Vilken detalj och på vilken buss?

Startat av LYR, 02 augusti 2013, 19:25:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR



Vilken detalj är detta och på vilken buss?
Följ den spännande fortsättningen under helgen på denna länk: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,58639.0.html
/LYR

Mr H

Motorrumsgaller, vänster bakhjul, baklysen, äldre blinkers, reg.plåt? Någonstans så borde jag väl ha fångat vad du menar för detalj?  ;D
Bussen är en SS H22 i den lägre serien att döma av den fyrkantiga reg.plåten bak, att ventilationstrumma mellan bakfönstren saknas och den äldre blinkerstypen. H21 hade vent.trumma mellan bakfönstren, H22 i högre serien hade Fixlights från början. Jag känner bara till att SS C70-Capitoler hade fyrkantig reg.plåt bak.

Verkar bli en kul helg!  ;) :D ;D

Mr H

LYR

Citat från: Mr H skrivet 02 augusti 2013, 21:33:47 PM
Motorrumsgaller, vänster bakhjul, baklysen, äldre blinkers, reg.plåt? Någonstans så borde jag väl ha fångat vad du menar för detalj?  ;D
Bussen är en SS H22 i den lägre serien att döma av den fyrkantiga reg.plåten bak, att ventilationstrumma mellan bakfönstren saknas och den äldre blinkerstypen. H21 hade vent.trumma mellan bakfönstren, H22 i högre serien hade Fixlights från början. Jag känner bara till att SS C70-Capitoler hade fyrkantig reg.plåt bak.

Verkar bli en kul helg!  ;) :D ;D

Mr H
Visst hoppas jag på ett lyft för modell-bussar och i synnerhet denna Capitol, som snart ska visas mer av....
/LYR

Mr H

Tittade lite mer på bilden av dig LYR och nu ser jag ju att det var väldigt vilken elegant t-shirt
du har! Var får man tag i så eleganta t-shirtar någonstans? Är bussens bakparti på t-shirtens ryggsida? Någonting som SvOf kan återförsälja?

;)
Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2013, 09:18:47 AM
Tittade lite mer på bilden av dig LYR och nu ser jag ju att det var väldigt vilken elegant t-shirt
du har! Var får man tag i så eleganta t-shirtar någonstans? Är bussens bakparti på t-shirtens ryggsida?

;)
Mr H

Jag tror att LYR som den konstnär han är gör dem själv men har man bara en bild så kan man beställa en t-shirt med den på många ställen. En googling på "t-shirt med egen bild" ger många träffar. Jag behöver väl i detta sällskap inte påminna om att man måste ha upphovsrätt till bilden eller upphovsmannens tillstånd.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

LYR



Tack för uppskattningen av min T-shirt, men den  har jag fått i present av vår kollega HJP här på forumet, som själv tryckt den.
Baksidan /ryggpartiet är ej tryckt, men visst får väl sådana liknande tröjor med tryck, både fram och bak massproduceras,
tror inte HJP har ensamrätt/patent på den idén... - men fråga gärna honom själv.
Originalbilden av trycket har däremot mitt ursprung och är Scaniamuséets Metropol med fru och dotter ombord, fotograferat för ca 28 år sedan.
/LYR

HJP

#6
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 augusti 2013, 09:24:13 AM
Jag tror att LYR som den konstnär han är gör dem själv men har man bara en bild så kan man beställa en t-shirt med den på många ställen. En googling på "t-shirt med egen bild" ger många träffar. Jag behöver väl i detta sällskap inte påminna om att man måste ha upphovsrätt till bilden eller upphovsmannens tillstånd.
****
Bra gissning, Staffan. Det blev en mix av LYR och mig, som resulterade i hans T-shirt.

Citat från: LYR skrivet 03 augusti 2013, 11:15:19 AM
Tack för uppskattningen av min T-shirt, men den  har jag fått i present av vår kollega HJP här på forumet, som själv tryckt den.
Baksidan /ryggpartiet är ej tryckt, men visst får väl sådana liknande tröjor med tryck, både fram och bak massproduceras,
tror inte HJP har ensamrätt/patent på den idén... - men fråga gärna honom själv.
Originalbilden av trycket har däremot mitt ursprung och är Scaniamuséets Metropol med fru och dotter ombord, fotograferat för ca 28 år sedan.
/LYR
****
Någon ensamrätt kan jag nog inte hävda. LYR har dock upphovsrätten till bilden. Jag hade LYR:s bild, och på eget bevåg retuscherade jag bort en del av det som omgav bussen, där den stod på Scaniamuseet. Ett speciellt papper inköptes på Clas Ohlsson. T-shirten inköptes hos Dressman. Bilden beskars till lämplig storlek, och överföringen gjordes med hjälp av strykjärn, enligt instruktionen.



T-shirten överlämnades som födelsedagspresent. LYR har ännu inte - två år efteråt - polisanmält mig för tilltaget. Nervositeten var förstås stor  ;) ;) ;) så jag....



....garderade mig med denna, som överlämnades några minuter senare.

Eftersom LYR får något märkligt i blicken, varje gång Metropol nämns, så blev nästa års present en....



....Metropol-mugg. Jag har nämligen roat mig med att ta fram några olika muggar också.
Här ett par exempel:



Mr H:s idé om tryck på baksidan, är kul. Faktum är att jag haft idén själv. En lokfront fram, och en vagnsgavel med slutsignaler bak. Det har dock ännu inte realiserats, annat än på detta sätt:





En passande T-shirt till dotterdottern Josephine, som försöker ta sina första stapplande steg.

Vilka som syns genom vindrutan? Det är LYR:s fru och dotter.

HJP

Mr H

#7
Tack HJP för den uppvisningen i god design och smak!
:D :D :D :D :D

När jag ändå har dig på tråden eller cyberrymden eller hur man ska uttrycka det så har har jag funderat lite på ditt inlägg där du beskriver att du inte fick ställa bussen på linje 135 i slingan i Gillegatan under lördagsuppehållet på linjen. Det är ju som du beskrev det verkligen höjden av småsinthet.

Men det slog mig också att hade samma sak inträffat idag med en penningjagande operatör så hade du antagligen fått någon slags medalj för att du tog initiativ till att inte slösa med arbetsgivarens dyra bränsle! Ja tiderna förändras verkligen!

Mvh
Mr H

HJP

#8
Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2013, 14:46:51 PM
Tack HJP för den uppvisningen i god design och smak!
:D :D :D :D :D
****
Tack för uppskattningen. Kul att du gillade det  :D

Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2013, 14:46:51 PMNär jag ändå har dig på tråden eller cyberrymden eller hur man ska uttrycka det så har har jag funderat lite på ditt inlägg där du beskriver att du inte fick ställa bussen på linje 135 i slingan i Gillegatan under lördagsuppehållet på linjen. Det är ju som du beskrev det verkligen höjden av småsinthet.

Men det slog mig också att hade samma sak inträffat idag med en penningjagande operatör så hade du antagligen fått någon slags medalj för att du tog initiativ till att inte slösa med arbetsgivarens dyra bränsle! Ja tiderna förändras verkligen!

Mvh
Mr H
****
OJ! Den gamla tråden. Måste vara minst 100 år....  ;)
Vi kan väl säga "har dig på tråden", det är ju ett gammalt vedertaget uttryck.

Minns inte hur jag uttryckte mig i inlägget, men en gång fick jag ställa bussen i vändslingan vid Gillegatan, men nästa gång blev det nobben. "Ingen lekstuga här inte!", eller något i den stilen, blev svaret.
Medalj eller inte, så går det inte längre att prova det. Åtminstone inte i nämnda slinga, eftersom den är borttagen, och SL-linje 135, förlängd.
Annars hade det suttit fint med en medalj på bröstet. Man får inte alltför många sådana, under en livstid  ;)

HJP

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 02 augusti 2013, 21:33:47 PM
Bussen är en SS H22 i den lägre serien att döma av den fyrkantiga reg.plåten bak, att ventilationstrumma mellan bakfönstren saknas och den äldre blinkerstypen. H21 hade vent.trumma mellan bakfönstren, H22 i högre serien hade Fixlights från början.

Även de senare "ursprungs-H21" saknade venttrumma mellan bakfönstren.
Kanske är lämpligt att spika modellen som en sen "ursprungs-H21" då det väl gör modellen mer allmängiltig. Rattypen bör väl då också ses över.

/Gunnar


Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 03 augusti 2013, 17:32:37 PM
Även de senare "ursprungs-H21" saknade venttrumma mellan bakfönstren.
Kanske är lämpligt att spika modellen som en sen "ursprungs-H21" då det väl gör modellen mer allmängiltig. Rattypen bör väl då också ses över.

/Gunnar

Vi får tänka oss lite också vilken linje man vill skylta den som!
Har inte placeringarna i huvudet men jag skyltar den gärna "65"
och varför då inte en H22 från Hornsberg (som ofta gick på linjerna 65 och 66!).
Kanske de även tursattes på linje 67T från Hornsberg? Skylten ska då också
upp i första fönstret efter dörr 2 "Konduktör medföljer"! Det här kallas vetenskap!

;D ;D ;D
Mr H

LYR

Jag är imponerad av era kunskaper - denna Capitoltråd har tillfört mycket nyttigt som jag får ta till mig - och hoppas även i fortsättningen få återkomma, då det uppstår tveksamheter.
/LYR

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2013, 19:30:54 PM
Vi får tänka oss lite också vilken linje man vill skylta den som!
Har inte placeringarna i huvudet men jag skyltar den gärna "65"
och varför då inte en H22 från Hornsberg (som ofta gick på linjerna 65 och 66!).
Kanske de även tursattes på linje 67T från Hornsberg? Skylten ska då också
upp i första fönstret efter dörr 2 "Konduktör medföljer"! Det här kallas vetenskap!

;D ;D ;D
Mr H

Ett alternativ är förstås att köparen själv får avgöra vagnsnr/regnr och linjenr med hjälp av medföljande dekaler. För hög grad av representativitet (för SS-Capitolen) bör modellen föreställa en H21 i ursprungsmålning. Utgår från att modellen har stolsinredning.
Om vagnsnr/regnr och linjenr är fixt/påmålat så bör en "Hornsbergare" och lämplig innerstadslinje väljas. Min enkla mening (just nu).

/Gunnar

Mr H

#13
Citat från: Gunnar D skrivet 04 augusti 2013, 09:17:49 AM
Ett alternativ är förstås att köparen själv får avgöra vagnsnr/regnr och linjenr med hjälp av medföljande dekaler. För hög grad av representativitet (för SS-Capitolen) bör modellen föreställa en H21 i ursprungsmålning. Utgår från att modellen har stolsinredning.
Om vagnsnr/regnr och linjenr är fixt/påmålat så bör en "Hornsbergare" och lämplig innerstadslinje väljas. Min enkla mening (just nu).

/Gunnar

Bra tänkt med möjligheten att själv skylta upp med medföljande dekaler! Men så brukar väl Jeco göra? Intressant att du nämnde det där med inredning. Om det är sådan så är väl SS och SJ:s inredningar identiska så när som på att SJ:s väggfält var väl i brunt där SS var grönt? (Minns inte riktigt hade så sällan med SJ:s Capitoler att göra!). Märkligt nog så hade SJ en C70-Capitol med "H22-inredning" d.v.s bl.a konduktörsbås. Den blev vad jag vet aldrig ombyggd utan lämnade Sverige för Pakistan i det skicket.

Apropå bilden på Scanias museimetropol. Synd att man inte fick dit pilarna i fronten när man bytte från Fixlights tillbaka till körriktningsklubborna på sidan. Återombyggnaden sägs ha medfört att bussen måste registreringsbesiktigas igen för att få användas och då kommer den inte att bli godkänd för att körriktningsvisare fram saknas (varken pilar eller Fixlights!).

Linjenummerrullarna är ju utbytta också från det fetare typsnittet vilket är synd. Just det typsnittet ingick i Metropolkonceptet och bussen borde ju då visas i det skicket. Det här ser ut som 60- 70-talsrullar, men CR112:or som kom till SL hade väl samma tjocka siffror som Metropolerna så man kanske skulle kunna få tag i några sådana rullar. Men Scanias Metropol är väl i ett suveränt tekniskt skick, den fick väl en totalrevision inför resan till USA.

Mr H


Mr H

Hm, slår mig att vill man ha absolut rätt typsnitt på linjenumren på SS-Capitolen, och skicka med alternativ, så kanske man kunde fota av några skyltningar på SSS H19 5122 som ju har rätt typsnitt, samma som H21. SSS Metropol rullar just nu så den är lätt att komma åt, vill dock inte säga var, det kanske skulle förta eventuella tänkta överraskningsmoment från SSS sida. Jag fotade faktiskt av en A24-rulle när jag byggde en A24-modell (Swedtram) och det resultatet är jag nöjd med. Ingen kan ju knappast säga då att typsnittet är fel!

Mr H