Ingen remiss för SL T24?

Startat av Maven, 14 mars 2023, 13:51:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

På talt om parallelltrafik, Södertälje verkar klara sig utan ingrepp på linje 747, 748 och 749.
Här finns ju pendeltåg, likt trafik från Järfälla, med möjlighet att byta till tunnelbanan/buss i Stockholm.


igel

627 läggs ner på sträckan Sollentuna-Kista men behålls Täby(Åkerby)-Sollentuna. Linjen rätades ut under Arrivas tid så att den skulle ta motorvägen genom Täby för att bli en snabbare förbindelse till Kista. Finns det någon anledning att ha kvar linjen alls nu, när även 612an finns (Arninge-Kista).

Om man slutar köra 624C in till Teknis utan har Danderyd som slutstation, vad blir då skillnaden mot 624.

Vaxholm har som vanligt inga föreslagna förändringar.

Intressant att notera är hur lite Transdev har satt sin prägel på trafiken, inga linjeomläggningar eller annat finns med. Inte ens planen på en ny stomlinje (som förvisso trafikförvaltningen tar formellt) finns med. 

elliot

Dystert men väntad rapport.  :'(

Fredrik Gelin



Citat från: igel skrivet 02 maj 2023, 11:51:31 AM
627 läggs ner på sträckan Sollentuna-Kista men behålls Täby(Åkerby)-Sollentuna. Linjen rätades ut under Arrivas tid så att den skulle ta motorvägen genom Täby för att bli en snabbare förbindelse till Kista. Finns det någon anledning att ha kvar linjen alls nu, när även 612an finns (Arninge-Kista).

Om man slutar köra 624C in till Teknis utan har Danderyd som slutstation, vad blir då skillnaden mot 624.

Vaxholm har som vanligt inga föreslagna förändringar.

Intressant att notera är hur lite Transdev har satt sin prägel på trafiken, inga linjeomläggningar eller annat finns med. Inte ens planen på en ny stomlinje (som förvisso trafikförvaltningen tar formellt) finns med.

627 fyller en funktion trots 612 eftersom de går olika vägar till Sollentuna/Kista.

Att det inte är så många nya linjer och varianter tycker jag inte är så konstigt eftersom det är ont om pengar hos TF vilket innebär att det nog mest är intressant att minska trafik snarare än att utöka den.
Sedan tror jag också att det kan vara bra att köra ett helt tidtabellsår innan man gör stora förändringar.
Arriva gjorde ju sina ändringar stegvis under avtalets gång.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


B8RLE

TF/VR vill snabba upp 157 till att gå via hålllplats Ursvik på Enköpingsvägen, istället för befintliga sträckan genom Rissneleden.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

B8RLE

Å andra sidan så vill Nobina/TF att dra om 546 till Barkarby station, via Skälbyvägen. Med tanke på dagens låga resande så kommer linjen att direkt tappa en del av sin funktion om entrén till pendeltåg från Veddestabron är öppen redan i december.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

B10M

Citat från: B8RLE skrivet 02 maj 2023, 15:23:26 PM
TF/VR vill snabba upp 157 till att gå via hålllplats Ursvik på Enköpingsvägen, istället för befintliga sträckan genom Rissneleden.

Alltså återgång till den gamla körvägen som gällde fram tills någon gång på 00-talet, minns ej exakt när.

Nico

Vilket i sin tur var en sträckning som 157 ärvde efter 540.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

F.Å

Och när arvet skedde hette den 175 och gick sen genom Bromsten till Vällingby via Lunda... ;)

Nico

Ska egentligen inte ifrågasätta det för jag vet att du brukar ha järnkoll. Hade dock för mig att från början var det bara linje 540. Sedan tillkom 175 på Enköpingsvägen och de gick bägge parallellt en kortare tid. Linje 175 hann väl byta nr. till 157 (samtidigt som 511 blev 155?).

Sedan flyttades 540 upp till Hallonbergen och Rissneleden medan 157 gick kvar väldigt länge. Var väl först iom. de förändringar som uppstod med bygget nya Kymlingelänken och tpl. Rissne som gjorde att 157 fick åka upp på Rissneleden?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman


B8RLE

TF vill dra linje 205 vidare från Ropsten till Albano och Universitetet trots att det är ont om pengarna nu. Gött!  ;D  ;D
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

buskörare

Transdev håller nog inte med, men 670's förare och resenärer skulle nog älska att få hjälp mellan Tekniska/Östra och Universitetet.

B10M

Just därför borde ju samtliga linjer på sträckan stanna för på- och avstigande på samma hållplatser som linje 670, det skulle de flesta resenärerna tjäna på. Tomturerna i motriktning borde ta resenärer åtminstone mellan Tekniska högskolan och Universitetet.

Även linje 50 har stort behov av avlastning.