Från arkivet: Slussen innan ombyggnationen

Startat av Carl Eric, 06 november 2020, 09:37:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej igen!

Nu när arbetet med ombyggnationen av Slussen i Stockholm går alltmer framåt tänkte jag visa några bilder från 2010 och 2012, alltså långt innan ombyggnationen startade. När jag tog bilderna var det inte för att dokumentera "gamla" Slussen, men det är intressant hur en bild kan få olika syfte beroende på när den visas.


Busslink 7022 kör ned för Katarinavägen 6/4-2010. Enligt SBH fortsatte bussen sitt liv i Bologna, Italien.


Två dagar senare, 8/4-2010, lastar Busslink 7444 passagerare på hållplatsen vid Södermalmstorg.


Busslink 7426 6/7-2010. Denna bussmodell blev inte långvarig i Stockholms trafiken.


Nu har det blivit den 4 februari 2012 och Keolis 7495 tomkör genom Slussen. Denna buss inledde sitt liv i Jönköping som Arriva 6644.


På Södermalmstorg skulle Keolis 5115 precis avgå som linje 55 mot Sofia. Idag, 2020, går linje 55 inte längre till Sofia utan till Tanto.



Två bilder på Keolis 5382 vid Slussen samma dag.


Avslutar med två bonusbilder från Slussen "nedre". Först Nobina 5165 som lastar passagerare på kvällen 6/4-2010.


Och sist Keolis 6045 sent på midsommardagens kväll 23/6-2012.

//Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ulf Berlin


homer

trevliga bilder, och angående första bussen i bildsvepet så försvann väl dessa biogas volvo lite för fort dem hade väl egentligen kunnat rulla kvar i city än idag

Bussmicke

Trevligt med vardagsbilder som man minns som igår.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Tack för era kommentarer!

Nu är jag inte i Stockholm eller Slussen så ofta längre, men varje gång blir jag lite förvånad över att det är så mycket som har förändrats.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!