Huvudmeny

GM

Startat av Lulebjörnen, 01 juli 2007, 17:04:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lulebjörnen

Lite riktigt bussåkande  8)... www.youtube.com/watch?v=95TqxvwTOVE
Detroit Diesel och en trestegad Allison åsså plattan i mattan så blir det bra ljud i grejerna...

Man är ju lycklig ägare till ett par GM "Fishbowl"...tyvärr bara i skala 1:87 men ljudet finns ju som tur är på internet ;)...


christianm

Sånt här är alltid trevligt. Antar att jag inte är ensam på detta forum om att sitta och njuta av sånt här ljud när jag är otomlands och åker i nya busstyper.

Ingwar Åfeldt

Jag vet inte. Personligen tycker jag att en fyrtaktsmotor låter bättre i en lastbil eller buss.

M v h
Ingwar

christianm

Jag tänkte väl mest på motorljud i största allmänhet. Men, du antyder alltså att de här GM-motorerna är tvåtaktsmotorer (liksom GM:s lokmotorer). Jag som bara trodde att det annorlunda ljudet mot vad man är van vid berodde på att de var V6:or (och inte raka sexor).  :-\

Simon Bertilsson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 juli 2007, 08:53:48 AM
Jag vet inte. Personligen tycker jag att en fyrtaktsmotor låter bättre i en lastbil eller buss.

M v h
Ingwar
Det är alltså en tvåtaktare i bussen?  :o

christianm

Snokade fram lite mer info om den här bussmodellen och visst är det en tvåtakts diesel-V6: http://en.wikipedia.org/wiki/GM_New_Look_(Fishbowl)_Bus. Verkar som att den även gick att få med V8 under senare delen av produktionen också.