I 400-land bland branta backar...

Startat av Anders Lundén, 30 juni 2007, 19:51:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Lundén

En H3a vid hpl Kungshamn, Skuru 21/9-91

bussgrabben

Ett mycket trevligt tidsdokument. Den här bilden ser ut att kunna komma direkt från en reklamfolder.

Bussmicke

Oj oj, A. Lundén har förgyllt forum i kväll.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

Härligt. En av mina favoritlinjer i Nacka från den tiden då jag själv körde i Björknäs.

Mvh Niclas

Karsten

Citat från: Niclas Andersson skrivet 30 juni 2007, 20:34:47 PM
Härligt. En av mina favoritlinjer i Nacka från den tiden då jag själv körde i Björknäs.

Mvh Niclas

Ja, visst är väl 409 och 411 trevliga. Numer ligger de dock mer utspridda på olika jobb så att "kvällen på elvan" finns inte längre.

Fredde

Måste säga att jag inte alls gillar dessa två linjer... Hur sakta måste man inte åka för att slippa stå och hänga vid Lindholmsplan både 6, 7 och 8 minuter med flertalet suckande resenärer i bussen...

/Fredde

Marc

Citat från: Fredde_J skrivet 01 juli 2007, 20:17:46 PM
Måste säga att jag inte alls gillar dessa två linjer... Hur sakta måste man inte åka för att slippa stå och hänga vid Lindholmsplan både 6, 7 och 8 minuter med flertalet suckande resenärer i bussen...

/Fredde

Annat var det på den gamla goda tiden...
Fullt ös hela tiden, ingen väntetid och mycket folk. Ett varv från Slussen tog runt 50-52min, 3min paus och omskyltning och sedan ut på nästa runda. Ofta körde man 3-4 varv efter varandra (detta var innan kisspaus-regeln).
Roligast var det med den gamla 620X-boggi, där man dessutom var tvungen att veva skylten mellan 409 och 411. Eller hur Niclas? ;)

Niclas Wennerlid

Japp! Dessutom var man ju tvungen att först skylta fram, sedan vända sidoskylten för att sedan springa bak och veva där också, då hade de där minuterna gått.
Att backa vid Visborgs minne var också roligt med dessa 620X vagnar.
6208 körde jag ofta och mycket på dessa linjer, hmmm - saknar busskörningen i Björknäs!
Men men, jag antar att det inte är samma sak idag som det var då :-\

//Niclas

Marc

Nope, inte som förr.
Hade gamla Busslink 4514, idag 1867 på mina varv idag och tänkte på gamla minnen. Än idag en snabb och härlig buss, men den blev väl bra inkörd?! ::)

julle

Nöjsamt att läsa era inlägg..... :)

Fast riktigt roligt var det att köra Skuru innan den blev ringlinje och 409:an vände vid Skuru torg. Inga hålltider på utväg och låg man på ordentligt genom Nacka och passerade Ektorp på 12 minuter efter avgång från Slussen, så han man tomma över till Björknäsgaraget för en snabbfika innan man tog returen från Skuru torg till Slussen. Och allt detta med en 48-vagn (SL-littera H54), då var det riktigt njutbart! Fast H3:orna var ju trevliga också förstås...



Karsten

Du som uppenbarligen kört H54, har du även kört H80 någonting? Själv har jag åkt en del H58, men min egen Wilsonerfarenhet begränsas till SSS H80. En väldigt kul busstyp att köra, hur var H54 och H58 jämfört med H80? 

julle

Tyvärr har jag inte haft förmånen att köra H80, inte i reguljär trafik i alla fall.

Om H54 kan jag säga att det var en mycket trevlig vagntyp, stadig på vägen som få. Ett minne från dessa var att defrosterfunktionen var en katastrof, så hängde regnet i luften gällde det att ha torkpapper med sig!

H58:orna var desto svajjigare att köra, man fick ta det lungt runt kurvorna med dom. Fast helt klart roliga bussar att köra, i alla fall i början av 90-talet då de var den enda normalvagnarna i SL-trafiken som fortfarande hade wilson-låda!

Karsten

Ja, H80 är ju aningen trögare än jag jag minns de B58or jag kört (inofficiellt=preskriberat). Annan konstuktion?

Niclas Wennerlid

Citat från: Marc skrivet 01 juli 2007, 20:40:59 PM
Nope, inte som förr.
Hade gamla Busslink 4514, idag 1867 på mina varv idag och tänkte på gamla minnen. Än idag en snabb och härlig buss, men den blev väl bra inkörd?! ::)

Japp! Man kan väl säga att 4514 avvek från ordinarie körväg ett par gånger  :)
Kul hade vi i alla fall.

//Niclas