Huvudmeny

Köpa buss

Startat av Boingo, 22 mars 2008, 10:51:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Boingo

Går i funderingarna att skaffa egen
buss.Har lite kunder som inte vill
åka med nån annan.
Funderart på en spaceliner.
Är det nån som känner till vad det kostar att försäkra
en sådan.

Blue

Citat från: Boingo skrivet 22 mars 2008, 10:51:27 AM
Går i funderingarna att skaffa egen
buss.Har lite kunder som inte vill
åka med nån annan.
Funderart på en spaceliner.
Är det nån som känner till vad det kostar att försäkra
en sådan.

Hur långt är ett snöre?  ;)
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

e97_jli

Har fått frågan från en kompis som nyligen startat turistbyrå. Han hyr buss just nu men vill gärna köpa buss och anställa förare. Tips på bussar med 16 eller fler platser är välkomna.

Någon som vill jobba för honom Aug-Dec 2008 får gärna kontakta mig. Det blir körningar i sverige och norden.

Tack för hjälpen.

Christer K

Hör med Martin på Bussdoktorn i Odensbacken, han känner end del folk i branschen och kanske vet om det finns någon liten eller stor buss till salu.
0 1 9 - 4 5 1 0 0 9 säljer nya Iveco modell mindre.
Se även hemsidan http://www.bussdoktorn.se/

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Henasa

Vad det kostar beror på hur mycket försäkring du vill ha. FInns ju från enkel trafik till extra allt.
Men räkna med 25000. Sen kan de skilja otroliga summor på olika företag.
Sen tillkomer ju fordonskatten på det. Tror den ligger runt 20´. Vanlig besiktining för 3 axlar 1800:-

Skulle nog ha satsat på en mera bränslesnäl buss än plockåplan trots att den har ett kalasutrymme för bagaget.

/Henrik

frigge

Citat från: Henasa skrivet 14 juli 2008, 23:11:37 PM
Skulle nog ha satsat på en mera bränslesnäl buss än plockåplan trots att den har ett kalasutrymme för bagaget.

Fast "min" förra space drog 0,6 liter mindre per mil än de nya volvo 9700 vi har..

Henasa

Citat från: frigge skrivet 15 juli 2008, 01:07:33 AM
Fast "min" förra space drog 0,6 liter mindre per mil än de nya volvo 9700 vi har..

Då är det ju bara att grattulera. För något år sedan när jag frilansade körde jag en Irizar och min kollega en Cityliner på en dagsresa. Min buss drog 0,5 liter mil mindre än Neoplan. Nu är ju inte jag någon fantast av varken Scania eller Neoplan.

Det finns ju många faktorer att väga in när man ska köpa en buss. Billig är inte alltid bäst..

e97_jli

Tack för alla svar. Ska kontakta bussdoktorn :D Finns det liknande företag runt Stockholm?

Hur får man tag på bussförare? AMS?

Hur gör man en ny tråd?

Ny här, så många frågor blir det ;D

PS: Jag kör buss själv deltid i Stockholm åt SL.

Henasa

Du har både Neoplan, Scania och Volvo i Lindvreten. Evobus i Spånga. Temsa i mitt i City.

/Henrik

frigge

Citat från: Henasa skrivet 15 juli 2008, 09:01:38 AM
Då är det ju bara att grattulera. För något år sedan när jag frilansade körde jag en Irizar och min kollega en Cityliner på en dagsresa. Min buss drog 0,5 liter mil mindre än Neoplan. Nu är ju inte jag någon fantast av varken Scania eller Neoplan.

Det finns ju många faktorer att väga in när man ska köpa en buss. Billig är inte alltid bäst..

Gamla spacen hade scaniamotor, och det är nog en stor del av förklaringen. Scania är riktigt soppasnåla.

Henasa

Citat från: frigge skrivet 16 juli 2008, 00:31:55 AM
Gamla spacen hade scaniamotor, och det är nog en stor del av förklaringen. Scania är riktigt soppasnåla.

Tror mestadelen av Neoplan har haft MB motor i sina bussar. Tills man vart bra polare med MAN. Tror jag såg en Cityliner från Interbus i Göteborg 1997 byggd på Volvo. Men jag kan ha fel.

/Henrik

Niclas Rosenius

Citat från: Henasa skrivet 16 juli 2008, 06:54:29 AM
Tror mestadelen av Neoplan har haft MB motor i sina bussar. Tills man vart bra polare med MAN. Tror jag såg en Cityliner från Interbus i Göteborg 1997 byggd på Volvo. Men jag kan ha fel.

/Henrik

   Det stämmer bra att du såg en med Volvo-motor i. Det är 13 st byggda åt Interbus med Volvo-kit.

   Sen har det varit så att det är runt 50/50 när det gäller MB el MAN-motor i Neoplan-bussarna framtills MAN köpte upp Neoplan. Men här i Sverige är MB störst när det gäller turistbuss-motorer.

   //Niclas