En nattbuss i Upplands Väsby... (Bild)

Startat av Patrik, 29 juni 2007, 20:08:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Dagens sista nattbuss från Centralen har kommit in i Upplands Väsby för sin färd mot Märsta, några minuter senare var det bussmöte vid Vilundaparken.

Fredde

Körs denna buss i ren skolskjutstrafik med yngre barn? Är väl en sån skylt där fram om jag inte ser fel?

/Fredde

Robert Brink

Nej! Connex/Veolia i Råsta monterade på dessa skyltar på flertalet bussar! Ska tydligen användas på vissa turer där mycket skolbarn reser! Men det glöms väl ofta bort av förarna eftersom man kör så mycket olika linjer och turer, så när det väl är dags sitter den väl ändå ihopfälld, eller tvärtom, infälld när den inte ska...
Det står på "pappers specen" när den ska användas!

//R

Fredde

Förklarar saken... Men som du säger, måste bli ett extra springande att fälla in och ut dessa skyltar. Dock sitter en knap för dessa på samtliga B9S-vagnar, iaf på vårt område.

6596-98 som är fd Veoliavagnar har tydligen Swebus plockat bort skyltarna på.

/Fredde

Nico

Citat från: Robert Brink skrivet 29 juni 2007, 21:29:25 PM
Nej! Connex/Veolia i Råsta monterade på dessa skyltar på flertalet bussar! Ska tydligen användas på vissa turer där mycket skolbarn reser! Men det glöms väl ofta bort av förarna eftersom man kör så mycket olika linjer och turer, så när det väl är dags sitter den väl ändå ihopfälld, eller tvärtom, infälld när den inte ska...
Det står på "pappers specen" när den ska användas!

//R

Skyltarna var ett påhitt från SL centralt. Råsta är ju inte heller det enda garaget som har monterat skolskjutsskyltar på vissa (inte på alla) vagnar, men det verkar som ansvarig på Råsta tog det mera allvarligt än kollegorna på andra depåer. Ofta kan det dock hända att man trots specen får ut en vagn utan skyltar alternativt att många vagnar även blivit av med den ena av skyltarna eller saknas kontakt för att slå på/av dessa. Vad jag kan minnas har jag ännu så länge inte sett någon vagn använda dessa skyltar i skarpt läge. I stort kan man nog säga att detta var ett slag i luften även om tanken nog var god.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert Brink

Hmmm, jag har faktiskt använt dom på 520 uppe i Viby! Men när jag tänker efter, borde jag alldrig gjort det, för den traktens ungdomar är inte räddä om förarna, så varför ska vi vara rädda om dom...

//R