Arrivafrågor (Råsta/Täby) samt ersättningstrafik för Roslagsbanan

Startat av Tommy E, 20 november 2016, 13:57:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Tyckte jag läste att den blir 16 år i år? Men jag vet inte, tycker inte en låggolvare ska gå i högre hastigheter på landsbygden. Men den kanske är toppen.

Lars_L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 januari 2017, 01:12:55 AM
Problemet med det är väl i så fall att på ordinarie linjer gäller åldersgränsen på 16 år.
Sedan vet jag inte om medelåldern i Täby påverkas av att det flyttas in gamla bussar (VDL:erna och Volvobussarna  håller ju emot så effekten blir nog inte så stor.
Vet inte hur reglerna ser ut för ersättningstrafiken, men jag vill än en gång poängtera att ersättningen på Österskärslinjen blev oplanerad och inte kunde lastas Arriva.
Nu är det ju fråga om en planerad ersättning som borde ingå i Arrivas befintliga åtagande.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Förvisso planerat - men i förutsättningarna för avtalet så talade man om sommarersättningar, vilket är en helt annan sak än att köra ersättning på vintern. Det finns väl därför stora möjligheter för Arriva att diskutera den här frågan med Trafikförvaltningen och komma överens om dispens. Den senare kan ju knappast kräva att man ska ha ett lager med x-antal vagnar att använda ifall Trafikförvaltningen kommer på att man ska stänga av trafiken under vintertid. Det går ju rimligen till så att man planerar avstängningen tillsammans med Arriva och att den senare då anger på vilket sätt man kan klara av att lösa ersättningstrafiken och vilka avsteg man måste göra från avtalskraven, vilket den förra då väl bara har att acceptera (i  princip)

Men i grunden är det ju som sagt samma krav som annan trafik i avtalet, till skillnad från hur det sett ut på exempelvis pendeltågssidan - i det sistnämnda fallet innebär väl troligen också det nya avtalet med MTR viss skärpning kan jag tänka mig.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

eldani

Citat från: eldani skrivet 26 december 2016, 20:21:33 PM
Jag hade lite tid över så jag kollade upp dom fd. Keolis som nämndes i tråden och dom här bussarna är nu registrerade hos Arriva i Täby förvärvsdatum 2016-12-22.
fd. Keolis 6389 BTZ 163 och är fortfarande avställd 2016-12-03 årsmodell 2010.
fd. Keolis 6364 CDD 159 och dom är fortfarande avställda 2016-12-03 årsmodell 2008.
fd. Keolis 6386 BFS 724
fd. Keolis 6359 BFS 810
fd. Keolis 6360 BFS 824
fd. Keolis 6388 CZC 027

Nu har Arriva i Täby ställt på sina fd Keolis bussar b9s och dom det gäller är och dom är påställda  2017-01-02.
fd. Keolis 6359 BFS 810
fd. Keolis 6360 BFS 824
fd. Keolis 6362 BFS 852
fd. Keolis 6364 CDD 159
fd. Keolis 6386 BFS 724
fd. Keolis 6388 CZC 027
fd. Keolis 6389 BTZ 163
Är det någon som vet vilka vagnnummer som dom kommer ha hos Arriva i Täby?

Mr.Omsi

Ska förbi depån imorgon så får kika in då om ingen annan vet   ;D

Mr.Omsi

Våra nyinflyttade b9s har ej fått nummer än! Dock kan jag berätta att Arriva 7009 och 7605 står på depån i täby  :)

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 01 januari 2017, 06:58:18 AM
Tyckte jag läste att den blir 16 år i år? Men jag vet inte, tycker inte en låggolvare ska gå i högre hastigheter på landsbygden. Men den kanske är toppen.

SL-trafiken vore inte SL-trafiken om man inte haft ett flertal rena stadsbussar på längre landsbygdslinjer. Det finns ju i teorin ingen landsbygd i Stockholms län, utan allt har alltid räknats som "tätort".

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Citat från: Mr.Omsi skrivet 04 januari 2017, 12:01:38 PM
Våra nyinflyttade b9s har ej fått nummer än! Dock kan jag berätta att Arriva 7009 och 7605 står på depån i täby  :)

Intressant, jag hade inte väntat mig att 7009 skulle flyttas. Tack för observationen!
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

bjorn_k

Citat från: Bussmicke skrivet 04 januari 2017, 19:26:30 PM
Även i Häverödal, Bergshamra, Lohärad, Fantbol etc etc?

Ja, tyvärr... Dumheter, men ändå ett faktum!

Nico

Det är dock inte enbart SL som är ansvariga för definitionerna. Så sent som 2009 (vill jag minnas att det var) så ändrade SCB sitt sätt att räkna så att hela Stockholms län blev synonymt med Storstockholm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 04 januari 2017, 19:26:30 PM
Även i Häverödal, Bergshamra, Lohärad, Fantbol etc etc?

Både 653 och 654 via Lohärad har ofta körts med rena låggolvare, samt andra rena tätortsbussar, ja. Både under förra och existerande avtal. Så det är inga nyheter.

Mr.Omsi

Idag har både jag och andra sett en del nytt på ersättningslinjerna! Arriva 6222, 7030-31 och 7201-04 har varit i trafik i täby idag

Mr.Omsi

Nu har vi fått in en udda buss! Det är gamla söne 171 (BPT062) som numera heter Arriva 8800.

Här är en bild som Bussmax på forumet tog tidigare i morse

CDD 159 har fått nummer 8806

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 04 januari 2017, 12:18:02 PM
SL-trafiken vore inte SL-trafiken om man inte haft ett flertal rena stadsbussar på längre landsbygdslinjer. Det finns ju i teorin ingen landsbygd i Stockholms län, utan allt har alltid räknats som "tätort".

Det är dock rätt stor skillnad på en låggolvare och en lågentre.

eldani

Är det någon som vet vilka vagnnummer som dom  fd. Uddevalla Omnibuss och fd. Keolis har fåt hos Arriva i Täby och dom bussarna som jag undrar över är dom här.
fd. Uddevalla Omnibuss 305 CED 591
fd. Uddevalla Omnibuss 306 SYD 355
fd. Uddevalla Omnibuss 307 BGT 901
fd. Uddevalla Omnibuss 308 DES 613
fd. Uddevalla Omnibuss 309 CEE 092
fd. Uddevalla Omnibuss 310 BWM 062
fd. Uddevalla Omnibuss 312 BOB 324
fd. Uddevalla Omnibuss 314 TSL 700

Sedan är det samma med dom här fd. Keolis.
fd. Keolis 6359 BFS 810
fd. Keolis 6360 BFS 824
fd. Keolis 6362 BFS 852
fd. Keolis 6364 CDD 159
fd. Keolis 6386 BFS 724
fd. Keolis 6388 CZC 027
fd. Keolis 6389 BTZ 163

Så man kan få sin fordonslista lite uppdaterad som jag ej har möjlighet att åka in till Stockholm och Täby för tidigast i februari.