(https://cdn3.cdnme.se/4884091/9-3/3979-1_5d56f6f8ddf2b369c6c3c5a1.jpg)
Tidtabellsbyte och även avtalsbyten med en del tekniska förändringar sker på flera håll i landet kommande dagarna, vissa av dessa nyheter som rör Nyköping (och även Katrineholm & Flen) gällande nya Setror har avhandlats i annan tråd.
Stadstrafiken har bara nämnts där ytligt, men här kommer lite mer specifikt om detta gällande Nyköping.
Dessa försvinner (merparten är redan avlägsnade, endast enstaka finns kvar fortfarande):
6482-83 Neoplan Centroliner från 2006
0051-53 Volvo 8500LE från 2009
6648 MAN Lions City från 2008
7930-36 MB Citaro LEC2 från 2014
3740-43 MB Citaro LEC2 från 2017
Ovanstående ersätts av 19st BYD K9 elbussar:
3963 NWH11H
3964 KKZ82S
3965 UOF69M
3966 HUC38F
3967 DJO988 är folierad, se länk:
https://nykoping.se/arkiv/nyheter/vi-elskar-nykoping---arets-bussdesignvinnare-ar-utsedd (https://nykoping.se/arkiv/nyheter/vi-elskar-nykoping---arets-bussdesignvinnare-ar-utsedd)
3968 OAT54H
3969 OFY14W
3970 ADC73W
3971 EDL24J
3972 MJL41C
3973 EDE67E
3974 inga reg.-skyltar ännu
3975 TZR37J
3976 ZDZ51W
3977 OLL43F
3978 KFG61S
3979 SWB45A
3980 inga reg.-skyltar ännu
3981 inga reg.-skyltar ännu
"Bussens dag" på Stora Torget imorgon lördag innebär bandklippning och formell invigning av den nya elbuss-flottan, men faktum är att de redan har rullat mer eller mindre hela den gångna veckan.
I de flesta fallen så har de rullat halvdagar och varit i depå andra halvan, hoppas att det är planerat för det håller inte när normal tidtabell tar vid.
Har provåkt och några tankar från passagerarsätet är ljudnivån såklart, endast ett vinande ljud förutom lite vägljud givetvis.
Men, lite mer oroväckande är allt knirrande, knarrande och skakande i inredningen som verkar vara inbyggt redan vid leverans. Vi som är bortskämda med ett antal MB Citaro vet att dessa har varit knäpptysta åtminstone de första åren innan paneler/inredning börjar skaka loss...
"Nybilslukt" finns inte utan de doftar glasfiber, vi som har haft båt får en flash-back när man kliver ombord.
Låggolv hela vägen bak är en annan fördel och OK stolkomfort, däremot ovanligt många som får åka baklänges, hela 12 av 30 sittplatser är bakvända.
En annan reflektion angående antal passagerare är att MB Citaro har 34+62+1, medan BYD K9 endast har 30+31+1.
Antalet sittplatser är inget konstigt då baksoffan saknas (batteriutrymme) och dubbeldörrar även längst bak som tar utrymme, men hälften i antal stående passagerare gör nog att dessa inte passar i alla städer där det ofta blir fullt så att folk behöver stå i större mängder.
Inte ett problem i dagsläget i byhålan Nyköping dock ;)
(https://cdn3.cdnme.se/4884091/9-3/3965-1_5d56f6cfddf2b36996639c1a.jpg)
3965 väntar på att få bli inbytt vid Nyköpings Bussterminal
(https://cdn2.cdnme.se/4884091/9-3/39793966_5d56f6ef2a6b22a6736bcefd.jpg)
Vägarna skiljs åt för 3979 och 3966 i bakgrunden
(https://cdn1.cdnme.se/4884091/9-3/3979-7_5d56f6ff9606ee0b5f52ba46.jpg)
3979 på väg mot stan
(https://cdn1.cdnme.se/4884091/9-3/3975-2_5d56f6dd2a6b22a6153ee555.jpg)
En som redan är framme, 3975
(https://cdn1.cdnme.se/4884091/9-3/3977-2_5d56f6e32a6b22a6721e80d8.jpg)
3977 ur lågvinkel
(https://cdn3.cdnme.se/4884091/9-3/3977-3_5d56f6e89606ee0b6bf21ea3.jpg)
"Har glömt busskorten hemma, får vi åka med ändå?" (Troligen inte det som sades, men det är ett exempel på vanlig fråga)
(https://cdn3.cdnme.se/4884091/9-3/3970-4_5d56f6d79606ee0ba3d9fb63.jpg)
3970 mot nya mål...
På tal om nya mål så åker jag nu på en välförtjänt och välbehövlig men sagolikt otajmad semester så att jag missar hela första veckan i riktig drift.
Semesterämnet blir även det elektricitet på sätt och vis, eller hur det kan gå när man gör detta på fel sätt, typ för drygt 33 år sedan...
Kanske ser nån buss även där, vem vet?
Avslutar med det underbara citatet: Vad ska vi med kärnkraft till när vi har elektricitet?
Tusen tack för detta trevliga bildsvep över de nya stadsbussarna i Nyköping!
Det er god billedeserie du har lagt ud.
Hvilke intern-nr har denne bus( BYD) med regi-nr BPH11G ?.
Den skulle kører den samme området som 3970.
Hej!
Vill också tacka för alla uppdateringar till oss listnördar :)
Som listnörd kollade jag när respektive buss tagits i trafik.
3963: NWH 11H är enligt Transportstyrelsen ett släp av märket Northgrade?
Kan något tecken ha blandats ihop? Testade NHW 11H men det finns inte.
Utöver listan i tråden så finns följande 5 BYD K9 påställda på Nobina Nyköping och 5 ska väl vara i Katrineholm, om jag förstått rätt.
Det kanske rent av är dessa fem?
OOW 64R påställd 190719
MGA 21B påställd 190719
YWM 71F påställd 190719
MUD 92M påställd 190807
BPH 11G påställd 190807
Trevligt reportage med gott om både bra bilder och fakta. :)
Tack för trevligt reportage!
Angående antalet ståplatser i dessa BYD elbussar jämfört med Mercedes Citaro så är ju omnämda Citaro godkända för extremt många stående. Kollade lite för skoj skull på några av stadsbussarna som vi har i Trollhättan / Vänersborg och då tar alla minst 10 st färre stående än dessa Citaro. Bussar som är runt 12m :Exempelvis Nobina 7747, Solaris Urbino 12 ( diesel/ HVO / RME) 33+47, Nobina 6397, Volvo 8500, ( diesel/ HVO/ RME) 33+47. Om man kollar gasbussar så tar de generellt färre, minst antal stående tar Solaris Urbino 12, 32+ 32. MAN Lions City, med låggolv i hela bussen, tar fler stående .. 32 sittande och 50 stående. Att få in 62 stående plus en rullstol i en buss på drygt 12 m ( plus att alla sittplatser också är upptagna givetvis) är nog mer eller mindre att betrakta som omöjligt rent praktiskt, är trångt nog med ca 30 stående och man ska ju kunna stänga dörrar och inte behöva ha folk stående ända framme i frammrutan.....Många ogillar att åka baklänges och det är därför lite anmärkningsvärt många sittplatser som inte är i färdriktningen i dessa BYD-bussar.
Citat från: Jimpan skrivet 16 augusti 2019, 21:54:44 PM
Dessa försvinner (merparten är redan avlägsnade, endast enstaka finns kvar fortfarande):
6482-83 Neoplan Centroliner från 2006
0051-53 Volvo 8500LE från 2009
6648 MAN Lions City från 2008
7930-36 MB Citaro LEC2 från 2014
3740-43 MB Citaro LEC2 från 2017
bedrövligt att ersätta så pass nya bussar redan nu, visst, som förare uppskattar man alltid att få köra nytt jämfört med gammalt, men vilket enormt slöseri bara för att lokalpolitiker ska kunna slå sig för bröstet och säga att deras stad minsann har en en bussflotta med enbart elbussar...
Citat från: homer skrivet 18 augusti 2019, 09:20:02 AM
bedrövligt att ersätta så pass nya bussar redan nu, visst, som förare uppskattar man alltid att få köra nytt jämfört med gammalt, men vilket enormt slöseri bara för att lokalpolitiker ska kunna slå sig för bröstet och säga att deras stad minsann har en en bussflotta med enbart elbussar...
Vad säger att merparten inte kommer användning ngn annanstans?
Citat från: Walter skrivet 18 augusti 2019, 09:58:31 AM
Vad säger att merparten inte kommer användning ngn annanstans?
Givetvis kommer dessa till användning någon annanstans. Vi har ju fortfarande län, som t.ex Stockholm, där maxåldern är uppåt 16 år, och där det därför rullar många äldre slitna bussar, som framöver kan ersättas med dessa yngre som fasats ut från Nyköping.
Citat3963: NWH 11H är enligt Transportstyrelsen ett släp av märket Northgrade?
Kan något tecken ha blandats ihop? Testade NHW 11H men det finns inte.
Synfelsnisse som slog till igen, sorry. Här är den kompletta listan för Nyköping:
3963 NWE11H (här hade det alltså smugit sig in ett synfel i tidigare listor)
3964 KKZ82S
3965 UOF69M
3966 HUC38F
3967 DJO988 (folierad)
3968 OAT54H
3969 OFY14W
3970 ADC73W
3971 EDL24J
3972 MJL41C
3973 EDE67E
3974 LYJ52H
3975 TZR37J
3976 ZDZ51W
3977 OLL43F
3978 KFG61S
3979 SWB45A
3980 LZP00A
3981 DAK75P
Enligt annan tråd så finns även dessa i samma serie i dessa orter:
3958 MGA21B Katrineholm
3959 YWM71F Katrineholm
3960 OOW64R Katrineholm
3961 BPH11G Katrineholm
3962 MUD92M Flen