"Succé för buss med släp"

Startat av Ersa, 24 november 2013, 10:37:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Samtidigt som Skånetrafiken sedan i augusti testar ett bussläp i Kristianstad har lokaltrafiken i den tyska storstaden München (MVG) övertygats om att släp på bussar är en bra idé som man ska satsa vidare på. Där har man sedan början av oktober haft tio bussläp i trafik på flera linjer. En första utvärdering har nu gjorts och MVG har beslutat att beställa ytterligare 12 släp och 30 tolvmetersbussar med koppling till släp."

http://www.bussmagasinet.se/2013/11/succe-for-buss-med-slap/

Svempa

Jag förstår inte när det skulle vara en lösning framför ledbuss. Måste man inte ha konduktör på ett släp?  Om det är en lösning att sätt in i högtrafik eller kanske på en del av en sträcka jag tänker mig en linje som går från centrum till via ett bostadsområde till ett annat så kanske man skulle kunna koppla av släpet när man är framme vid det första området och så tar mötande buss med släpet in igen medan bussen fortsätter till område 2 och samma sak när bussen återvänder så tar den över mötande buss släp . på så sätt så har man ingen överkapacitet i linjens perferi. oxå vid låg och högtrafik . Jag tror jag börjar förstå vinsten . man får bättre ekonomi när man inte behöver släpa runt en massa stolar man bara behöver på en del av linjen eller en del av dygnet.  Eller ? MVH Svempa

pegee

Svempa:  I princip har du rätt, men jag tror inte att lösningen skulle fungera i praktiken. Att hålla på att
koppla till/från släp med passagerare i och runt bussen är nog ingen bra idé. Dels skulle det bli alldeles
för mycket meck med att hålla på och koppla, och dels så är risken för passgerare bakom bussen när
man håller på och backa alldels för stor.

För att detta skulle fungera så krävs nog två personer som sköter detta. Dels bussföraren och dels en
rangerare som håller uppsikt och sköter kopplandet. Till yttermera viss är jag som bussförare
definitivt inte är klädd för att hantera en skitig kopplingsstång och lika skitiga anslutningar för luft, el
och styrsignaler.  Jag misstänker att detta skulle menligt påverka lönsamheten att ha en extra person
på varje ställe där man håller på att koppla till/från.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Harald Nordius

Nej, att koppla till och från på varenda tur kan man inte hålla på med. Däremot så kan man köra med släpvagnen bara i rusningstid och med ensam buss f.ö. Det är väl så den används i Kristianstad.

Någon konduktör behövs inte om man har ett biljettsystem som passar för självbetjäning. Alternativt kan släpvagnen vara bara för resande med periodkort.

Lite konstigt är det dock att man börjar med detta på bussidan samtidigt som man är på väg bort från flervagnståg med spårvagnar. Det är väl i stort bara ledvagnar som beställs numera.

Blue

Man kan dessutom byta buss när den behöver service eller liknande om man har drag på fler bussar än man har släp.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ersa

Jag tycker att idén är intressant. Och i alla lägen föredrar jag en bakhjulsdriven normalbuss med släpvagn framför en pusher-ledvagn med drivning i "släpet".

Till- och frånkoppling av släpet sker säkerligen bara på depåområden eller på vissa busstationer. Jag har mycket svårt att tänka mig att man kopplar loss släpet "ute på stan" längs linjesträckningen.
Sedan vet jag inte om till- och frånkoppling av släp kräver så mycket skyddskläder. Redan idag finns det gott om chaufförer som hanterar olika slags glykolläckande rampkopplingar, kollar oljan, samt städar, putsar rutor, tvättar och fyller på bränsle + adblue i "sina" bussar dagligen.