Påskhelgen i bilder [många!]

Startat av Marc, 25 mars 2008, 20:18:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Då var det åter dags att summera helgen. Det som var tänkt att bli en lugn och stilla helg, blev någonting helt annat mot slutet. Som vanligt låter jag bilderna berätta om min helg som bussförare ute i helg-Sverige!
Let´s begin:


Skärtorsdag kväll ute på Överby brygga, tog en liten kort kvällstjänst ute på Ramsmora.


Långfredagen började med sovmorgon, första körningen blev en Silja-Transfer med Skylinern 536.
Sedan började det att snöa...


Passerar här Järna på väg mot Gnesta på en tomkörning. Ska köra anslutningsbussen Gnesta-Järna-Stälje-Stadsgården åt Birka Cruises, vi har sedan länge ett gott samarbete med Veolia på dessa turer!


Långfredagen blev det 10:15 avgången på Fjällexpressen från Stockholm. Premiär för mig i Starliner faktiskt. Här möter jag upp Göteborgaren i Sälen och byter resenärer med varandra. Han fortsätter upp i Sälenfjällen, medan jag hankar mig vidare mot Idre Fjäll.


Sista biten visade sig ta betydligt längre tid än beräknat...turisterna väntar på att renarna ätit klart.... 5min senare blev dessa bilister omkörda av en aggressiv bussförare med starkhorn!


Påskdagen, övernattat på Sporthotellet i Idre. Startat bussen 2 gånger under natten, ändå var det lite segt i -26 grader att få snurr på alla prylar om morgonen. Notera den strategiska placeringen av bussen kontra hotellet!


Tomkörning upp till Grövelsjön en garanterat myggfri morgon i fjällen. Gör här en extra koll att bussen verkligen fungerar trots kylan.


Strax dags för avgång till Stockholm från Grövelsjön. Ingen brist på snö här inte!


Resandeutbyte med två andra fjällexpresser i Sälen. Mina två glada Grövelsjöare övergav mig här... :-[ Nåja, fick 26 andra glada typer istället från Sälen.


Annandagen började tidigt med att plocka ut Djurgårdsbussen och köra fotbollstjejerna till flyget mot Umeå.
Kanske lite för fin buss, men ändå, tågersättning SJ mellan Upplands Väsby-Centralen.

Sedan gick larmet, bussolycka söder om staden, jag drar- full gas!

Snöfallet tilltog söder om Stockholm, sikten var bitvis riktgt dålig.


På en sträcka av 500m 3 olyckor, närmast några bilar, i dalen skymtar en buss och uppe i backen står en långtradare tvärs. Tar mig fram med poliseskort.


Inga allvarligare skador på förare eller passagerare. Däremot är det nu så halt på platsen att man bara glider fram. Flygbussen har glidit ned mot räcket och passagerarna sitter instängda. Tungbärgaren får inte grepp, utan behöver två timmar att dra ut bussen. Min 534a agerar lednings och senare kriscentral på platsen. E4an var avstängd i över 3 timmar när vi stod tvärs, sorry Erret. Vi skapade din kö!


Från en annan vinkel. Sedam körde jag resenärerna vidare till Skavsta Flygplats!

På väg hem svängde jag förbi Björknäsgaraget, där man pyntat trafikområdet med fastkörda B9S vagnar under eftermiddagen och kvällen. Hittade även Börje i området och tillsammans så stal vi en buss (1819) och gav oss ut på en rescue-expedition. I Lugnet vid 6138 (se annan tråd) hittade vi ytterligare två nattrampvakter som ville vara med i Expeditionen.


6100 hade hamnat lite utanför kanten i Gustavsberg.


Bara att backa till och dra rätt!

Så slutade min "lugna?" påskhelg! Som sagt myggfri, men inte snöfri!


Magnus


Jonas Strömblad

Vilken tur att man var ledig hela påskhelgen! Det enda böket jag hade var att köra VW Passat från Halmstad hem till Stockholm. Lite småbökigt mellan Örebro och Arboga, men annars lugnt ända ffram till Bålsta då många hamnat i diket. Var ut och skrapade rutan i bilkön och upptäckte att det var blankis på vägen, och strax innan hade man farit fram i 110 km/h. Vojne vojne...
/J

Bussmicke

Snacka om händelserik helg, kul att du delger oss vad du upplevt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc

Tackar!
Alltid kul med repons på den tid man lägger ner på dessa bilder. :)

Ersa

Jaså, det var du som körde iväg folket mot Skavsta i "den andra bussen" som man läst om i tidningarna.
Du är då överallt, Marc.

RoTe

Du har inte funderat på att blogga Marc? Vore skönt att kunna ha RSS bevakning på en sådan än att behöva lusläsa Bussnack för att hitta dina intressanta inlägg.

Niclas Rosenius



   Det verkar som du som vanligt haft en trevlig helg  ;)

   Härliga bilder och reportage

   //Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 25 mars 2008, 22:13:01 PM
Du har inte funderat på att blogga Marc? Vore skönt att kunna ha RSS bevakning på en sådan än att behöva lusläsa Bussnack för att hitta dina intressanta inlägg.

Du behöver inte lusläsa Postvagnen för att läsa någon bestämd medlems inlägg. Gå bara in på medlemmar, leta upp Marc t ex genom sök medlemmar, klicka på hans namn och du får fram ett formulär. Nästan längst ned på detta finns en rad typ "Visa de senaste inläggen från denna person". 
Vill du leta efter t ex mina inlägg är det ännu enklare att skriva Sävenfjord i det vanliga sökformuläret i övre högra hörnet på sidan. Gör du samma sak med Marc får du dock även ett antal Marcus och Marcel med.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Danne B.

Underbar bild-tråd!!! Mera så´nt här!!!

//Danne

RoTe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 mars 2008, 22:31:35 PM
Du behöver inte lusläsa Postvagnen för att läsa någon bestämd medlems inlägg. Gå bara in på medlemmar, leta upp Marc t ex genom sök medlemmar, klicka på hans namn och du får fram ett formulär. Nästan längst ned på detta finns en rad typ "Visa de senaste inläggen från denna person". 
Vill du leta efter t ex mina inlägg är det ännu enklare att skriva Sävenfjord i det vanliga sökformuläret i övre högra hörnet på sidan. Gör du samma sak med Marc får du dock även ett antal Marcus och Marcel med.



Postvagnen? ;)

Vet inte om Herr Sävenfjord testat RSS men det går till som så att RSS läsaren kollar efter uppdateringar automatiskt och om någon blogg eller sida är uppdaterad skriver den ett meddelande på skärmen att jag bör läsa den sidan. Detta är otroligt extremt hyperjättemycket enklare än metoden du beskriver. ;)

RSS is the future!

Patrik

Citat från: RoTe skrivet 25 mars 2008, 23:11:54 PM
Postvagnen? ;)

Vet inte om Herr Sävenfjord testat RSS men det går till som så att RSS läsaren kollar efter uppdateringar automatiskt och om någon blogg eller sida är uppdaterad skriver den ett meddelande på skärmen att jag bör läsa den sidan. Detta är otroligt extremt hyperjättemycket enklare än metoden du beskriver. ;)

RSS is the future!

Precis vad jag skaffat till min hemsida!
Och RSS finns ju på detta forum men att prenumerera på en författare är väl inte möjligt?

Fredrik Gelin

Underbara bilder, gillar framför allt renarna och dina avslutande Björknäsbilder, det är sådant som förgyller vardagen.
Det är alltid kul att läsa dina illustrerade reportage, synd att din blogg blev "censurerad"...
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 25 mars 2008, 23:11:54 PM
Postvagnen? ;)


Ja, ibland vet man inte riktigt var man är. Det gäller alltså Bussnack.  :-[
Som Patrik redan skrivit har jag inte hittat att man kan skilja ut en viss persons inlägg i RSS. Du får väl bara att meddelande om att Bussnack har fått nya inlägg och det sker ju massor med gånger om dagen så där är RSS inte till mycket hjälp.
Sedan är det naturligtvis så att även jag gärna skulle vilja se en Marcs blogg, men så länge en sådan inte finns tycker jag inte det finns någon anledning att såga mitt råd. Men jag tar naturligtvis gärna mot bättre förslag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Erret

Tack för ett trevligt bildsvep, särskilt bilderna från Dalarna uppskattas.