"Dubbelnatur"på Siljaexporten 2006-03-30...

Startat av Ulf Berlin, 28 januari 2008, 15:22:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...för där stod f d Vänersborgs Linjetrafik(NJW 637)märkt 35(enl SBH)som den skulle...


...men tittade man framtill så var den märkt med 65!
Någon som vet om det finns en bättre förklaring till denna miss än att lackverkstaden
"klantade sig" vid omlackeringen från Nilsbuss-tiden?/Ulf

Bernt Talbrant

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 januari 2008, 15:22:28 PM
...för där stod f d Vänersborgs Linjetrafik(NJW 637)märkt 35(enl SBH)som den skulle...


...men tittade man framtill så var den märkt med 65!
Någon som vet om det finns en bättre förklaring till denna miss än att lackverkstaden
"klantade sig" vid omlackeringen från Nilsbuss-tiden?/Ulf

Ommålningen till ÄLAB-lack skedde när Borås Lokaltrafik köpte bussen av Nilsbuss. Har just nu inte möjlighet att säga under vilka år man ägde den men den hade nr 156 hos BL i varje fall.

virtual1

Ser ut som att luckan fram kan ha varit bytt, man kanske tog från den existerande 65:an??? och satte på på 35:an som ev. saknade lucka...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 28 januari 2008, 18:45:02 PM
Ommålningen till ÄLAB-lack skedde när Borås Lokaltrafik köpte bussen av Nilsbuss. Har just nu inte möjlighet att säga under vilka år man ägde den men den hade nr 156 hos BL i varje fall.

Utan tvekan var Nilsbuss förste ägare - det stämmer såväl med Svensk Busshistoria som mina foton från Bussutställningen i Skövde 1988 - men jag har också en notering att den var hos Olssons Buss i Vittskövle innan den kom till Borås. När det var låter jag vara osagt men jag gissar på 1997 eller 1998. Den såldes i alla fall till VL 2001. En halvsyster till denna vid BL hade nr 155 och var tidigare Thygessons.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2008, 21:13:50 PM
Utan tvekan var Nilsbuss förste ägare - det stämmer såväl med Svensk Busshistoria som mina foton från Bussutställningen i Skövde 1988 - men jag har också en notering att den var hos Olssons Buss i Vittskövle innan den kom till Borås. När det var låter jag vara osagt men jag gissar på 1997 eller 1998. Den såldes i alla fall till VL 2001. En halvsyster till denna vid BL hade nr 155 och var tidigare Thygessons.


Visst - BL köpte den av Olssons i Vittskövle - "tänkte inte på det".  8)  Men bussen lackerades i ÄLAB-färger hos BL vill jag minnas, precis som 155.

Greger Larsson

Fanns hos Olssons i Vittskövle 940331 - 990701, såldes därifrån direkt till BL.
De olika inv numren härrör från Vänersborg där ett antal skolbussar enligt tidigare inlägg bytte nr från 30- till 60- och där man tydligen missade att byta ut 3:an baktill.

/GL

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 28 januari 2008, 21:17:27 PM
Visst - BL köpte den av Olssons i Vittskövle - "tänkte inte på det".  8)  Men bussen lackerades i ÄLAB-färger hos BL vill jag minnas, precis som 155.

Jo, det är riktigt. Jag kan inte minnas att jag såg någon av dem i trafik i Borås annat än just ÄLAB-lackad. 155 och 156 gick för övrigt så gott som uteslutande på linje 550 Borås-Alingsås.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Citat från: Greger Larsson skrivet 28 januari 2008, 21:21:43 PM
Fanns hos Olssons i Vittskövle 940331 - 990701, såldes därifrån direkt till BL.
De olika inv numren härrör från Vänersborg där ett antal skolbussar enligt tidigare inlägg bytte nr från 30- till 60- och där man tydligen missade att byta ut 3:an baktill.

/GL

Tack Greger för svaret./Ulf

Stefan Färlind

Hej Staffan!

Det vore trevligt med en bild från bussutställningen i Skövde då NJW:n var Nilsbuss-lackad.

Med vänlig hälsning

Stefan Färlind, Hultsfred