2019, 17:39:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Umeå Bussar

Här är några bilder ifrån Umeå. Man börjar nu känna att det är Oktober




Transdev 0070 som även varit en fd Göteborgare rullade på Bölevägen som linje 9 mot Carlshöjd via Vasaplan





Hybricon XNX423 eller som förarna brukar kalla den "123 bussen" körde som linje 9 den också idag o här så kör den mot Röbäck




Transdev 8004 som stod vid hållplatsen Mantelvägen vilket är första/sista hållplatsen för linje 9. Brevid ser man även Hybricon XNX423 som lastar av de sista passagerarna innan den tar en pause




Transdev 8009 som kom rullandes på Skolgatan och närmade sig hållplatsen Fabriksgatan som linje 9 mot Carlshöjd




Transdev 8113 som kom körandes på Backenvägen på Umedalen som linje 1




Transdev 8105 som inte hade så många hållplatser kvar kom körandes på Vättarnas allé på Tomtebo o närmade sig hållplatsen Tomteboparken





Transdev 8107 och Transdev 8124 som båda körde som linje 8 mot Östra Ersboda



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Umeå Bussar



Glömde sista bilder på Transdev 8068 som rullade på linje 5 mot Strömpilen :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bussmicke

Mycket trevligt.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Citat från: Umeå Bussar skrivet 03 oktober 2019, 17:39:48 PM
Här är några bilder ifrån Umeå. Man börjar nu känna att det är Oktober

Transdev 0070 som även varit en fd Göteborgare rullade på Bölevägen som linje 9 mot Carlshöjd via Vasaplan

Hybricon XNX423 eller som förarna brukar kalla den "123 bussen" körde som linje 9 den också idag o här så kör den mot Röbäck

Transdev 8004 som stod vid hållplatsen Mantelvägen vilket är första/sista hållplatsen för linje 9. Brevid ser man även Hybricon XNX423 som lastar av de sista passagerarna innan den tar en pause

Transdev 8009 som kom rullandes på Skolgatan och närmade sig hållplatsen Fabriksgatan som linje 9 mot Carlshöjd

Transdev 8113 som kom körandes på Backenvägen på Umedalen som linje 1

Transdev 8105 som inte hade så många hållplatser kvar kom körandes på Vättarnas allé på Tomtebo o närmade sig hållplatsen Tomteboparken

Transdev 8107 och Transdev 8124 som båda körde som linje 8 mot Östra Ersboda

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för dina bilder, tekniska problem med skyltningen på XNX 423? Hälften borta fram och blankt där bak.
Så mycket vackra björkar ni har, Umeå är ju björkarnas stad sägs det.
Mvh zjbus

Ersa

Citat från: Umeå Bussar skrivet 03 oktober 2019, 17:45:51 PM


Glömde sista bilder på Transdev 8068 som rullade på linje 5 mot Strömpilen :)

Väldigt trevlig bild, där de bägge blå nyanserna på bussen påminner väldigt mycket om hur de små Neoplanerna som gick på 83:an och 84:an såg ut, då de var de enda som gick ända till Strömpilen.

Umeå Bussar

Citat från: zjbus skrivet 03 oktober 2019, 18:00:18 PM
Tack för dina bilder, tekniska problem med skyltningen på XNX 423? Hälften borta fram och blankt där bak.
Så mycket vackra björkar ni har, Umeå är ju björkarnas stad sägs det.
Mvh zjbus
Solarisen har faktist inte något fel med skyltingen. Vet inte varför men nästan varje gång jag fotar just Solaris bussen så blir det så i bilderna. Men som du ser på bilden ovan så är den hel. Och fotade bussen samma dag. Har inte samma problem med andra bussar utan bara den. Vilket är jätte skumt xD

Umeå Bussar

Citat från: Ersa skrivet 03 oktober 2019, 18:48:03 PM
Väldigt trevlig bild, där de bägge blå nyanserna på bussen påminner väldigt mycket om hur de små Neoplanerna som gick på 83:an och 84:an såg ut, då de var de enda som gick ända till Strömpilen.
Tack så mycket! Var väldigt liten då de bussarna körde här. Kan ha varit 7 eller 8 men minns de ändå ganska väl. Nu minns jag inte vilken linje den körde men den körde igenom Ålidhem där jag bor, kan ha varit linje 84 mot Sofiehem tror jag som jag brukade åka. Och även linje 1 då den åkte till Carlshöjd på den tiden :) Men jo som du säger så påminner den lite om de små Neoplanerna som körde här förr :)

zjbus

Citat från: Umeå Bussar skrivet 03 oktober 2019, 21:46:10 PM
Solarisen har faktist inte något fel med skyltingen. Vet inte varför men nästan varje gång jag fotar just Solaris bussen så blir det så i bilderna. Men som du ser på bilden ovan så är den hel. Och fotade bussen samma dag. Har inte samma problem med andra bussar utan bara den. Vilket är jätte skumt xD
Via Vasaplan fungerar tydligen bättre, mycket märkligt men bra att skyltningen syns riktigt i verkligheten.

AO

Jag har hört vid något tillfälle att vissa av de äldre destinationsskyltarna liksom lyser med korta blinkningar som är så snabba att de är omöjliga att uppfatta för ögat men att de kan fångas på bild. Troligen det som gör att det ser ut som att bara halva skylten lyser.

zjbus

Citat från: AO skrivet 03 oktober 2019, 22:24:53 PM
Jag har hört vid något tillfälle att vissa av de äldre destinationsskyltarna liksom lyser med korta blinkningar som är så snabba att de är omöjliga att uppfatta för ögat men att de kan fångas på bild. Troligen det som gör att det ser ut som att bara halva skylten lyser.
Det kan ju vara en logisk förklaring till fenomenet och skylten är sannolikt en äldre modell då bussen är från 2005.
Tack för din information.
Mvh zjbus

DL

Uppdateringsfrekvensen är 50 Hertz, fotar du med en slutartid under 1/50s så syns texten bra. Men då blir bussen oskarp (om den inte står stilla).

Ulf Berlin

Mycket trevliga bilder.
Björkar i höstfärger ger alltid en härlig inramning :)/Ulf

zjbus

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 oktober 2019, 13:15:04 PM
Mycket trevliga bilder.
Björkar i höstfärger ger alltid en härlig inramning :)/Ulf
Instämmer, riktigt vackert.
Mvh zjbus

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!