Saker som behöver fixas

Startat av jocke, 24 maj 2007, 14:16:45 PM

1 Medlem och 71 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

Bara det inte blir nå't bildstorlekstjafs här också som det var i SS forum om maxgräns hit och dit. Om en gräns skulle införas här om max 770 eller vad någon föreslog slutar jag att lägga ut bilder här. Låt oss slippa den diskussionen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Citat från: Bussmicke skrivet 25 maj 2007, 19:42:42 PM
Bara det inte blir nå't bildstorlekstjafs här också som det var i SS forum om maxgräns hit och dit. Om en gräns skulle införas här om max 770 eller vad någon föreslog slutar jag att lägga ut bilder här. Låt oss slippa den diskussionen.

jag och några andra är tvungna att sluta pga för stora bilder
Nej låt det vara som det är utan begränsningar...
Enda alternativet som jag ser det är att forumet anpassar sig

jocke

Citat från: Bussmicke skrivet 25 maj 2007, 19:42:42 PM
Bara det inte blir nå't bildstorlekstjafs här också som det var i SS forum om maxgräns hit och dit. Om en gräns skulle införas här om max 770 eller vad någon föreslog slutar jag att lägga ut bilder här. Låt oss slippa den diskussionen.

Håller med. Varför ska regler ändra för att de byts forumprogramvara. Om en dator inte klarar upplösningen 770+ så är de dags o köpa ny dator, inte att begränsa folk från att posta större bilder.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Patrik

Citat från: jocke skrivet 25 maj 2007, 20:55:55 PM
Håller med. Varför ska regler ändra för att de byts forumprogramvara. Om en dator inte klarar upplösningen 770+ så är de dags o köpa ny dator, inte att begränsa folk från att posta större bilder.


Det är forumet som begränsar för att visa bilder på 800px breda eller större eftersom det gick förut och funkar på andra forum, inte skärmen.

Men vill någon köpa en bärbar dator med 17tums skärm till mig så varsågod, det tackar jag inte nej till.

OSkar000

Skrev detta i en annan tråd, men det passar ju lika bra här.

Jag tror att detta skulle gå bra att lösa med ett tema som lägger avatarer och användarnamn ovanför själva inlägget. Tittade runt lite bland de olika teman som finns och hittade detta: http://custom.simplemachines.org/themes/index.php?lemma=221 (livedemo: http://www.remorse.gr/cosmos/index.php?theme=14 )

Jag antar att det finns stöd för att olika användare kör olika teman. Detta vore i så fall ett bra sätt för de som kör låg upplösning att få plats med både breda tabeller (inventareielistor osv) och bilder utan att behöva skrolla i sidled.

Fredrik Klint

Det jag reagerar på är förstasidan som nu rymmer, under de blå testarinläggen m.m., 15 trådar. Går detta att utöka?
På gamla BS var ju sidan väldigt avlång och trådar fanns med ungefär en dag innan de halkat så långt ner att de åkte in i arkivet.

En för-/nackdel beroende på hur man ser det är ju att trådar som inte får svar försvinner snabbt från förstasidan. De trådar som det svaras mest på ligger kvar, överst. Detta gör ju att man kan missa inlägg om man inte bläddrar igenom alla sidor. Hittills bara tre men det kommer väl bli hundratals...

Att ha någon form av underavdelning kanske inte är helt fel? Typ "Ordet är fritt" som inte behöver handla om bussar eftersom andra bilder ibland visas eller om man vill skriva något utanför själva bussramen, lastbilar kanske. Bara ett förslag.


jocke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 maj 2007, 21:40:53 PM
Det första bollar jag till webbmaster.
Vi hade inte tänkt ha en mängd underavdelningar typ SSS men bla en "OT" avdelning och ytterligare någon kommer det nog att bli framöver.

//Lars


Låter underbart med en bla OT avdelning
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Magnus

Är det bara jag som tycker det är förvirrande att så fort någon skriver i en tråd så hamnar den högst upp? Det är svårt att hänga med i vilka trådar man redan har läst och inte. Det vore bättre om man kunde ha som i det gamla forumet, sen att den blir markerad med "nytt" om någon skriver i den, eller att lästa trådar blev markerade på något sätt. eller nånting :)

Patrik

Citat från: Magnus skrivet 25 maj 2007, 22:20:04 PM
Är det bara jag som tycker det är förvirrande att så fort någon skriver i en tråd så hamnar den högst upp? Det är svårt att hänga med i vilka trådar man redan har läst och inte. Det vore bättre om man kunde ha som i det gamla forumet, sen att den blir markerad med "nytt" om någon skriver i den, eller att lästa trådar blev markerade på något sätt. eller nånting :)

Jag nämde igår att länkarna borde byta färg när man klickat på dom så att man lättare ser om man klickat på dom, hoppas det finns i åtanke hos admins.

Erol

Håller på att undersöka saken även fast jag inte är web-master.

Milan

Citat från: Bussmicke skrivet 24 maj 2007, 18:42:38 PM
En sak kom jag på:

separata forumdelar; en för bildvisning; en för rena diskussioner där bilder är tillåtna endast om det har relation till ämnet och en för övrigt icke Bussrelaterat.

Något för admin. att fundera på vid tillfälle.


Tycker jag inte! Det kommer bara förstöra forumet.

Ante

Håller med Milan... Håll alla inlägg som har med bussar att göra i ett forum så får t.ex. Ante reda på lite av vad som händer i SL-trafiken också ;)

CS

Citat från: Magnus skrivet 25 maj 2007, 22:20:04 PM
Är det bara jag som tycker det är förvirrande att så fort någon skriver i en tråd så hamnar den högst upp? Det är svårt att hänga med i vilka trådar man redan har läst och inte. Det vore bättre om man kunde ha som i det gamla forumet, sen att den blir markerad med "nytt" om någon skriver i den, eller att lästa trådar blev markerade på något sätt. eller nånting :)

För dom av oss som inte involverar oss i allt som skrivs och som bara tycker det är kul och intressant läsning samt fina bilder så är detta riktigt störigt för tillfället. En variant där man kan sortera efter senast skapad tråd istället för senaste inlägg hade varit väldigt uppskattat tror jag!

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 maj 2007, 22:03:00 PM
OT avdelningen inlagd nu 21.56

//Lars

En separat BUssar visa bilder och en bussar debatt kanske?
Skulle vara mer överskådligt om vad som är bilder eler ej.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2007, 05:56:24 AM
Jag kan ha fel nu men jag har för mig att detta är valbart i varje användares profil?

//Lars

Jag kan också ha fel men tänker du på valet att visa senaste inlägg längst upp? Det visar bara senaste inlägget högst upp i tråden och jag har bockat av det men ändå kommer trådarna med senaste inläggen högst upp.

Förresten, när jag vaknade idag efter att ha varit offline i ca 8 timmar så står det Nytt på alla utom 5 trådar på första sidan, känns som att alla trådar kommer försvinna efter ca 5 timmar om kan inte ändrar så att typ 70-100 trådar får plats på startsidan.