Innestan / Förorten

Startat av Zella, 01 januari 2010, 22:06:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Jag undra en liten grej som berör SL trafiken...

Hur länge får man ha en buss i innestan gämfört med förortslinjer...

Vad jag har fått en uppfattning om att i innestan så kör man helvarv eller halvvarv sen paus ca 10 min eller mer, sen på en annan linje eller samma linje.

Är det lika många avlösningar i förorten... garagen i förorten kanske skiljer sig från varandra beroende på operatör...

Finns det något garage som har tjänster där man har 2-3 omlopp på ett arbetspass.

igel

På fråga ett så säger jag pass.

2. Är det lika många avlösningar i förorten...
om du med avlösning menar att man byter förare mitt på en linje. så säger jag nej. förortslinjer har en tendens att ha en gemensam startpunkt för flera linjer (tex en tunnelbanestation) och då är det enkelt att lösa av vid start / slut på linjen.

3. Finns det något garage som har tjänster där man har 2-3 omlopp på ett arbetspass.
om du med omlopp menar det arbete en specifik buss är tilldelad. så förekommer det i förorten både ett, två, tre och fyra olika omlopp på en tjänst. ett omlopp på en tjänst förekommer nästa enbart på natttjänster. två och tre är nog standard i övrigt. fyra är inte särskilt vanligt. (men det har förekommit tjänster med fyra omlopp, men enbart på en linje) (samtidigt kan det så klart förekomma flera linjer på ett omlopp)

hoppas det ger dig lite svar på frågorna.

Zella


Fredrik Gelin

Alltså, för att inte förvirra mer än nödvändigt:

Arbetstiden är reglerad i BBA (Bussbranschavtalet) samt i lagstiftning vilket innebär att du normalt inte kan köra längre tid i förorten än i innerstan, däremot kan det förekomma lokala variationer i hur länge du sitter på ett visst omlopp (normalt en viss buss) beroende på förutsättningarna.

Avlösningar förekommer numera nästan lika ofta i förorterna som i stan, däremot är det inte lika många avlösningar på linjen i förorterna även om det förekommer på flera håll eftersom det kan vara ett effektivare sätt att utnyttja en förares arbetstid än om han/hon skulle avlösa vid ändstationen.

På din fråga om antal omlopp på ett arbetspass kan detta variera stort mellan olika tjänster i samma garage, så det förekommer allt från ett till fyra-fem omlopp beroende på arbetspassets längd.
Kör man delade tjänster (jobbar förmiddagsrusning och eftermiddagsrusning med ledigt mitt på dagen) är det inte ovanligt att man kan få mellan två och tre omlopp per arbetspass.

Bussarnas ålder regleras genom avtal mellan entreprenören och SL samt lokala bestämmelser som tex miljözonen i Stockholms fall.
Vanligen är bussarna upp till 16år gamla innan de fasas ut/skrotas, men i innerstan får de inte gå på diesel enligt avtal med SL respektive miljözonsbestämmelser.
Dock finns det fortfarande en del bussar i innerstan som är 14år gamla, men de går på etanol och klarar således de krav som ställs för trafik i innerstan.

Skall du börja jobba som bussförare skulle jag rekommendera att söka till det bussgarage som ligger närmast där du bor om du inte har några särskilda önskemål om typ av körning.

Lycka till!
//Fredrik

Zella

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 januari 2010, 13:05:20 PM
Alltså, för att inte förvirra mer än nödvändigt:

Arbetstiden är reglerad i BBA (Bussbranschavtalet) samt i lagstiftning vilket innebär att du normalt inte kan köra längre tid i förorten än i innerstan, däremot kan det förekomma lokala variationer i hur länge du sitter på ett visst omlopp (normalt en viss buss) beroende på förutsättningarna.

Avlösningar förekommer numera nästan lika ofta i förorterna som i stan, däremot är det inte lika många avlösningar på linjen i förorterna även om det förekommer på flera håll eftersom det kan vara ett effektivare sätt att utnyttja en förares arbetstid än om han/hon skulle avlösa vid ändstationen.

På din fråga om antal omlopp på ett arbetspass kan detta variera stort mellan olika tjänster i samma garage, så det förekommer allt från ett till fyra-fem omlopp beroende på arbetspassets längd.
Kör man delade tjänster (jobbar förmiddagsrusning och eftermiddagsrusning med ledigt mitt på dagen) är det inte ovanligt att man kan få mellan två och tre omlopp per arbetspass.

Bussarnas ålder regleras genom avtal mellan entreprenören och SL samt lokala bestämmelser som tex miljözonen i Stockholms fall.
Vanligen är bussarna upp till 16år gamla innan de fasas ut/skrotas, men i innerstan får de inte gå på diesel enligt avtal med SL respektive miljözonsbestämmelser.
Dock finns det fortfarande en del bussar i innerstan som är 14år gamla, men de går på etanol och klarar således de krav som ställs för trafik i innerstan.

Skall du börja jobba som bussförare skulle jag rekommendera att söka till det bussgarage som ligger närmast där du bor om du inte har några särskilda önskemål om typ av körning.

Lycka till!
//Fredrik
Tack för svaret, Jag jobbar redan som bussförare... 2001 Linjebuss/Connex Vaxjö, 2005-nu GSbuss gbg... men har starka planer på att dra upp till SL land och köra.
Jag kan hålla med dig om att det är smidigast att bor nära sitt bussgarage... men det jag undrade över var att t.ex att man få ha bussen hela delar dvs första halvan av passet och en annan andra delen.

Men svarande här har gett mig en hum om hur det verka i sthlm.

Jag var först inne på att börja i innestan... men det verka vara stressigt... så kanske i förorten till att börja med får det nog bli... beroende om och vart man hitta boende.

buskörare

Enligt hörsägen (och lite egen erfarenhet) så är det vanligare på Nobina att ha start och mål i garaget. Busslink är väl generellt ganska duktiga på att hitta på en hel del olika omlopp per tjänst. Jag jobbar sen eftermiddag/kväll enbart och kan ha upp till 4 omlopp på en tjänst. Nyårsafton var första gången sen Hastus infördes som jag hade samma buss hela dan. Och jag kör alltså aldrig delade pass. Men jag har dålig koll på Busslinks yttre garage. Och med Nobina menar jag här i Stockholm.
Åtminstone på Busslink kan man bli utlånad till andra garage också. Man är anställd på ett garage, men har gått linjeutbildning på andra och kan därför bli utlånad vid behov. Inte flexförare alltså.

Yujin Zhang

Citat från: buskörare skrivet 03 januari 2010, 01:32:11 AM
Enligt hörsägen (och lite egen erfarenhet) så är det vanligare på Nobina att ha start och mål i garaget. Busslink är väl generellt ganska duktiga på att hitta på en hel del olika omlopp per tjänst. Jag jobbar sen eftermiddag/kväll enbart och kan ha upp till 4 omlopp på en tjänst. Nyårsafton var första gången sen Hastus infördes som jag hade samma buss hela dan. Och jag kör alltså aldrig delade pass. Men jag har dålig koll på Busslinks yttre garage. Och med Nobina menar jag här i Stockholm.
Åtminstone på Busslink kan man bli utlånad till andra garage också. Man är anställd på ett garage, men har gått linjeutbildning på andra och kan därför bli utlånad vid behov. Inte flexförare alltså.

Det där varierar en del inom Busslink har för mig. T.ex. har TO Råsta betald restid mellan Råstagaraget och där man faktiskt börjar/slutar körningen (med undantag för hpl Råsta). Däremot i Hornsberg (har ej koll på Söder) kan förare börja och sluta vid någon av dessa ställen: Odenplan, Fridhemsplan, Hornsbergshallen resp Östra station (finns det kvar?) och man har inte restidsersättning om man börjar och slutar på olika ställen. En gissning till det blev så är att dessa ställen ligger antagligen "tillräckligt" nära och har tillräckligt bra kommunikationer för att facket skulle gå med på det.

Sedan det där med olika omlopp per tjänst. Jag är ganska säker att Norrort och speciellt Norrtälje har en del tjänster med enbart ett, eller max två omlopp per tjänst. Jag vill få till det att omloppen i "landsbygden" är mer utformad efter förares arbetstid (så t.ex. "så länge du inte kör 676/677 eller Stadstrafiken i Norrtälje så ska vi i möjligaste mån se till du får samma vagn hela tjänsten") medan omloppen på innerstan/förort är mer fokuserade på att den ska rulla på en/flera linjer med styva tidtabeller.

buskörare

Citat från: Yujin Zhang skrivet 03 januari 2010, 11:03:20 AM
Det där varierar en del inom Busslink har för mig. T.ex. har TO Råsta betald restid mellan Råstagaraget och där man faktiskt börjar/slutar körningen (med undantag för hpl Råsta). Däremot i Hornsberg (har ej koll på Söder) kan förare börja och sluta vid någon av dessa ställen: Odenplan, Fridhemsplan, Hornsbergshallen resp Östra station (finns det kvar?) och man har inte restidsersättning om man börjar och slutar på olika ställen. En gissning till det blev så är att dessa ställen ligger antagligen "tillräckligt" nära och har tillräckligt bra kommunikationer för att facket skulle gå med på det.

Sedan det där med olika omlopp per tjänst. Jag är ganska säker att Norrort och speciellt Norrtälje har en del tjänster med enbart ett, eller max två omlopp per tjänst. Jag vill få till det att omloppen i "landsbygden" är mer utformad efter förares arbetstid (så t.ex. "så länge du inte kör 676/677 eller Stadstrafiken i Norrtälje så ska vi i möjligaste mån se till du får samma vagn hela tjänsten") medan omloppen på innerstan/förort är mer fokuserade på att den ska rulla på en/flera linjer med styva tidtabeller.

Det kanvara som du skriver, ja. Vi har väl ganska nära vi med (Ropsten-Torsvik t.ex tar 2 min med buss), men det verkar kvitta där i alla fall.
Angående landsorten så kan det stämma. I Örebro var dom riktigt duktiga på att stycka upp landsortstjänsterna iofs, men det var där.