Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Bussnack / SV: Nya Iveco Daily till Nobin...
Senaste inlägg av Bese001 - Idag kl. 11:07:22 AM
Inga vagnsnummer synliga?
#2
Citat från: Gunnar D skrivet 17 maj 2024, 17:45:52 PMDet var intressant att det förekom planenlig vändning där även efter midsommar -67 och då kanske ända fram till slutet. Kan det varit en konsekvens av att varannan tur på linje 4 gick utan släp?

/Gunnar
Minns inte att man körde denna enda tur (fm+em) på 4E längre än till (ungefär) månadsskiftet juni/juli. Har inga  sparade kopior på utryckningslistor, tyvärr...


/Hasse
#3
Bussnack / SV: Nya Iveco Daily till Nobin...
Senaste inlägg av larsy - 20 maj 2024, 18:52:38 PM
De är vita
#4
Bussnack / SV: Nya Iveco Daily till Nobin...
Senaste inlägg av Bussmicke - 20 maj 2024, 16:22:02 PM
Vilken färg färg har de?
#5
Bussnack / SV: Nya Iveco Daily till Nobin...
Senaste inlägg av larsy - 20 maj 2024, 12:35:18 PM
Alla fyra står nu på Nobinas depå vid Kruthusgatan i Göteborg.
#6
Det var intressant att det förekom planenlig vändning där även efter midsommar -67 och då kanske ända fram till slutet. Kan det varit en konsekvens av att varannan tur på linje 4 gick utan släp?

/Gunnar
#7
Hej!

Var konduktör på 4E tur 80 den 26 juni 1967. Eftermiddagsturen kördes från Söh 16.02 via hela linjen från Södermalm till Hakberget och därefter åter till Fridhemsplan med vändning och avgång 17.28 till Hkb. Sedan ingång till Söh via Nybroplan.
Tursättning: A25 450.

Hasse
#8
Bussnack / SV: Hur många B9S finns kvar i...
Senaste inlägg av Kvarne - 17 maj 2024, 08:19:45 AM
Ex Keolis 6412 är övertagen av Museet och finns numera i deras samlingar.
#9
Tack, minns att detta har diskuterats tidigare.
Hittade uppg om att 5406 som omb/rev 1965 blev ljusröd med grått tak.

/Gunnar
#10
Hej!

Frågan om färgsättningen efter revision beträffande H21 den senare tiden i vänstertrafik återkommer som vi vet med jämna mellanrum.

De som fick lackering i oxblodsfärgen torde väl i a f ha fått taket grått.

De som fick behålla den ljusare tomatröda färgen borde fått taket fortsatt utfört i rött.

Sen har vi de vagnar i gråzonen (sic!), som på bilder man sett genom åren förefaller ha varit ljusröda med grått tak.
Detta kan ju förstås bero på färgförändringar o dyl i dessa bilder som då kan förleda betraktaren.

Eller också kanske den oxblodsröda färgen på vänstertrafiksbussarna helt enkelt var aningen ljusare än den färg som sedan kom på de till högertrafiken nylevererade H32-H35, samt även på de äldre typer som då kom att byggas om till högertrafikutförande. Detta bara som en tanke...

mvh K R