Samlingssida för Stockholms busslinjehistoriker

Startat av Jimmy, 20 januari 2020, 10:00:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

"Har du exakt datum för ändringen?" "Någon som vet när...", "Hur vänder linjen vid...", "När skedde den återgången?", "Vem är entreprenör?" osv. Känner ni igen mina frågor om busslinjer?

Tänkte be att få presentera en ny flik på min hemsida. Där finns alla mina busslinjehistoriker samlade. Den är avsedd för alla som är intresserade av busslinjernas nuvarande och tidigare körvägar inom dagens Stockholms kommun. 

Klicka på länken för att komma till www.polki.se/trafik/busslinjehistorik.html

Förr hade jag tillgång till alla SL Trafikmeddelanden, SL linjebeskrivningar mm.
I dag har jag bara tillgång till SLs egen hemsida och att kolla "på plats i verkligheten", samt, inte minst, möjligheten att ställa frågor till er kunniga på Buss-snack.

Tror jag har hittat alla signaturer på Buss-snack som har engagerat sig med att svara på mina frågor eller tillfört något i diskussionerna de senaste 5 åren (har jag missat någon ber jag om ursäkt): Adrian Langemar, Björn Lövdahl, Bussmicke, Buzzlover, Delfinen76, Ersa, Fredde, Fredrik Gelin, F.Å, Henke (gäst), Hobgoblin, igel, Ivo, J0han, Jörgen, Karsten, K R, ks, Kvarne, Lars_L, Lars-Håkan_E, Leyland, Marc, MartinMartin, Niclas Wennerlid, Nico, Ola Å, P.Ek, Peter Rost, rengmark, Resenären, Robert Brink, Roggek, Ted S (No 1), Ulf Berlin, virtual1

Tack till er alla ovan!
Ni har alla bidragit till att linjebeskrivningarna blir så exakta som möjligt.

Jag hoppas naturligtvis även på fortsatt gott samarbete med alla som kan svara på mina frågor även i framtiden.

Jimmy

Jona

HEJ

Tack för allt jobb, var mycket intressant även för en som inte bor i Stockholm...

Får jag komma med ett förslag/synpunkt? (säger du nej, läs inte raden nedanför)

Kan du göra så att om man klickar på en linjesiffra så öppnas din PDF fil i en ny flik, och inte i samma flik, detta eftersom man blivit så van med att stänga pdf filerna efter du läst dom, så nu stänger man bort hela hemsidan och måste gå tillbaka via detta inlägg på BS eller sparat Bokmärke.

(Exempel, länstrafikbolagens olika sidor, när du klickar på tidtabell i PDF format, får du dom normalt i ny flik med flera exempel!)

/Jona
MVH Filosofen Jona

VincentJkpg

Citat från: Jona skrivet 20 januari 2020, 11:07:33 AM
HEJ

Tack för allt jobb, var mycket intressant även för en som inte bor i Stockholm...

Får jag komma med ett förslag/synpunkt? (säger du nej, läs inte raden nedanför)

Kan du göra så att om man klickar på en linjesiffra så öppnas din PDF fil i en ny flik, och inte i samma flik, detta eftersom man blivit så van med att stänga pdf filerna efter du läst dom, så nu stänger man bort hela hemsidan och måste gå tillbaka via detta inlägg på BS eller sparat Bokmärke.

(Exempel, länstrafikbolagens olika sidor, när du klickar på tidtabell i PDF format, får du dom normalt i ny flik med flera exempel!)

/Jona

Du kan inte bara högerklicka och öppna i ny flik eller klicka med ditt scrollhjulet på din mus?

Jona

Citat från: vincentjkpg skrivet 20 januari 2020, 12:43:39 PM
Du kan inte bara högerklicka och öppna i ny flik eller klicka med ditt scrollhjulet på din mus?

Självklart, men gav bara ett tips i all välmening, finns en anledning till att t.ex länstrafikens olika hemsidor automatiskt laddar upp pdf i ny flik.

Men jag ber om ursäkt att jag ens skrev detta, beklagar jag klev på någons tå.
Kommer inte att kommentera detta mer efter detta inlägg eftersom denna tråd helt klart kommer och köras i diket.

Jimmy, tack för allt jobb du gör, och tack till alla som hjälpt honom...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Inget att be om ursäkt om, Jona. Det du beskriver kunde man fixa direkt i html-koden redan i nätets begynnelse, minns jag från html-knåpandet på gymnasiet i andra halvan av 90-talet. Det låter som en enkel detalj för Jimmy att fixa. :)

VincentJkpg

Citat från: Jona skrivet 20 januari 2020, 13:01:03 PM
Självklart, men gav bara ett tips i all välmening, finns en anledning till att t.ex länstrafikens olika hemsidor automatiskt laddar upp pdf i ny flik.

Men jag ber om ursäkt att jag ens skrev detta, beklagar jag klev på någons tå.
Kommer inte att kommentera detta mer efter detta inlägg eftersom denna tråd helt klart kommer och köras i diket.

Jimmy, tack för allt jobb du gör, och tack till alla som hjälpt honom...

/Jona
Snälla du inget att be om ursäkt för, ta det inte så personligt. Jag gav bara ett tips i all välmening precis som du, med tanken att du kanske inte redan visste det jag skrev.

Jimmy

Citat från: Jona skrivet 20 januari 2020, 11:07:33 AM
Kan du göra så att om man klickar på en linjesiffra så öppnas din PDF fil i en ny flik, och inte i samma flik, detta eftersom man blivit så van med att stänga pdf filerna efter du läst dom, så nu stänger man bort hela hemsidan och måste gå tillbaka via detta inlägg på BS eller sparat Bokmärke.

(Exempel, länstrafikbolagens olika sidor, när du klickar på tidtabell i PDF format, får du dom normalt i ny flik med flera exempel!)

/Jona

Mycket bra idé Jona!
Kommer införas löpande i samband med andra uppdateringar.
Hade redan gjort ett prov på linje 100 och det såg ju bra ut.

Jimmy

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

elliot

hej jag kan inte komma in på länken vet du vad som är problemet  ???

Jimmy

Hej.
Detta med att öppna filerna i ny flik var åtgärdat ett dygn efter Jonas mycket bra påpekande.
Kanske jag missade någon enstaka fil.

Jag hoppas vi nu på denna tråd kan återgå till det som ämnet anger, dvs Stockholms busshistoriker.
Ni som gnabbas får gärna starta en egen tråd där ni kan "skriva av er".

Jag hoppas även att elliot kommer in på länken.
Vad jag vet ska det inte vara några störningar.
Om det är så igen, prova att uppdatera med F5.

Vänligen
Jimmy