Bildsvep Malmö Södervärn

Startat av Rickardo, 28 juni 2007, 14:11:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickardo

Målet för dagen var att hitta så många olika bussmodeller som möjligt.
På en kvart blev det dessa bilder. Bilderna är tagna 12:45-13:00


Första buss som hamnade på bild var Veolia 3440 en Säffle





Citao ser man inte så ofta i Malmö  numera. Här är Swebus 5593

MAN-bussar var inte svårt att hitta. Här ärSwebus 6668

Tittut! Swebus 6670 på linje 130 kör om Lysekils buss 2179 och här fick vi en 9700


En Vega på linje 132 mot Landskrona. Swebus 4908

En 8700 Swebus 5580

Sista bussen blir en Scania! ;D Omnilink på 146 till Trelleborg. Arriva 6265

Bonusbild från Södervärn

Kommentera gärna bilderna både positivt o negativt. Jag är ju en glad fotoamatör.. :D Mvh Rickardo

Simon Bertilsson

Är det inte Buss i Väst och BK Buss som kör Skåneexpressen 1? Eller kör Lysekil också nu?

Brollan

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 30 juni 2007, 17:12:17 PM
Är det inte Buss i Väst och BK Buss som kör Skåneexpressen 1? Eller kör Lysekil också nu?

Lysekils Buss och BK Buss ingår i Buss i Väst.

Rickardo

Citat från: Mats475 skrivet 30 juni 2007, 17:19:50 PM
Lysekils Buss och BK Buss ingår i Buss i Väst.

Om jag förstått det rätt så är de turer som börjar i Kristianstad som Lysekil kör och de som börjar i Malmö som BKbuss kör..
Rätta mig om jag har fel

/Rickardo

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rickardo skrivet 01 juli 2007, 01:09:04 AM
Om jag förstått det rätt så är de turer som börjar i Kristianstad som Lysekil kör och de som börjar i Malmö som BKbuss kör..
Rätta mig om jag har fel

/Rickardo

Det stämmer säkert eftersom Lysekils Busstrafik har sin service i Kristianstad (hos Thygessons eller BusService Syd som det numera heter) och BK Buss har sin i Malmö. Jag vet dock inte exakt var men de hyr väl in sig någonstans. Det finns ju nära anknytningar mellan BK Buss och Setra så det kan kanske vara en ledtråd.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

blubb

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2007, 08:53:21 AM
Det stämmer säkert eftersom Lysekils Busstrafik har sin service i Kristianstad (hos Thygessons eller BusService Syd som det numera heter) och BK Buss har sin i Malmö. Jag vet dock inte exakt var men de hyr väl in sig någonstans. Det finns ju nära anknytningar mellan BK Buss och Setra så det kan kanske vara en ledtråd.



I Malmö hyr sig BK-buss in hos Swebus på Mölledalsgatan, i Trelleborg hyr man sig in hos Volvo lastvagnar (där Orusttrafiken/Arriva fanns innan)
Lysekilsbuss har tagit över Connex gamla depå/uppställning i Hörby som man delar med kommunensskolbussar och i Kristianstad så bor man tillsammans med Veolia och Thygessons i den av Skånetrafiken ägda bussdepån.

Staffan Sävenfjord

Citat från: blubb skrivet 01 juli 2007, 09:37:34 AM
I Malmö hyr sig BK-buss in hos Swebus på Mölledalsgatan, i Trelleborg hyr man sig in hos Volvo lastvagnar (där Orusttrafiken/Arriva fanns innan)
Lysekilsbuss har tagit över Connex gamla depå/uppställning i Hörby som man delar med kommunensskolbussar och i Kristianstad så bor man tillsammans med Veolia och Thygessons i den av Skånetrafiken ägda bussdepån.

Jo, men jag skrev var de gjorde sin service. Frågan kvarstår alltså var BK Buss har sin service i Malmö. Det är väl så att i Trelleborg är det Volvo Carrus Vega som är stationerade, och därför kan man väl anta att Volvo även utför servicen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Citat från: blubb skrivet 01 juli 2007, 09:37:34 AM
I Malmö hyr sig BK-buss in hos Swebus på Mölledalsgatan, i Trelleborg hyr man sig in hos Volvo lastvagnar (där Orusttrafiken/Arriva fanns innan)
Lysekilsbuss har tagit över Connex gamla depå/uppställning i Hörby som man delar med kommunensskolbussar och i Kristianstad så bor man tillsammans med Veolia och Thygessons i den av Skånetrafiken ägda bussdepån.
I Hörby har man inte helt tagit över Veolias uppställning. Den används fortfarande av Veolia för bussarna som går på 470, och möjligen även för 474 och 475.

M224

#8
Fina bilder, jag gillar gula bussar. Vore kul om vi här i SL-land fick se MAN-boggie som ex 6668 samt Volvo-bussar av typen 5580 och Scania-boggies, släng in ett gäng Mercedes-Citaro boggies också  ;D

F.ö så lyckades du mycket väl med ditt mål.  8)

Rickardo

Citat från: M224 skrivet 01 juli 2007, 17:44:16 PM
Fina bilder, jag gillar gula bussar. Vore kul om vi här i SL-land fick se MAN-boggie som ex 6668 samt Volvo-bussar av typen 5580 och Scania-boggies, släng in ett gäng Mercedes-Citaro boggies också  ;D

F.ö så lyckades du mycket väl med ditt mål.  8)

Tack!
Ja jag hade nog ganska mycket tur när jag hittade så många olika modeller.
Dock ville jag få BKbuss Setra på bild men det får bli en annan gång.
/Rickardo

virtual1

Kan det vara så att Malmö Södervärn är en av Sveriges trevligast byggda bussterminaler? - jag drog upp exemplet med den extremfula terminalen vid Huddinge Station tidigare? - tänk om man slängt dit lite planteringar o fontäner o träd som här vid Södervärn? - vilket himmelrike det vore i jämföresle :-D

Simon Bertilsson

Citat från: virtual1 skrivet 01 juli 2007, 22:14:10 PM
Kan det vara så att Malmö Södervärn är en av Sveriges trevligast byggda bussterminaler? - jag drog upp exemplet med den extremfula terminalen vid Huddinge Station tidigare? - tänk om man slängt dit lite planteringar o fontäner o träd som här vid Södervärn? - vilket himmelrike det vore i jämföresle :-D
Jag tycker den är för utspridd. Man får gå för långt till vissa hållplatslägen, och den har rent för lite inneplatser. Det borde finnas en hyffsad inomhusväntsal och fler kurer.

virtual1

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 juli 2007, 22:58:17 PM
Jag tycker den är för utspridd. Man får gå för långt till vissa hållplatslägen, och den har rent för lite inneplatser. Det borde finnas en hyffsad inomhusväntsal och fler kurer.

Kom till Huddinge o hälsa på o se skillnaden ;-)

Peter L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2007, 10:02:31 AM
Jo, men jag skrev var de gjorde sin service. Frågan kvarstår alltså var BK Buss har sin service i Malmö. Det är väl så att i Trelleborg är det Volvo Carrus Vega som är stationerade, och därför kan man väl anta att Volvo även utför servicen.


Det finns Vega även i Malmö, tillsammans med de 3 Setrorna, Trelleborg har Vega + 8700. Har för mig att BK Buss köper service på Volvo-bussarna av Swebus i Malmö.

CD

Citat från: virtual1 skrivet 01 juli 2007, 22:14:10 PM
Kan det vara så att Malmö Södervärn är en av Sveriges trevligast byggda bussterminaler? - jag drog upp exemplet med den extremfula terminalen vid Huddinge Station tidigare? - tänk om man slängt dit lite planteringar o fontäner o träd som här vid Södervärn? - vilket himmelrike det vore i jämföresle :-D

Skulle snarae säga att Malmö SDV tillsammans med Lund Universitetssjukhuset är nog de sämsta bussterminalerna i landet. Kommer man där i rusningstid och har några regler minuter så kan man glömma att man får dem. Alla nyare bussstationer som byggdesom i Skåne i under på 90-talet är så otrolig underdimensionserade för den trafik som finns idag att det är tragiskt.