Linje 18B Farsta Strand-Hökarängen - fyra SL-bilder

Startat av Hasse L, 03 augusti 2023, 16:05:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Tidsreglering. Bussarna avgick två och två med anslutning till tunnelbanan.


Ett par boggibussar medverkade också. Den andra var 5602.





Vid Hökarängen kunde flera 36xx-vagnar på 172:an också beses. Men det är en annan historia.

Bussmicke

Otroligt, skyltningen som det ska se ut. Inte som övrig spårtrafiks ersättning. Exv 25CC, 30BB, 43HH osv. Bara pinsamt att se..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Jodå, visst har Keolis vagnar använts i ersättningstrafik förr.
Förra gången (drygt halva 2008 har jag för mig) linje 18 stängdes av körde Keolis dels med egna bussar från i princip alla depåer man då hade i Stockholm, men även med inhyrda bussar som körts över från Oslo som då höll på att byta upp sig några årsmodeller.

Den gången kördes det minst tre varianter, en som gick i princip direkt Gullmarsplan-Farsta i rusningstid (18S?), en som gick till Hökarängen (18H?) och så mjölkpallsvarianten som jag tror bara hette 18.
Det intressanta var att många vant sig vid att kunna åka 18S till och från jobbet, så när tunnelbanan började gå igen undertecknades ett upprop för att permanenta linjen som en trängsellinje,men det blev det inget av eftersom SL även då var tvungna att prioritera sina utgifter.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.