En kollektivtrafikintresserads våta dröm...

Startat av jockegrabben, 29 juni 2007, 14:08:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockegrabben

Kolla in den här länken från Helsingfors stadstrafik. En mycket tjusig och snygg lösning. Snacka om att ha total översyn! En kollektivtrafikintresserads våta dröm eller vad?   ;D

http://transport.wspgroup.fi/hklkartta/




martenpe

Tack för tipset! Jättesnyggt och intressant! Vet någon om det finns planer på liknande system i Sverige?

Jessika

Men det är väl inte alla fordon som ligger inne eller vad? Jag ser bara ett fåtal bussar och bara en enda spårvagn. ??? Finns det någon slags logik?

Citat från: martenpe skrivet 29 juni 2007, 14:13:10 PM
Tack för tipset! Jättesnyggt och intressant! Vet någon om det finns planer på liknande system i Sverige?

Trafikledningen har väl dylika system på de flesta ställen och det är jättespännande att kika på. Synd att det inte också ligger ute på webben! :)

Niclas Wennerlid

Läckert. Ser många fördelar med detta system till resenärerna.

Mvh Niclas

Sundås

Fasen vad häftigt! Varför har vi inte sånt här i Sverige :D

Emmaboda kanske inte hade varit aktuellt, men ändå (:
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

LinusA

Västtrafik har haft det på prov länge för pendeltågen och expressbussarna i Göteborgsområdet, även om det är långtifrån lika snyggt som det ovan nämnda exemplet... Nu finns endast ett par av linjerna med.

http://www.vasttrafik.se/sv/Trafiklaget/Avgangar-i-realtid/Tag--expressbuss/

Niklas Bygdestam

Citat från: Sundås skrivet 29 juni 2007, 18:04:35 PM
Fasen vad häftigt! Varför har vi inte sånt här i Sverige :D

Emmaboda kanske inte hade varit aktuellt, men ändå (:


Jag vet att det är tekniskt möjligt att ha en sådan här sak för stadsbussarna i Uppsala. I höstas när det var öppet hus i bussgaraget visades hur trafikledningen följer bussarna på ett sånt här sätt. Det skulle alltså bara behövas läggas ut på nätet och att de snyggar upp layouten lite så skulle vi kunna ha detta här i Uppsala. Hoppas att någon också kommer på den idén att göra det
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lauri Räty

Citat från: Jessika skrivet 29 juni 2007, 14:33:04 PM
Men det är väl inte alla fordon som ligger inne eller vad? Jag ser bara ett fåtal bussar och bara en enda spårvagn. ??? Finns det någon slags logik?

Javisst det finns. ;) Endast fordon som har kopplat på trådlös internet kan ses på kartan.


76

Citat från: Niclas Andersson skrivet 29 juni 2007, 15:55:36 PM
Läckert. Ser många fördelar med detta system till resenärerna.

Som att? Jag försöker inte vara elak, men jag ser inte någon större funktion för gemene man att se bussarna åka runt staden på en karta.

En bättre lösning är väl en enkel textsida där man snabbt kan söka upp en hållplats och få reda på hur lång tid det tar innan nästa buss kommer. (Som jag tror Lund har... nån får skrika åt mig om jag har fel)

För oss bussmuppar däremot, mumma! Dessutom extra kul för mig som är  lite tekniknörd. :D