Huvudmeny

Volvo Vega.

Startat av Möllers, 04 juli 2007, 23:23:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Vill visa lite Volvo Vega nu  :D










Niklas Bygdestam

Skåne som verkar vara Vegornas "hemland". Jag tror att ni i Skåne har flest Vegor i Sverige
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Vem kommer tvåa då? Roslagen? ;D

/Fredde

Möllers


bjalle

Citat från: Mattias Möller. skrivet 04 juli 2007, 23:42:19 PM
Gävle Nr 2  ???

Gävle.....har de ens några Vegor...Isf är det inte många

Möllers

Jag trodde det körde Vegor där då hade jag fel.
För körde det där hur många vet jag inte.

Jonas Gustafsson

Borås Lokaltrafik har många Vegor.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Trafikar´n

Om jag minns rätt o räknar rätt har Borås Lokaltrafik 35 Carrus vega. 20 st BLE & 15st B10M. De flesta B10M Vegorna är placerade på depåerna i Tranemo, Svenljunga och Skene, i Borås tror jag det bara finns 2 st stationerade; avsedda för trafiken Borås - Alingsås. BLE-vagnarna är uteslutande placerade i Borås Undantagvis går andra B10M i Borås resp och   BLE-vagnar i depåernas trafik, men då som ersättningsvagnar.

Men en fråga, är det många sett till andra trafikområden/entreprenörer?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Bengt Jönsson

Tycker att de ser ut som de bussar som brukar rulla på Västtrafik Express Grön..

/B

Bernt Talbrant

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 juli 2007, 15:57:12 PM
Tycker att de ser ut som de bussar som brukar rulla på Västtrafik Express Grön..

/B

Fast på denna linje rullar väl numera mest de nyare släktingarna Volvo 8700.

Bengt Jönsson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 05 juli 2007, 16:29:06 PM
Fast på denna linje rullar väl numera mest de nyare släktingarna Volvo 8700.


Låggolv där fram och "lite högre" där bak.  Boggi.  Vad är skillnaden?  Nyare front?  Nyare motor och växellåda?

/B

Johan B

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 juli 2007, 16:33:11 PM

Låggolv där fram och "lite högre" där bak.  Boggi.  Vad är skillnaden?  Nyare front?  Nyare motor och växellåda?

/B

Annan front, annan akter. Nytt elsystem, ny instrumentbräda, nytt chassi, annan motor (B12, finns även med B7 i 12-metersvagnar). Många 8700 har I-Shift-låda vilket du får leta förgäves efter på B10. Vegan gick dessutom att få på Scania-chassi vilket inte 8700 gör. Med andra ord har de två inte särskillt mycket gemensammt. Servicesetten över passagerarna är dock likadana. Tidiga 8700 har dessutom likladana standardbackspeglar som senare Vegor.

Johan B

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 05 juli 2007, 16:29:06 PM
Fast på denna linje rullar väl numera mest de nyare släktingarna Volvo 8700.

Mest och mest, i princip uteslutande skulle jag vilja säga. Finns ju bara en Vega kvar (74) och den ser man inte ofta på Grön. Vet faktiskt inte vilken linje som är 74:ans "ordinarie" men det kan säkert Patrik H svara på.