En rostig stackare...

Startat av virtual1, 01 januari 2009, 16:15:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Swebus 1803 har nog sett bättre dagar plåtmässigt sett...


Optimal

Vart sitter "Rosten", ser bara att lacken saknas på vissa ställen

virtual1

Citat från: Optimal skrivet 01 januari 2009, 16:30:58 PM
Vart sitter "Rosten", ser bara att lacken saknas på vissa ställen

Rostig var ett rätt dåligt ordval medger jag =) - fast att lacken saknas fläckvis beror väl på nåt sorts 'angrepp' det med...

Optimal

kan vara stenskott, smutsiga borstar, eller att lacken släppt lite, sen har det kommit in fukt och så har det släppt med  ;D

Fredde

Kan delge att det är en av de bätte bussarna att köra och åka i, den går mjukt och fint.


homer

bussen (och dess tvillingbussar) är väl bland de största slitvargarna som rullar i SL trafiken just nu, den har varit ute dagligen i snart 12 år, inte så konstigt att lacken blir lite matt...

Anders Lundén

#6
Håller nog för ganska troligt att bussen tidigare råkat ut för någon frontskada. Ny lucka mm har satts dit. Röd färg har sprutats direkt på plåten utan grundarbeten = färgen släpper efter ett tag. Finns tyvärr många exempel på det i SL-trafiken.
// Anders

Björn Forslund

Japp, säga vad man vill om Säffle, men aluminium o glasfiber rostar inte. Däremot måste aluminium "betas" ,ed någon därför avsedd primer för att färgen ska fästa.

Mange_buss

Citat från: virtual1 skrivet 01 januari 2009, 16:15:49 PM
Swebus 1803 har nog sett bättre dagar plåtmässigt sett...



Har inte denna buss gått i trafik i Nynästrakten förut??

HB

Citat från: Mange_buss skrivet 03 januari 2009, 20:15:58 PM
Har inte denna buss gått i trafik i Nynästrakten förut??

Nej inte mer än kanske någon enstaka gång som ersättning för pendeltåget.

Mange_buss

Citat från: HB skrivet 03 januari 2009, 20:27:14 PM
Nej inte mer än kanske någon enstaka gång som ersättning för pendeltåget.

Då är det vid Londonviadukten jag har sett den  ;)

HB

Citat från: Mange_buss skrivet 03 januari 2009, 20:40:19 PM
Då är det vid Londonviadukten jag har sett den  ;)

Där har den kört förbi många gånger.

Karsten

De här trevliga bussarna har på sin ålders höst drabbats av högljudda vibrationer i motorvägsfart, vad kan det vara? Fenomenet uppkommer inte på de lika gamla ledvagnarna som rullat lika mycket, ej heller på de av Swebus beställda 45-boggivagnarna.

Idag körde jag 1817 på vinterväg till Eknäs brygga, synnerligen trevligt (bortsett från de där vibrationerna)! :D

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2009, 21:12:43 PM
Någon skillnad víd "flytgas" , full belastning resp ingen belastning alls (pedalen uppsläppt)?
Låter som ett transmissionsproblem

På just 1817 började vibrationerna vid 85 km/h och var inte så värst beroende av gaspådraget. En av systrarna jag körde för ett par månader sedan hade liknande vibrationer (och buller), men endast i intervallet 70-80 km/h, och då klart beroende av gaspådrag. Efter 110 000 mil kan man iofs ha överseende med det. Värme fanns det i alla fall, något som behövdes för att tina upp tårna efter två svinkalla B9S.. 

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 03 januari 2009, 21:08:11 PM
De här trevliga bussarna har på sin ålders höst drabbats av högljudda vibrationer i motorvägsfart, vad kan det vara? Fenomenet uppkommer inte på de lika gamla ledvagnarna som rullat lika mycket, ej heller på de av Swebus beställda 45-boggivagnarna.

Idag körde jag 1817 på vinterväg till Eknäs brygga, synnerligen trevligt (bortsett från de där vibrationerna)! :D

Tacka vet jag B9S. När de uppnått 12-13 års ålder kommer väl ingenting att vibrera eller låta? ;)