Busslink: Blå Ex, Partille, Mölndal

Startat av Zella, 18 september 2009, 21:13:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Har varit inne på Scania, Volvo, MAN och Solaris... kunde inte se om det var några stora beställningar till busslink för Gbg... är det någon här som vet kanske mer.

Brollan

Enligt en mölndalsförare som varit på Busslinks välkomstmöte så spekulerades det att det kan bli Scania, åtminstone till Mölndalstrafiken, det tyckte han skulle bli väldigt bra.
Men, det är enbart spekulationer, så framtiden får utvisa.

virtual1

Citat från: Mats B skrivet 19 september 2009, 15:29:30 PM
Enligt en mölndalsförare som varit på Busslinks välkomstmöte så spekulerades det att det kan bli Scania, åtminstone till Mölndalstrafiken, det tyckte han skulle bli väldigt bra.
Men, det är enbart spekulationer, så framtiden får utvisa.

Ja, Göteborgsregionen verkar ju nästan hata Scania annars, så det vore ju kul om så blev =)

Johan B

Citat från: virtual1 skrivet 20 september 2009, 11:09:21 AM
Ja, Göteborgsregionen verkar ju nästan hata Scania annars, så det vore ju kul om så blev =)

Bland de största (Veolia, GS) så har det naturligtivs varit dåligt med Scania men om du kikar på vad t ex Söne Buss, Vänersborgs Linjetrafik m fl kör omkring med så är det inte så dåligt med Scania ändå.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 20 september 2009, 16:06:56 PM
Bland de största (Veolia, GS) så har det naturligtivs varit dåligt med Scania men om du kikar på vad t ex Söne Buss, Vänersborgs Linjetrafik m fl kör omkring med så är det inte så dåligt med Scania ändå.

Buss i Väst-företagen har sedan länge föredragit Scania. Men om man tar tätortstrafiken i Göteborg och Mölndal så har Scania varit sällan förekommande. Finns tre OmniLink som brukar synas vid Eketrägatan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

det är väl inte så väldans svårt att förstå varför de kommunala bussbolaget i Göteborg inte köper bussar "från baksidan" utan köper de som kommer från den egna kommunen.

(ja jag vet att mitt argument balanserar på 3 ben eftersom de finns mycket tyskt och tidigare även hollänskt, men det anses säkert bättre än att köpa bussar från stockholm, ingenstans i Sverige är väl huvudstadshatet större än i Göteborg).

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 20 september 2009, 19:48:29 PM
det är väl inte så väldans svårt att förstå varför de kommunala bussbolaget i Göteborg inte köper bussar "från baksidan" utan köper de som kommer från den egna kommunen.

(ja jag vet att mitt argument balanserar på 3 ben eftersom de finns mycket tyskt och tidigare även hollänskt, men det anses säkert bättre än att köpa bussar från stockholm, ingenstans i Sverige är väl huvudstadshatet större än i Göteborg).

Vilket bussmärke tillverkas i Stockholm?
Borås Lokaltrafik köper Scania fast Volvo tillverkas i den egna staden. Södertälje har tills nyligen kört Volvo fast Scania finns i den egna staden (om än kanske inte tillverkas där).
Jag tror nog att det finns andra motiv till valet av bussfabrikat än rent lokalpatriotiska.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 september 2009, 20:30:31 PM
Vilket bussmärke tillverkas i Stockholm?
Borås Lokaltrafik köper Scania fast Volvo tillverkas i den egna staden. Södertälje har tills nyligen kört Volvo fast Scania finns i den egna staden (om än kanske inte tillverkas där).
Jag tror nog att det finns andra motiv till valet av bussfabrikat än rent lokalpatriotiska.

Vi vet båda att de inte tillverkas några bussar alls i Stockholm, men södertälje ses nog som en förort till Stockholm med en göteborgares ögon.
jag har då aldrig stött på värre lokalpatrioter än göteborgare, t o m Norrlänningarnas Stockholmsförakt är mild om man jämför med en Göteborgares.

Att man i Borås inte köper volvo kan man ju också undra över men det är en annan historia.

Men du har säkert rätt de är säkert andra saker som spelar in, men nog kan de ligga nått i de jag skriver...

Ulf Rådeström

Citat från: homer skrivet 20 september 2009, 23:14:49 PM
Vi vet båda att de inte tillverkas några bussar alls i Stockholm, men södertälje ses nog som en förort till Stockholm med en göteborgares ögon.
jag har då aldrig stött på värre lokalpatrioter än göteborgare, t o m Norrlänningarnas Stockholmsförakt är mild om man jämför med en Göteborgares.

Att man i Borås inte köper volvo kan man ju också undra över men det är en annan historia.

Men du har säkert rätt de är säkert andra saker som spelar in, men nog kan de ligga nått i de jag skriver...

Nej!
Jag kan garantera dig att ditt inlägg bygger på något gammalt antagande från sådana som inte har en aning om hur det går till när man beställer bussar och det finns överhuvud taget INTE NÅGOT i det du skriver som skulle vara ens i närheten av verkligheten...

Bussar har aldrig och kommer aldrig att beställas enligt lokalpatriotiska mål - utan rent företagsmässigt - kostnad, användning, underhåll...men det har vi ju ältat jag vet inte hur många gånger för alla de som inte är så insatta och tror man beställer på någon slags geografisk grund....



Sen snälla...sluta med tramset mellan Stockholm och Göteborg - du vet väl att det bara är gnällspikar som håller på så...men du är väl inte en sån hoppas jag??

Jo

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 september 2009, 00:52:52 AM
Nej!
Jag kan garantera dig att ditt inlägg bygger på något gammalt antagande från sådana som inte har en aning om hur det går till när man beställer bussar och det finns överhuvud taget INTE NÅGOT i det du skriver som skulle vara ens i närheten av verkligheten...

Bussar har aldrig och kommer aldrig att beställas enligt lokalpatriotiska mål - utan rent företagsmässigt - kostnad, användning, underhåll...men det har vi ju ältat jag vet inte hur många gånger för alla de som inte är så insatta och tror man beställer på någon slags geografisk grund....



Sen snälla...sluta med tramset mellan Stockholm och Göteborg - du vet väl att det bara är gnällspikar som håller på så...men du är väl inte en sån hoppas jag??

Dock har det väl varit så att GS och Volvo har haft viss sammarbete genom att GS varit tidiga att testa Volvos bussar. GS var väl bland de första som började köra gasbussar från Volvo och andra olika projekt har man väl också deltagit i. Dubbelledbussarna är ju Göteborg också först med så några band finns där säkert även om de nog är mer praktiska än patriotiska.

Ulf Rådeström

Javisst...men det har inte ett dugg med saken att göra.
Dubbelledbussarna köptes för att det fanns ett behov av dessa och hade lika gärna kunnat köpas från VanHool eller vem som nu har sådana.

Att Volvo använder Göteborg som test är väl lika naturligt som att Scania använder sina hybridbussar i Södertäljes närområde - just för att ha nära till tillverkaren om något skulle gå snett.

Alltså...återigen...inte ett dugg med någon patriotism att göra eller att man skulle ogilla något speciellt område geografiskt.

Däremot visst...finns det ju skämt, gliringar och skoj mellan Stockholm och Göteborg...och det är väl inte något konstigt.
Men Homer skrev ju som om detta skulle vara på dödligt allvar så man lät bli att köpa produkter från varann etc, vilket är "kvalificerat skitsnack" faktiskt...

Cero

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 september 2009, 09:14:49 AM
Javisst...men det har inte ett dugg med saken att göra.
Dubbelledbussarna köptes för att det fanns ett behov av dessa och hade lika gärna kunnat köpas från VanHool eller vem som nu har sådana.

Att Volvo använder Göteborg som test är väl lika naturligt som att Scania använder sina hybridbussar i Södertäljes närområde - just för att ha nära till tillverkaren om något skulle gå snett.

Alltså...återigen...inte ett dugg med någon patriotism att göra eller att man skulle ogilla något speciellt område geografiskt.

Däremot visst...finns det ju skämt, gliringar och skoj mellan Stockholm och Göteborg...och det är väl inte något konstigt.
Men Homer skrev ju som om detta skulle vara på dödligt allvar så man lät bli att köpa produkter från varann etc, vilket är "kvalificerat skitsnack" faktiskt...

Men jag måste ändå fråga varför patriotism enbart skulle vara något som är fel? Förr i tiden, innan EU bestämde allt, köpte man sina ägg i granngården om man tyckte att de var tillräckligt bra för att inte motivera en förfrågan och därtill hörande transport av ägg från andra sidan byn. Även det en form av patriotism. Varför gå över ån efter vatten?

Jag kan inte se att det egentligen skulle vara svårare för exempelvis busstillverkare och -åkare att finna en ömsesidigt bra affär genom att handla i närområdet. Man behöver inte gå så långt som att titta på prototyper och experimentvagnar för att se nyttan av att ha nära till tillverkaren och för tillverkaren att få ett bra showcase i närområdet samtidigt som det ger en utmärkt möjlighet att på nära håll studera hur ens produkter beter sig i verklig driftmiljö.

Mattias Andersson


Otroligt vad en liten fråga kan blåsa upp till en jättegrej...

Ulf Rådeström

Citat från: Mattias Andersson skrivet 21 september 2009, 12:06:42 PM
Otroligt vad en liten fråga kan blåsa upp till en jättegrej...

Ja visst är det så..men det blir ju så när det finns vissa påhejjare av en massa trams...tyvärr

Erling.L

Citat från: virtual1 skrivet 20 september 2009, 11:09:21 AM
Ja, Göteborgsregionen verkar ju nästan hata Scania annars, så det vore ju kul om så blev =)


hmmm när jag började på GS 96 fanns en massa kort scanior 20-4x 61-84
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus