Samma tunnelbanetyp på två olika orter i världen?

Startat av virtual1, 31 augusti 2019, 18:53:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Transdev-tan

Citat från: Kristian skrivet 04 oktober 2019, 22:24:57 PM
Varianter av MP 89-tågen i Paris återfinns även i Lausanne och Santiago.
Dem är byggda på en plattform

Niklas Bygdestam

Det roliga är att ni har missat ett fall som borde vara välkänt i Sverige :)

I Bukarest finns det vagnar som egentligen är samma som C20 i Stockholm. De är byggda på samma plattform och med samma teknik.

Den väsentligaste skillnaden är att Bukarestvagnarna är bredare än Stockholmsvagnarna, eftersom de i Bukarest har en annan bredd på vagnarna.

Klicka på länken här. Ni ser då att den största skillnaden egentligen är just bredden, den är bredare än vi är vana vid. Men annars ser man att det är C20. Titta på sidorna så ser man tydligt att det egentligen är C20. Och ser man dessa i verkligheten så hör man att de har exakt samma ljud också som C20 :D

https://www.railway-technology.com/wp-content/uploads/sites/24/2017/10/1-train-7.jpg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

virtual1

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 oktober 2019, 12:01:57 PM
Det roliga är att ni har missat ett fall som borde vara välkänt i Sverige :)

I Bukarest finns det vagnar som egentligen är samma som C20 i Stockholm. De är byggda på samma plattform och med samma teknik.

Den väsentligaste skillnaden är att Bukarestvagnarna är bredare än Stockholmsvagnarna, eftersom de i Bukarest har en annan bredd på vagnarna.

Klicka på länken här. Ni ser då att den största skillnaden egentligen är just bredden, den är bredare än vi är vana vid. Men annars ser man att det är C20. Titta på sidorna så ser man tydligt att det egentligen är C20. Och ser man dessa i verkligheten så hör man att de har exakt samma ljud också som C20 :D

https://www.railway-technology.com/wp-content/uploads/sites/24/2017/10/1-train-7.jpg

Se där ja, häftigt!

Betydligt mer spartansk utsida och insida, men annars är ju likheterna slående =)

Transdev-tan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 oktober 2019, 12:01:57 PM
Det roliga är att ni har missat ett fall som borde vara välkänt i Sverige :)

I Bukarest finns det vagnar som egentligen är samma som C20 i Stockholm. De är byggda på samma plattform och med samma teknik.

Den väsentligaste skillnaden är att Bukarestvagnarna är bredare än Stockholmsvagnarna, eftersom de i Bukarest har en annan bredd på vagnarna.

Klicka på länken här. Ni ser då att den största skillnaden egentligen är just bredden, den är bredare än vi är vana vid. Men annars ser man att det är C20. Titta på sidorna så ser man tydligt att det egentligen är C20. Och ser man dessa i verkligheten så hör man att de har exakt samma ljud också som C20 :D

https://www.railway-technology.com/wp-content/uploads/sites/24/2017/10/1-train-7.jpg
Londons S7 Stock och 2009TS är också byggda på detta plattform

virtual1

Citat från: Transdev-tan skrivet 04 november 2019, 06:33:57 AM
Londons S7 Stock och 2009TS är också byggda på detta plattform


S7:an låter dock inte riktigt lika likt i sin gång...

B10M

Citat från: virtual1 skrivet 05 november 2019, 11:44:29 AM

S7:an låter dock inte riktigt lika likt i sin gång...
S7/S8 är ju i princip samma vagntyp som C30 däremot