Arrivafrågor (Råsta/Täby) samt ersättningstrafik för Roslagsbanan

Startat av Tommy E, 20 november 2016, 13:57:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr.Omsi

Citat från: eldani skrivet 09 januari 2017, 16:19:09 PM
Är det någon som vet vilka vagnnummer som dom  fd. Uddevalla Omnibuss och fd. Keolis har fåt hos Arriva i Täby och dom bussarna som jag undrar över är dom här.
fd. Uddevalla Omnibuss 305 CED 591
fd. Uddevalla Omnibuss 306 SYD 355
fd. Uddevalla Omnibuss 307 BGT 901
fd. Uddevalla Omnibuss 308 DES 613
fd. Uddevalla Omnibuss 309 CEE 092
fd. Uddevalla Omnibuss 310 BWM 062
fd. Uddevalla Omnibuss 312 BOB 324
fd. Uddevalla Omnibuss 314 TSL 700

Sedan är det samma med dom här fd. Keolis.
fd. Keolis 6359 BFS 810
fd. Keolis 6360 BFS 824
fd. Keolis 6362 BFS 852
fd. Keolis 6364 CDD 159
fd. Keolis 6386 BFS 724
fd. Keolis 6388 CZC 027
fd. Keolis 6389 BTZ 163

Så man kan få sin fordonslista lite uppdaterad som jag ej har möjlighet att åka in till Stockholm och Täby för tidigast i februari.

Inte en enda av de har rullat på ersättningen idag förutom CDD159 som fått nummer 8806 så jag misstänker att de inte är numrerade och redo för trafik än.


buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 januari 2017, 10:05:23 AM
Är det så här illa?

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/arriva-svarar-efter-kaoset-chaufforerna-har-fatt-tio-dagars-utbildning/repqai!QtgwnYQ2QaZvKxXXuVEdg/

10 dagar är knappast lite på detta. Men ja, resten är nog tyvärr ungefär så illa. Dock är väglaget inte kalas, även erfarna förare har hamnat i diket.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 10 januari 2017, 10:45:32 AM
10 dagar är knappast lite på detta. Men ja, resten är nog tyvärr ungefär så illa. Dock är väglaget inte kalas, även erfarna förare har hamnat i diket.

Men... merparten av dem som kör kommer väl från trafikområdet sedan tidigare? eller är det i huvudsak nyutbildade?

Ta detta inte som någon kritik nu för det är absolut inte meningen, jag körde ett antal år på -80 talet i Täby-Vallentuna-Roslagen och tittade nu på några av instruktionsfilmerna, b.la 27A t/fr Frösunda, det var två ställen som jag hade haft problem med utan instruktioner, Roslags Näsby och infarten från Vallentunaleden via Bällstaberg till Stockholmsvägen i Bällsta, resten är ju självklarheter. På "min tid" satte man upp små skyltar med linjenummer i sådana korsningar som inte var självklara, det är inte så att det är för mkt information nu?
Hur många orkar titta i 1 ½ timme på en film över en enda linje? och sedan komma ihåg det.
Jag minns när 627:an Arninge-Kista skulle börja köras för typ 35 år sedan, då spelade man in en video över hela linjesträckningen trots att det bara var delen mellan Sollentuna o Kista som var okänd mark.

Walter

Ska det utläsas som 10 dagar per förare eller totalt tio dagar för alla förare? Det är en viss skillnad.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 10 januari 2017, 11:28:29 AM
Ska det utläsas som 10 dagar per förare eller totalt tio dagar för alla förare? Det är en viss skillnad.

Knappast 10 dagar per individ enbart på ersättningstrafiken :-)

buskörare

Förra ersättningen hade vi skyltar, hur det är denna gång vet jag inte. Mig veterligen har dom fått en 10 dagar lång linjeutbildning på ersättningstrafikslinjerna. Kan vara fel dock. Vissa förare kommer från Råsta, vissa är helt nya.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 10 januari 2017, 11:42:57 AM
Förra ersättningen hade vi skyltar, hur det är denna gång vet jag inte. Mig veterligen har dom fått en 10 dagar lång linjeutbildning på ersättningstrafikslinjerna. Kan vara fel dock. Vissa förare kommer från Råsta, vissa är helt nya.

Ok då fattar jag, då blir det en kombination med linjer och körövningar, jag misstänkte något sådant då flera filmer innehöll anvisningar hur man skulle placera bussen på vägen.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 januari 2017, 12:19:15 PM
Ok då fattar jag, då blir det en kombination med linjer och körövningar, jag misstänkte något sådant då flera filmer innehöll anvisningar hur man skulle placera bussen på vägen.

Ja, det är det alltid eftersom vi inte har egen körkortsutbildning. Filmerna är ett väldigt bra komplement tycker jag!

Peter Rost

Är planen att Fridströms, och Ellenius buss ska köra Ersättningsbussar även fortsättningsvis, eller är det bara temporärt?

Buzzlover

Citat från: Peter Rost skrivet 13 januari 2017, 08:17:04 AM
Är planen att Fridströms, och Ellenius buss ska köra Ersättningsbussar även fortsättningsvis, eller är det bara temporärt?

Antagligen fortsättningsvis då vi fått in lite mer nya kärror nu i veckan (En Fd Lingmerths Volvo B9S samt två Scania Scalor, alla från Neoplan i Lindvreten) och vad jag har förstått ska vi ha en till kärra från Neoplan också.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 13 januari 2017, 08:17:04 AM
Är planen att Fridströms, och Ellenius buss ska köra Ersättningsbussar även fortsättningsvis, eller är det bara temporärt?

Fridströms kör året ut, och ska därmed fortsätta även med 28:an. Ellénius fordon hyrs just nu av Fridströms jan-feb, och i mars blir det förhoppningsvis endast egna fordon. Dvs fem stycken. Sen är ju dörren inte stängd för ytterligare utökningar under året.

eldani

Citat från: Buzzlover skrivet 13 januari 2017, 08:53:31 AM
Antagligen fortsättningsvis då vi fått in lite mer nya kärror nu i veckan (En Fd Lingmerths Volvo B9S samt två Scania Scalor, alla från Neoplan i Lindvreten) och vad jag har förstått ska vi ha en till kärra från Neoplan också.

Det är fd Lingmerths Buss 139 UTA 771 den är nu registrerade hos Arriva i Täby från och med den 2017-01-10 och är nu också påställt den 2017-01-07.

Mikey

Jag såg att det stod en (eller möjligen två) gamla boggibussar i 622x-serien på rampen på Märstadepån när jag passerade tidigare idag. Är det något man har fått som ersättning för alla bussar som lämnats bort, eller är dom bara uppe på nåt servicearbete eller liknande?

Tommy E

Numera ses 8004 ibland stå inne på tunneltågs- och spårvagnsdepån vid Alvik. Tidigare brukade någon av Lundas 622x-bussar stå där, så ska man tolka detta som att Lunda har övertagit 8004?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se