Kommentarer till omröstningen

Startat av Walter, 24 februari 2008, 20:45:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Jag tycker det ska vara så som.

* Buss-snack(Turistbussar,Stadsbussar,Flygbussar,gammla bussar,
* Trafik-snack (Lastbilar, bilar, flyg,tåg)
* Väg-snack
* Ordet fritt

Mennar på bussarna kan man dela upp det som blir det kanske bättre vem vet.
Som man har stadsbussar till sig o turistbussar till sig så vidare  :)

blubb

Hade man inte kunnat slå ihop några av de trådarna som permanent finnst längst upp? Ändra tema och hur man registrerar nytt konto känns inte så aktuella och skulle passa under Regler eller Viktigt (fast detta känns inte heller viktigt längre)

Svemicke

Citat från: Mattias Möller. skrivet 28 februari 2008, 17:54:31 PM
Jag tycker det ska vara så som.

* Buss-snack(Turistbussar,Stadsbussar,Flygbussar,gammla bussar,
* Trafik-snack (Lastbilar, bilar, flyg,tåg)
* Väg-snack
* Ordet fritt

Mennar på bussarna kan man dela upp det som blir det kanske bättre vem vet.
Som man har stadsbussar till sig o turistbussar till sig så vidare  :)
Är en uppdelning mellan linjebussar och turistbussar möjlig? Jag är inte intresserad av turistbussar ett dyft, varför jag hade varit glad om dessa sorterats in i en annan underkategori. Det borde vara lättare att hålla isär än buss- och trafikämnen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Niklas Bygdestam

Citat från: Svemicke skrivet 29 februari 2008, 00:07:41 AM
Är en uppdelning mellan linjebussar och turistbussar möjlig? Jag är inte intresserad av turistbussar ett dyft, varför jag hade varit glad om dessa sorterats in i en annan underkategori. Det borde vara lättare att hålla isär än buss- och trafikämnen.


Fy vad hemskt det skulle vara! Det går föresten inte alltid att separera dessa då vissa bussar används till båda sakerna. Nej Tack!
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Möllers

fast jag bryr mig inte hur det ska sluta jag bara visa bilder inget mer  :)

henrik_l

Jag tycker att förslaget om att visa bilderna i en kategori och allt annat i en kategori verkar vara ett bra sätt. Jag är mest intresserad av att titta på bilderna och är det något man undrar över om bilderna i inlägget så tycker jag det är bra om man kan diskutera det i samma tråd, som var fordonet finnits innan mm.Anners kanske inte den som startade tråden inte ser frågorna som kommer in.

Tycker detta är en intressant diskution !

robbes

Citat från: Svemicke skrivet 29 februari 2008, 00:07:41 AM
Är en uppdelning mellan linjebussar och turistbussar möjlig? Jag är inte intresserad av turistbussar ett dyft, varför jag hade varit glad om dessa sorterats in i en annan underkategori. Det borde vara lättare att hålla isär än buss- och trafikämnen.

jka då kommer nästa sak jagh är inte ett dugg intresserad av bussar i sthlm hur skall det då tas.

OM man skall dela upp linje turist bhussar skall man väl då dela upp i regioner med etc...

nej det faller ju helt på sin egen tanke

Dock bilder på bussar i en tråd samt linje förändinrgar upphandlingar o sådana saker i en annan tråd

Walter

Postvagnens nya forum kanske skulle vara något? Där kan man bestämma själv från vilka "undertavlor" man vill se trådar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jessika

Jag har snabbt kollat igenom alla svar. När vi gjorde om Landgången, hade vi exakt samma diskussion. En huvudavdelning eller flera avdelningar? Jag ville inte ha flera avdelningar av precis de anledningarna som nämns här - en massa tjafs bland medlemmarna, en massa jobb för oss administratörer att flytta inlägg hit och dit, alla skulle inte längre läsa alla inlägg o.s.v.

Men jag har ändrat inställning helt! Det funkar jättebra med våra fyra fartygskategorier. Vi flyttar i snitt ett par inlägg om dagen och då har vi satt ribban så att vi bara flyttar om det uppenbart handlar om missförstånd/fel. Gränsfallen får alltså ligga kvar och ingen behöver känna sig hämmad för att diskussionen glider från färjor till lastfartyg o.s.v. Det är väldigt sällan tjafs bland medlemmarna (t.ex. inlägg om att "Detta ligger fel"). Den vanligaste flytten är från fartygskategorierna till ordet fritt.

Det allra bästa tycker jag är att inlägg som tidigare snabbt "försvann" nu syns på ett helt annat sätt. Men det handlar om att hitta bra kategorier som funkar, att medlemmarna inte sätter i system att tjafsa och att moderatorerna inte är för petiga (vilket jag knappast tror är ett problem på BussSnack heller). Det är i alla fall moderatorerna som måste känna efter vad som funkar och inte för det är ju de som har bäst inblick. Och det kanske är svårare att dela upp bussar än fartyg?

/Jessika

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jessika skrivet 05 mars 2008, 10:38:21 AM
Jag har snabbt kollat igenom alla svar. När vi gjorde om Landgången, hade vi exakt samma diskussion. En huvudavdelning eller flera avdelningar? Jag ville inte ha flera avdelningar av precis de anledningarna som nämns här - en massa tjafs bland medlemmarna, en massa jobb för oss administratörer att flytta inlägg hit och dit, alla skulle inte längre läsa alla inlägg o.s.v.

Men jag har ändrat inställning helt! Det funkar jättebra med våra fyra fartygskategorier. Vi flyttar i snitt ett par inlägg om dagen och då har vi satt ribban så att vi bara flyttar om det uppenbart handlar om missförstånd/fel. Gränsfallen får alltså ligga kvar och ingen behöver känna sig hämmad för att diskussionen glider från färjor till lastfartyg o.s.v. Det är väldigt sällan tjafs bland medlemmarna (t.ex. inlägg om att "Detta ligger fel"). Den vanligaste flytten är från fartygskategorierna till ordet fritt.

Det allra bästa tycker jag är att inlägg som tidigare snabbt "försvann" nu syns på ett helt annat sätt. Men det handlar om att hitta bra kategorier som funkar, att medlemmarna inte sätter i system att tjafsa och att moderatorerna inte är för petiga (vilket jag knappast tror är ett problem på BussSnack heller). Det är i alla fall moderatorerna som måste känna efter vad som funkar och inte för det är ju de som har bäst inblick. Och det kanske är svårare att dela upp bussar än fartyg?

/Jessika

Tack Jessika för dessa synpunkter.
De tankar du har är också dem som vi har haft. Vi kommer alltså inte att flytta inlägg annat än i "katastroffall". Av det följer också att det då inte finns någon anledning att anmäla felplacerade inlägg. Det är upp till skribenternas eget omdöme att placera sina inlägg rätt. Och det lär nog också fungera. Om inte hundraprocentigt så i alla fall hyfsat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Buss-Anders

Hur många här har någon gång surfat på nätet och hamnat någon helt annanstans långt från det sökta målet?  ???Ibland kan man hamna på något underligt ställe som ger oerhört mycket.  :D
På samma sätt är det med inlägg som inte ligger helt rätt. De kan och ger ofta något nytt.
Man har ju friheten att ångra sig tillbaka. :P
Jag tycker personligen att det är ganska givande när ett inlägg tar en helt ny väg och ger något nytt.

Jag vill säga att båda sidor har rätt här men behåll det som det är.
Skulle det gå att märka inläggen med B för bild och T för trafikinlägg så vore det en bra lösning.

Själv undrar jag hur man kan älska att se den ena röda SL-bussen efter den andra men de som gör det får gärna fortsätta med det. Visst är det roligt att se på bussar fast trafiken ger mig mest.

För min egen del så har både gamla och nya Bussnack gett mig både ny kunskap och nya vänner. ;D

Jag tycker att kvastarna gör ett gott arbete och för min del så kan de gärna få rätta de grövsta stavnings- och språkfelen för att lyfta forumet något.


mvh
Buss-Anders

Svemicke

#71
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 mars 2008, 11:53:13 AM
Tack Jessika för dessa synpunkter.
De tankar du har är också dem som vi har haft. Vi kommer alltså inte att flytta inlägg annat än i "katastroffall". Av det följer också att det då inte finns någon anledning att anmäla felplacerade inlägg. Det är upp till skribenternas eget omdöme att placera sina inlägg rätt. Och det lär nog också fungera. Om inte hundraprocentigt så i alla fall hyfsat.


Det är väl det vettigaste?

Kan inte sluta förvånas över dessa "petmojar" i samhället som hela tiden hakar upp sig på småsaker. "Anmäler felplacerade inlägg"? Vem orkar bry sig om var ett inlägg är placerat? Eller de som ringer till BL om bussar som står för länge på tomgång vid ändhållplatserna. Tänk om man inte hade större bekymmer än så.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ulf Rådeström

#72
Citat från: Jessika skrivet 05 mars 2008, 10:38:21 AM
Jag har snabbt kollat igenom alla svar. När vi gjorde om Landgången, hade vi exakt samma diskussion. En huvudavdelning eller flera avdelningar? Jag ville inte ha flera avdelningar av precis de anledningarna som nämns här - en massa tjafs bland medlemmarna, en massa jobb för oss administratörer att flytta inlägg hit och dit, alla skulle inte längre läsa alla inlägg o.s.v.

Men jag har ändrat inställning helt! Det funkar jättebra med våra fyra fartygskategorier. Vi flyttar i snitt ett par inlägg om dagen och då har vi satt ribban så att vi bara flyttar om det uppenbart handlar om missförstånd/fel. Gränsfallen får alltså ligga kvar och ingen behöver känna sig hämmad för att diskussionen glider från färjor till lastfartyg o.s.v. Det är väldigt sällan tjafs bland medlemmarna (t.ex. inlägg om att "Detta ligger fel"). Den vanligaste flytten är från fartygskategorierna till ordet fritt.

Det allra bästa tycker jag är att inlägg som tidigare snabbt "försvann" nu syns på ett helt annat sätt. Men det handlar om att hitta bra kategorier som funkar, att medlemmarna inte sätter i system att tjafsa och att moderatorerna inte är för petiga (vilket jag knappast tror är ett problem på BussSnack heller). Det är i alla fall moderatorerna som måste känna efter vad som funkar och inte för det är ju de som har bäst inblick. Och det kanske är svårare att dela upp bussar än fartyg?

/Jessika

Jag läste ovanstående med glädje, och konstaterar att många av de inlägg en del skribenter skrivit i den här tråden är av ren rädsla, eller okunnighet eller ovilja att vilja och kunna förändra sig eller något annat till något som kanske blir bättre.

Jag ser ingen som helst fara med att man skulle förlora kunskap eller vänner bara för att det finns en uppdelning som underlättar och gör en stor Mississippi till två Dalälvar.
För övrigt är det en alldeles utmärkt jämförelse där man ju flyr från något som i längden svämmar över hela tiden mer och mer.

Att dela upp forumet i ännu fler kategorier tycker åtminstone jag är onödigt i nuläget. Just uppdelningen mellan "Bussar" och "Trafik" är bra tycker jag, då det är ganska solklart var de flesta inlägg kan hamna.
Vissa skriver ju att man skall dela upp SL och annat, eller bilder och annat, men  dessa inlägg kan man nog ganska lätt bortse ifrån, och betrakta som lite sarkastiska där grund ofta saknas....

Precis som Jessika och Staffan skriver och konstaterar, finns det ingen anledning att vara petig, utan flytta, som Jessika skriver, "rena missförstånd" eller solklara fall.
De som svävar över lite över dom två tavlorna kan även för min del ligga kvar utan problem.
Det finns heller ingen anledning att dela tex en tråd som är "Buss" i början och svävar ut i "Trafik" senare...utan hellre låta den ligga kvar för sammanhangets skull.
Det man kanske borde göra är att tänka till som skribent lite mer o inte bara skriva rakt ut i luften som så ofta sker nu.

Jag läste framförallt Björn Forslunds oerhörda fasa att få sitta nätterna igenom och flytta trådar, men blir glad för både moderatorernas skull och för oss skribenters del att så inte tycks bli fallet om man kör med sunt förnuft.
Kanske det till och med är så att det är mer flyttande som det är nu?

Dessutom som avslutning läser jag på omröstningen att delningen fortfarande (och konstant hela tiden) väger över, och dessutom med fler och fler röster...borde ju betyda något?

Med vänliga hälsningar
Uffe

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 mars 2008, 07:57:12 AM

Dessutom som avslutning läser jag på omröstningen att delningen fortfarande (och konstant hela tiden) väger över, och dessutom med fler och fler röster...borde ju betyda något?

Med vänliga hälsningar
Uffe

Fast det är bara 89 av över 700 berättigade som röstat. Så passa på nu, efter söndag är det för sent att uttala sin mening.
Skall man från det underlag vi har nu uttala sig om tendenser så har hela tiden de som velat ha en förändring varit i en majoritet bland de röstande. Från början var denna majoritet stor, vilket inte är så underligt eftersom det var de som låg bakom förslaget som röstade först. Sedan svängde det så att det ett tag såg ut att bli jämnt skägg. På sista tiden har det svängt en gång till och just nu är 60 procent för en förändring och 40 procent mot.
Vi kommer att följa majoriteten i omröstningen oavsett det slutliga antalet röstande, men det känns lite bättre att göra det om det finns ett ännu bredare underlag.
Så ni som ännu inte röstat: gör det nu.

Dessutom blir det också ett busshistoriskt forum när vi ändå håller på med uppdelningen. Någon ytterligare uppdelning blir det inte. De som vill ha egna tavlor för SL-bussar, turistbussar etc får alltså finna sig i det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2008, 08:32:43 AM
Dessutom blir det också ett busshistoriskt forum när vi ändå håller på med uppdelningen. Någon ytterligare uppdelning blir det inte. De som vill ha egna tavlor för SL-bussar, turistbussar etc får alltså finna sig i det.

Ett busshistoriskt forum som en särskilt tavla?
Ingen alls dum idé måste jag tillstå....jag kommer absolut att försöka bidra så gott jag kan!