Vid Vasaparken 22/5

Startat av Fredrik Gelin, 22 maj 2018, 18:52:19 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Busstrafiken i Stockholms innerstad har svårt att komma fram på flera håll vilket lett till omläggningar av flera busslinjer.

Några exempel på detta observerades på Odengatan mellan St Eriksplan och Odenplan i form av stomlinjerna 1 och 3 som normalt sett inte trafikerar denna sträcka.

Även linje 50, 53, 54, 65 och säkert ännu fler linjer har srmipermanenta omläggningar ungefär mellan 7 och 19 på vardagar.

Den gemensamma nämnaren är Vasagatans och Mäster Samuelsgatans dåliga trafiksituation som ger följdverkningar i nästan hela City.
Keolis 4031 på linje 1 vid St Eriksplan


Keolis 7206 på linje 1, även denna på väg mot Stora Essingen.


Keolis 7178 på linje 3 mot Södersjukhuset fotad strax före hållplatsen Dalagatan i riktning mot Odenplan.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

buskörare

Vad gör dom på dessa ställen? Vägarbeten? Byggen? Man hör ju om bussarna dagligen på trafiken på P4, men en annan är ju aldrig där  8)

Mikael T Nilsson

Intressant! Gjorde samma iakttagelse idag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

På Vasagatan är det ett vägarbete som i kombination med många bilar ställer till det.
Generellt är det bilar som har svårt att respektera korsningar och så är det flera gator i city som är avstängda för biltrafik vilket gör att bilarna får samsas om de som är kvar.
Resultatet blir att bussarna blir väldigt sena med de problem som följer av det.
För att klara att någorlunda hålla tidtabellerna läggs linjerna om till gator där det är bättre framkomlighet.
Från i sommar blir det ännu värre då staden skall bygga cykelbanor på Vasagatan och Fredsgatan stängs permanent av säkerhetsskäl.
Eftersom Klarabergsgatan redan är avstängd för biltrafik är det bara Kungsgatan och Mäster Samuelsgatan som är öppna för den som vill ta sig mellan västra och östra delarna av stan. Av förklarliga skäl blir det då ganska många bilar på dessa gator vilket alltså gör att bussarna inte kommer fram.
Ibland uppstår även okända vägarbeten som när det I måndags eftermiddag helt plötsligt dök upp ett asfalteringsarbete på Drottningholmsvägen vilket omöjliggjorde högersväng från St Eriksgatan till Drottningholmsvägen.
Bussarna kör visserligen inte där just nu, men kaoset som uppstod i biltrafiken som en följd av detta gjorde att nästan alla bussar som passerade Fridhemsplan blev ungefär 45-50 minuter försenade.
Tyvärr syns ingen ljusning för busstrafiken i City i närtid förutom att Klarabergsgatan öppnar för busstrafik i höst och kan lätta lite på trycket.
Fram till dess är det alltså olika kreativa omläggningar som gäller...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Bussmicke

Jag tycker synd om de stackare som försöker bedriva en bra Busstrafik.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Ja, det är kaos i city, skönt att köra ute i Nacka/Värmdö numera.
Synd också som alla resenärer som uppmanas att åka kollektivt men det tar längre tid än att gå. Stockholm måste ha världsrekord i antal arbeten samtidigt???

//R

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 maj 2018, 07:28:16 AM
På Vasagatan är det ett vägarbete som i kombination med många bilar ställer till det.
Generellt är det bilar som har svårt att respektera korsningar och så är det flera gator i city som är avstängda för biltrafik vilket gör att bilarna får samsas om de som är kvar.
Resultatet blir att bussarna blir väldigt sena med de problem som följer av det.
För att klara att någorlunda hålla tidtabellerna läggs linjerna om till gator där det är bättre framkomlighet.
Från i sommar blir det ännu värre då staden skall bygga cykelbanor på Vasagatan och Fredsgatan stängs permanent av säkerhetsskäl.
Eftersom Klarabergsgatan redan är avstängd för biltrafik är det bara Kungsgatan och Mäster Samuelsgatan som är öppna för den som vill ta sig mellan västra och östra delarna av stan. Av förklarliga skäl blir det då ganska många bilar på dessa gator vilket alltså gör att bussarna inte kommer fram.
Ibland uppstår även okända vägarbeten som när det I måndags eftermiddag helt plötsligt dök upp ett asfalteringsarbete på Drottningholmsvägen vilket omöjliggjorde högersväng från St Eriksgatan till Drottningholmsvägen.
Bussarna kör visserligen inte där just nu, men kaoset som uppstod i biltrafiken som en följd av detta gjorde att nästan alla bussar som passerade Fridhemsplan blev ungefär 45-50 minuter försenade.
Tyvärr syns ingen ljusning för busstrafiken i City i närtid förutom att Klarabergsgatan öppnar för busstrafik i höst och kan lätta lite på trycket.
Fram till dess är det alltså olika kreativa omläggningar som gäller...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Även Kungsgatan är ju avstängd mellan Vasagatan och Sveavägen i östlig riktning :-(

buskörare

Jisses.
Undrar om man ens tänkte på busstrafiken när man planerade in dessa arbeten samtidigt? Eller som man verkar gjort när man byggde om S-kurvan på Valhallavägen, glömde bort.

När jag lyssnar på P4-trafiken så känner jag en enorm lättnad över hur bra vi har det i norrort. Ytterst sällan trafikolyckor och inte ofta flera dagar långa köer.

Nico

Tyvärr ses ju busstrafiken bokstavligt talat som ett särintresse numera och det gäller även SL:s bussar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 maj 2018, 16:53:53 PM
Även Kungsgatan är ju avstängd mellan Vasagatan och Sveavägen i östlig riktning :-(
Ja, man får ta omvägen via Olof Palmes gata vilket gör att ettan tappar runt 20-25 minuter bara där, sedan är det ju arbeten på Värtavägen och Tegeluddsvägen också som tillsammans gör att ettan knappt går att köra sin ordinarie väg dagtid.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Utan att falla in i en politisk diskussion så får man nog ändå hoppas på lite förändringar i september.

Att det ska ta 35 min Skeppsbron-Skanstull en vanlig vardag är ju sanslöst, tycker verkligen synd om alla som kör efter tidtabell.

Ulf Berlin

Igår delades 1an upp i två delar p g av kaoset.
En del gick Gärdet-Östra Station och den andra delen St Essingen-Fridhemsplan.../Ulf

Fredrik Gelin

Tyvärr gick det enligt uppgift inte att skylta bussarna till Östra Station vilket ledde till en del olika lösningar.
Några skyltade extrabuss, andra Karlaplan och några Stora Essingen. Samtliga bytte dock till ej i trafik mellan hållplatserna Stadion och Östra Station.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 maj 2018, 11:55:07 AM
Tyvärr gick det enligt uppgift inte att skylta bussarna till Östra Station vilket ledde till en del olika lösningar.
Några skyltade extrabuss, andra Karlaplan och några Stora Essingen. Samtliga bytte dock till ej i trafik mellan hållplatserna Stadion och Östra Station.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Någon som är förvånad...?/Ulf

Fredrik Gelin

Ja, lite förvånad är jag faktiskt eftersom jag hittade alla förutsättningar för att kunna skylta Östra Station i SLs bakomliggande system.
Jag hade dock ingen buss tillhands för att prova själv.
Jag får således avlägga ett studiebesök i Hornsberg under måndagen tror jag...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk