Reportage från en liten uppländsk nattbuss [10 enformiga bilder]

Startat av Marc, 30 juni 2007, 15:14:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Efter önskemål kommer här ytterligare en IRL-bildserie!

Det är fredagseftermiddag. Klockan närmar sig 17 och Upptåget söderifrån bromsar in på Tierp station. Ut väller pendlarna från Uppsala och en annan figur som snabbt slinker iväg rikting Tierpsdepån.
Garaget ligger redan i helgträda, på väggen en lista, Marc ska haaaa....3990 hela passet. Jahupp? 3990...hmm. En sak som är roligt med Tierp är dess variation på vagnar. 3990 är en totalt urtrist Säffle, om det nu inte vore för dess längd på 20m. Nåja, har hört skräckhistorier om att det är så otroligt mycket folk på vissa avgångar, ja ibland är det faktiskt så mycket att det blir ståplatser i kortvagnen. Tro det eller ej!! Men då måste man ju vara beredd med en led! Hmm igen, undrar om de ens hört om "jo TL jag har folk till brädan!" eller om de ens har varit i Stockholm?

Plocka fram alla persedlar starta...lite motvilligt med 122 000mil på mätaren och så far vi ner till stationen för dagens första tur!


Buss PCn, här av den klassiska INIT modellen är ur funktion. Får ingen kontakt med högre makter och går därför ej att logga in, men ähh vem behöver linjenummer, ändå ingen som åker. Men farligt skulle det bli om "Ingen" kommer på att överfalla mig utan möjlighet att larma.
Klockan slår 1820, plattan i mattan ut mot E4an, för nu ska vi i fredagstrafiken till Uppsala och då behövs tid. I Månkarbo får jag faktiskt min första resenär och i Björklinge en bunt till, nu är det riktigt trångt (om man skulle ha haft en Ford Transit).


Ankomst till Uppsala. Jaha, hur/var/vart ska jag köra här nu? Byggarbeterna är en riktig soppa för en som inte är här dagligen. Lindvalls uppställning är dock ett säkert kort. 5 minuter rast och sedan är det bara att åka tillbaka igen till Tierp som 821a igen. 1935 avgången hade faktiskt mer folk, i runda tal 15st... Nu har jag faktiskt fått igen bussdatorn!! Hurra linjenummer och allt!


Resan upp går lugnt tillväga, punktlig i Björklinge, 3min tidig till Läby, 4 tidig i Månkarbo...tråkigt att bara stå och vänta in tiden... I Tierp blir det så 20min paus och sedan 2105 iväg till det lilla brukssamhället Söderfors. En person dit, en person hem och två mopeder som ville tävla med bussen i Söderfors. Okej, man kan tävla med en ångvält, men det är defintivt FEL. Så här ser Söderfors ut en fredagkväll!


Åter i Tierp njuter jag av sista kvällssolen inför avgång 2205 på ringlinjen Tierp-Karlholm-Skärplinge-Tierp, 830/831.
4 passagerare, lämpade sig för hårda nypor. En man som inte hade pengar att åka hem. Han hade satsat på ölburkar i sin kasse istället. Nåja, du får åka med hem, men dessa burkar förblir i kassen. 2km utanför Tierp pschytt, klick! Han åkte av fick göra bekantskap med Tolfta kyrka i en timme.
Detta är något som stör mig. I Stockholm är det "städat" ombord på bussarna, okej att någon tar en öl eller delar en vin på nattbussen, men det håller sig inom gränserna.
I Uppland är det ett h*****e. I Östervåla som jag tidigare körde, är bussen en mobilt rullande barvagn. På 50min är papperskorgarna överfulla, passagerarna stupfulla och kräver toastopp stup i kvarten. Förstår varför många här inte vill köra "natten".


Välkommen till Skräplinge, 1a pris i årets tråkigaste bussterminal. Jo för övrigt, bussen är helt tom efter Karlholm. Me, myself and 3990!


Åter i Tierp och rast mellan 2320-2400, dags för ett besök i tvätthallen! Allt efter mottot, ju mer nu, desto mindre vid slutet av skiftet.


Ny dag, 0010 och dags att avgå som 838 nattbuss mot Gävle. 838an tillsammans med 832 tillhör mina favoriter i Nord Uppland. Långa behagliga landsbygdslinjer med mycket att se på.
Denna avgång är lika lugn som den ser ut. Gott om tid, 5min paus mitt i en raggarträff vid Älvkarleby kraftverk, 5min i ett öde Skutskär centrum och sedan var vi snart i Gävle.


En gul prick i mörkret vid Gävle Rådhus.
Sedan var det bara att vänta in 838an, Skutskärsnatten. På avgången från Gävle är vi två bussar 0205. En 832a till Älvkarleby-Karlholm-Skärplinge-Tierp och en 838a som förstärker till Skutskär. Två led...men i natt hade det nog räckt med en kortvagn.


0300 i Karlholmsbruk. Det börjar redan ljusna, sista kotten i bussen har klivit av, ensam igen de sista 45min. Nåja, då kan man ta sig tid att stanna för fotografering.


Åter igen havererar INIT-systemet, men nu skiter jag i den saken. Kanske om en kossa eller häst får för sig att överfalla mig, men den risken är minimal. Morgonen gryr utanför Tierp, nattpasset är slut för denna gång. Ett litet besök i tvätthallen för rengörning, jo dessa bussar blänker invändigt, man vågar inte lämna ifrån sig något annat.
Sedan en liten promenad till stationen och strax ska första Upptåget ta mig bort från Tierp. Jag somnar direkt och nästa gång huvudet reser på sig ser jag en röd SL-buss, aha, hemma!!

Ett litet reportage från Tierpsnatten igår!

Hälsningar
Marc

Andreas Ljungqvist

Super trevligt reportage och mycket snygga bilder.. Här i mina hemtrakter är oxå bussarna rullande barvagnar och det bär en emot att köra natten var gång det förs på tal..


virtual1

Citat från: Marc skrivet 30 juni 2007, 15:14:50 PM
Detta är något som stör mig. I Stockholm är det "städat" ombord på bussarna, okej att någon tar en öl eller delar en vin på nattbussen, men det håller sig inom gränserna.

*asgarvar* - förlåt! - men det märks att du inte åkt mycket nattbuss i Sthlm! - Man får vara glad om man kan komma med livet i behåll ut från en 791:a eller 893:a en lördagnatt vid två/tretiden! - det är så sinnesjukt mycket ungdomar/kickers som borde sättas på ungdomsanstalt pronto! Det skriks, det sparkas, det kräks, det kallas 'Hora' hit och 'Jag ska döda dig' dit, det spills öl, medpassagerare trakasseras etc. - Jag är numera riktigt glad över att bo längs med en t-banelinje där jag kan åka hem på det sättet istället även om det kan vara rätt stökigt med, men inte tillnärmelsevis så stökigt som på nattbussen!

Fredrik Mattsson

Citat från: Marc skrivet 30 juni 2007, 15:14:50 PM

Buss PCn, här av den klassiska INIT modellen är ur funktion. Får ingen kontakt med högre makter och går därför ej att logga in, men ähh vem behöver linjenummer, ändå ingen som åker. Men farligt skulle det bli om "Ingen" kommer på att överfalla mig utan möjlighet att larma.
Klockan slår 1820, plattan i mattan ut mot E4an, för nu ska vi i fredagstrafiken till Uppsala och då behövs tid. I Mehedeby får jag faktiskt min första resenär och i Björklinge en bunt till, nu är det riktigt trångt (om man skulle ha haft en Ford Transit).


Resan upp går lugnt tillväga, punktlig i Björklinge, 3min tidig till Läby, 4 tidig i Mehedeby...tråkigt att bara stå och vänta in tiden... I Tierp blir det så 20min paus och sedan 2105 iväg till det lilla brukssamhället Söderfors. En person dit, en person hem och två mopeder som ville tävla med bussen i Söderfors. Okej, man kan tävla med en ångvält, men det är defintivt FEL. Så här ser Söderfors ut en fredagkväll!


Trevlig bildsvep, men jag blev  ???, e det inte Månkarbo som beskrivs som Mehedeby??

/Fredrik

Simon Bertilsson

Trevligt reportage! Även om det var en del obegripliga fackutryck...  ::)

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 30 juni 2007, 15:45:00 PM
Super trevligt reportage och mycket snygga bilder.. Här i mina hemtrakter är oxå bussarna rullande barvagnar och det bär en emot att köra natten var gång det förs på tal..

Själv kör jag gärna barvagn mitt i natten. Fast jag kör ju lastbil (barvagn kommer sig av spriten den är lastad med, som ska levereras till diverse restauranter).  Betydligt lugnare passagerare. ;)

Oskar A

Citat från: Marc skrivet 30 juni 2007, 15:14:50 PM
Efter önskemål kommer här ytterligare en IRL-bildserie!

Det är fredagseftermiddag. Klockan närmar sig 17 och Upptåget söderifrån bromsar in på Tierp station. Ut väller pendlarna från Uppsala och en annan figur som snabbt slinker iväg rikting Tierpsdepån.
Garaget ligger redan i helgträda, på väggen en lista, Marc ska haaaa....3990 hela passet. Jahupp? 3990...hmm. En sak som är roligt med Tierp är dess variation på vagnar. 3990 är en totalt urtrist Säffle, om det nu inte vore för dess längd på 20m. Nåja, har hört skräckhistorier om att det är så otroligt mycket folk på vissa avgångar, ja ibland är det faktiskt så mycket att det blir ståplatser i kortvagnen. Tro det eller ej!! Men då måste man ju vara beredd med en led! Hmm igen, undrar om de ens hört om "jo TL jag har folk till brädan!" eller om de ens har varit i Stockholm?

Plocka fram alla persedlar starta...lite motvilligt med 122 000mil på mätaren och så far vi ner till stationen för dagens första tur!




Hälsningar
Marc

Kan bara instämma i att det var ett trevligt bildsvep. 3990 blev förövrigt gul i våras. Bild togs på den förra veckan men har ej kommit upp på hemsidan ännu.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niklas Bygdestam

Jag instämmer med alla föregående om att det var ett väldigt trevligt bildsvep :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Marc

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juni 2007, 16:50:37 PM
Tror nog Marc både åkt och kört nattbuss i huvudkommunen med omnejd.
Även jag håller med om Marc:s åsikter, av olika skäl blir det mer livat på landet jmf med kring Stockholm, kanske det kan ha något att göra med den täta nattrafiken i sthlm sprider ut problemen.

Under alla år jag körde natt hade jag ytterst sällan problem, Ok ville man provocera fram bekymmer så gick det men annars tycker jag det gick bra.

//Lars

Stämmer!
Vad jag ville komma fram till är "den rullande barvagnen".  ::)Visst är det värre både stökigt och livat i Stockholm! Inga tvivel om den saken, klimatet är brutalare och hårdare, men det är sällan det här extrema småbarnsfylleriet ombord på bussen. Vi pratar nu att man måste släpa ut 15-20 barn under 15 år klockan 04 på natten för att de inte ens kan stå själva.  :-X  På landet tillåts detta ombord på ett helt annat sätt. Tro det eller ej, men medelåldern på de som är ute och åker efter midnatt är betydligt lägre på landet, detta som en av förklaringarna.

Nattbuss har jag inte åkt så mycket, däremot kört i snart 11 års tid: 91/94/96/191/193/194/195/196/199/291/396/491/492/496/497/592/690/691/694/791 (gamla varianten via Ronna/Hovsjö)/795/890/892/893 så lite har jag att jämföra med. ;)

virtual1

Citat från: Marc skrivet 30 juni 2007, 17:16:56 PM
Stämmer!
Vad jag ville komma fram till är "den rullande barvagnen".  ::)Visst är det värre både stökigt och livat i Stockholm! Inga tvivel om den saken, klimatet är brutalare och hårdare, men det är sällan det här extrema småbarnsfylleriet ombord på bussen. Vi pratar nu att man måste släpa ut 15-20 barn under 15 år klockan 04 på natten för att de inte ens kan stå själva.  :-X  På landet tillåts detta ombord på ett helt annat sätt. Tro det eller ej, men medelåldern på de som är ute och åker efter midnatt är betydligt lägre på landet, detta som en av förklaringarna.

Nattbuss har jag inte åkt så mycket, däremot kört i snart 11 års tid: 91/94/96/191/193/194/195/196/199/291/396/491/492/496/497/592/690/691/694/791 (gamla varianten via Ronna/Hovsjö)/795/890/892/893 så lite har jag att jämföra med. ;)


Det tror jag absolut du har! - men själv som passagerare föredrar jag om folk är pissnödiga/skickar runt öl/groggar o skrålar framför att känna mig hotad! Sen har nog klimatet förändrats under ett antal års tid också, det HAR blivit råare, kanske inte var helt så då du körde! Stå i den bakre delen av en 79X:a eller 89X:a då det är fullsmockad med folk mitt i natten o försök känn dig lugn! Sen är det skillnad mellan linje till linje, har både åkt 94:an o 96:an, 396:an samt nästan alla 19X-linjer o inte alls känt samma sak!

F.ö. var det ett väldigt trevligt bildsvep =)

76

Mycket kul med ett reportage från hur ni "på landet" har det.

Själv tillhör jag den skaran som avskyr att ratta buss efter 22, när det onyktra patrasket ska ner på stan.

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juli 2007, 00:24:16 AM
Jag har också en del att jämföra med.

Den första nattbussen körde jag 1982 och den sista (senaste) 2004, det var mycket "värre" på -80 talet.
1983-1984, 1986-87, 1994-1999, 2001-2003/04 körde jag mer eller mindre till största delen nätter inom SL området, innerstan, Södra, Norra, Lidingö, Tyresö.
De gånger man haft problem var det i Jämtland i slutet på -80 talet eller på Gotland 1998-2000.

//Lars


Gotland förvånar mig inte, då är det väl mest stockholmsungdomar på semester som stör :-/

Johan N

Alltid lika trevligt med dina repotage, roligt med ett sammanhang till alla bilderna.
Trevligt att läsa i din blogg också, även om jag inte blir klok på hur du kan arbeta överallt och få tid över till till fritid (blir lite avundsjuk ändå  :) )