Elbussar - argument för och emot, rent allmänt

Startat av eliaS, 28 mars 2023, 13:01:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eliaS

85 procent elbussar j***a skämt




Edit: Ny tråd som kan fokusera på elbussar i allmänhet. Avknoppad från tråden som behåller fokus på SL:s kommande upphandling av trafiken på Södertörn.

B8RLE

#1
Klirr i kassan för VDL med deras helelektriska lågentre-Citea antagligen.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Walter

Varför är elbussar ett skämt? I Stockholm borde de funka bra på många linjer tänker jag
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Maven

Det är väl samma sak som med elbilar – de som spyr ur sig mest negativa kommentarer på diverse internetforum är de som har minst erfarenhet av dem, och minst fakta att komma med.
Det man däremot kan ifrågasätta är väl fixeringen vid 100 % batteribussar av de eldrivna bussarna. Med beprövad teknik för el genom tråd och trolley på de tunga stråken skulle bussarna klara sig med mycket mindre batterier, med stora positiva effekter på ekonomi, miljöpåverkan, livslängd och lastvikt.

eliaS

Citat från: Walter skrivet 28 mars 2023, 15:45:27 PM
Varför är elbussar ett skämt? I Stockholm borde de funka bra på många linjer tänker jag
elbussar fungerar i stadstrafik inte på motorväg och landsbygds linjer vilket är det tyresö Haninge Ösmo kör

Fredde

De nya elbussarna som går inne i Stockholm verkar fungera bra, de driver ju både på mittaxeln och bak så de ser ut att kunna tugga sig fram oavsett väglag.

Walter

I Skåne körs elbussar även i landsbygdstrafiken av Bergkvara. På motorväg och landsväg så visst funkar det också. Omlopp blir såklart annorlunda och det är nog en av anledningarna till fördyrningen SL flaggar för.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jo

"Branschen har underskattat kostnaderna för elbussar"

https://www.bussmagasinet.se/2023/03/branschen-har-underskattat-kostnaderna-for-elbussar/


Fst med både dubblade kostnader och minskad trafik kanske SL har tagit höjd för detta.

yngrot

En stor nackdel med el är att iaf BYD vi har i Borås rymmer betydligt färre resenärer jämfört med gasdrivna MAN vi har i båda fallen ledbussar.  Och lägg till dålig värme mycket krångel med dörrar och laddning så blir det ju dyrare .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

elliot

Men trots all besvär med Elbussar så är det ändå det man vill ha ;)

Gano

Elbussar brukar ju annars ha hög passagerarkapacitet då motorn sällan tar mycket plats i anspråk. Exempelvis har BYD boggi på regionen i Skåne 57 sittplatser, vilket borde vara snudd på rekord för boggi i lågentré-utförande.

Gano

Citat från: eliaS skrivet 30 mars 2023, 17:27:22 PM
elbussar fungerar i stadstrafik inte på motorväg och landsbygds linjer vilket är det tyresö Haninge Ösmo kör

Fungerar hur bra som helst. Är till och med fördelaktigt att elbussar ofta har snabb acceleration då de snabbt kan komma upp i hastighet efter stopp vilket borde minska risken för olyckor på landsvägar. Att bussarna även är tysta gör att man slipper bullriga, tjutande och allt där emellan från motorerna på diesel/gasbussar.

Maven

Citat från: eliaS skrivet 30 mars 2023, 17:27:22 PM
elbussar fungerar i stadstrafik inte på motorväg och landsbygds linjer vilket är det tyresö Haninge Ösmo kör


Vad konkret är det som inte fungerar?

Walter

Alla nya tekniker måste få testas fram annars kommer vi ingenstans. Och jag hör inte heller att dagens bussar med gas eller dieseldrift hyllas som felfria här heller.

Sen har tex Nobina nyligen själv publicerat en rapport kring deras erfarenheter med elbussar där de ser att man underskattat vissa kostnadsposter. Såg en film på Linked IN där Nobina visade batteribyte på en av sina 24m Van Hool elbussar viket tar tre dagar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Citat från: Gano skrivet 31 mars 2023, 14:59:31 PM
Elbussar brukar ju annars ha hög passagerarkapacitet då motorn sällan tar mycket plats i anspråk. Exempelvis har BYD boggi på regionen i Skåne 57 sittplatser, vilket borde vara snudd på rekord för boggi i lågentré-utförande.

Är det inte tvärtom? att dom har låg kapacitet p g a batterierna är så tunga att detn blir färre passagerare än motsvarande diesel eller gasbuss? hur många stående tar BYD boggi?