De nya 8500:orna till Swebus Uppland (Bilder)

Startat av Oskar A, 02 juli 2007, 22:05:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Som synes är bilderna några dagar gamla. Enligt uppgifter kom åtminstone två av de resterande fyra bussarna senare samma eftermiddag.   





Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

bjalle


Simon Bertilsson

Varför beställer man nya regionalbussar utan låggolv fram?

Jan

Positivt att det finns något länsbolag som inte envisas med låggolv/entré.
I branschen 37 år

Oskar A

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 02 juli 2007, 22:07:49 PM
Varför beställer man nya regionalbussar utan låggolv fram?

Upplands Lokaltrafik har valt att låta bussarna utrustas med rullstolslyft istället.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon Bertilsson

Citat från: Jan skrivet 02 juli 2007, 22:12:15 PM
Positivt att det finns något länsbolag som inte envisas med låggolv/entré.
Öööööh? Vad sjutton vinner man på att bygga en hög buss? Ingenting.
Handikapplyft är ju extremt långsamt jämnfört med låggolv, och det hjälper inte gamla tant Agda som stapplar fram med sin käpp. Utöver det är det rätt gött för alla att slippa klättra in i bussen.

Nu får du argumentera för höggolv. Vissa börjar snacka om att fjädringen är mjukare med höggolv, men själv har jag aldrig märkt något, och det tror jag inte den stora massan gör heller.

Jo

Förutom fjädringen som du själv nämnde kan man väl lägga till följande.

Lägre ljudnivå

Fler sittplatser (Denna bussen har endast en plats mindre än den Volvo ledbuss av 8500 som visades innan)

Bekvämare sittplatser (Ljulhusen stör mindre och man slipper sitta med en motor brevid sig som i vissa fall är alternativet)

Ofta bättre köregenskaper

Mer lastutrymme




Yujin Zhang

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 02 juli 2007, 22:20:25 PM
Öööööh? Vad sjutton vinner man på att bygga en hög buss? Ingenting.
Handikapplyft är ju extremt långsamt jämnfört med låggolv, och det hjälper inte gamla tant Agda som stapplar fram med sin käpp. Utöver det är det rätt gött för alla att slippa klättra in i bussen.

Nu får du argumentera för höggolv. Vissa börjar snacka om att fjädringen är mjukare med höggolv, men själv har jag aldrig märkt något, och det tror jag inte den stora massan gör heller.

1. Lastutrymme. Jag skulle tycka att den här är största fördelen med höggolvsbussar. Vi pratar inte om Skåne eller Stockholm, utan en region där Bussgods är en del av kollektivtrafiken, och vad behöver dom? Jo, lastutrymme i bussar. Skaffar vi MAN boggi som Skåne så kommer Bussgods lägga gods i mittgången i bussarna. Vill vi ha det? Nej!
2. Fjärdringen ÄR mjukare enligt min mening. Jag har åkt KRs Mercor, och dom är BARA sååå mycket bättre än Swebus säffle lågentréskräp.
3. Sist på listan är också komfort. Ni får tycka vad ni vill, men jag tycker höggolvare är bekvämmare att åka än lågentré på landsortslinjer som 821, 832, 838 mfl.

/Yujin - som skulle hellre föredra Volvo 9700 i UL trafiken

virtual1

Citat från: Oskar A skrivet 02 juli 2007, 22:05:38 PM
Som synes är bilderna några dagar gamla. Enligt uppgifter kom åtminstone två av de resterande fyra bussarna senare samma eftermiddag.   

Vilken 46?XX-buss är det som syns i bakgrunden?

Oskar A

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 02 juli 2007, 22:07:49 PM
Varför beställer man nya regionalbussar utan låggolv fram?

För att låggolv på landsbygd är rent fjanteri.
(Min åsikt)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 02 juli 2007, 22:37:51 PM
Vilken 46?XX-buss är det som syns i bakgrunden?


En klassisk fråga vilket också är en anledning till att undvika att få sånt som för blickarna bort från det som bilden förmedlar..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

Citat från: Bussmicke skrivet 02 juli 2007, 22:53:01 PM
För att låggolv på landsbygd är rent fjanteri.
(Min åsikt)

Typ som linje 727 med Mercedes Citaro...och linje 748 med MAN-stadsbuss... >:(

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 02 juli 2007, 22:20:25 PM
Öööööh? Vad sjutton vinner man på att bygga en hög buss? Ingenting.
Handikapplyft är ju extremt långsamt jämnfört med låggolv, och det hjälper inte gamla tant Agda som stapplar fram med sin käpp. Utöver det är det rätt gött för alla att slippa klättra in i bussen.

Nu får du argumentera för höggolv. Vissa börjar snacka om att fjädringen är mjukare med höggolv, men själv har jag aldrig märkt något, och det tror jag inte den stora massan gör heller.



Komforten är faktiskt bättre med höggolv
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Citat från: M224 skrivet 02 juli 2007, 23:00:04 PM
Typ som linje 727 med Mercedes Citaro...och linje 748 med MAN-stadsbuss... >:(

Eller 783, se separat inlägg..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.