Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mr.Omsi skrivet 02 februari 2017, 13:43:33 PM

Titel: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mr.Omsi skrivet 02 februari 2017, 13:43:33 PM
Nu har ännu fler bussar hamnat i täbygaraget

När jag snabbt gick förbi såg jag:

TSC640 (Numrerad 8823)
WXS358 (Numrerad 8841)

Här är några halvdana bilder som jag tog
(https://imgur.com/bGkNP4M.png)

8823 har fortfarande "Jönköpingslack" men 8841 är "strajpad" och har en del olika SL-dekaler (dock ljusblå)

Kommer med uppdatering för jag vet att vi fått fler
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 februari 2017, 16:12:25 PM
Har man tänkt sig att bara ha inhyrt på ersättningstrafiken?
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 02 februari 2017, 16:26:06 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 02 februari 2017, 16:12:25 PM
Har man tänkt sig att bara ha inhyrt på ersättningstrafiken?

Ja antar det, men ingen av dessa två faller för ålderssträcket ännu så dem skulle mycket väl kunna fortsätta köra dem efter ersättningsperioden men det är inte så troligt just nu

Men 8841 har funnits i Norrort sedan starten av ersättningen, dem har väl inte SL Lackerad den förens nu
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mr.Omsi skrivet 02 februari 2017, 18:39:46 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 02 februari 2017, 16:26:06 PM
Men 8841 har funnits i Norrort sedan starten av ersättningen, dem har väl inte SL Lackerad den förens nu

8841 har inte varit på depån från början utan kommit in senare. Förmodligen har den blivit "ompysslad" på annan ort innan den blev klar för leverans
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 februari 2017, 21:07:21 PM
Kommer det bli mer 88xx framöver?
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mr.Omsi skrivet 02 februari 2017, 21:52:39 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 02 februari 2017, 21:07:21 PM
Kommer det bli mer 88xx framöver?

Det vet man aldrig, men fick precis reda på att Arriva 6153 ska flytta in på täbygaraget
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Frank Persson skrivet 02 februari 2017, 23:20:24 PM
Citat från: Mr.Omsi skrivet 02 februari 2017, 21:52:39 PM
Det vet man aldrig, men fick precis reda på att Arriva 6153 ska flytta in på täbygaraget
6153 är dock avställd nu i bilregistret.

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk

Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 03 februari 2017, 09:22:36 AM
Citat från: Mr.Omsi skrivet 02 februari 2017, 18:39:46 PM
8841 har inte varit på depån från början utan kommit in senare. Förmodligen har den blivit "ompysslad" på annan ort innan den blev klar för leverans

Jag såg 8841 på Täbys depå precis i början av ersättningen då i Västrafiks lack
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: CW66 skrivet 03 februari 2017, 19:35:24 PM
Ytterligare 10 bussar behövs till trafiken som man inte ännu fått fram.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mr.Omsi skrivet 03 februari 2017, 19:41:35 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 03 februari 2017, 19:35:24 PM
Ytterligare 10 bussar behövs till trafiken som man inte ännu fått fram.

Det finns 2-3 till  (okända just nu) bussar som finns på depån
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Sundås skrivet 04 februari 2017, 21:45:38 PM
Andra gången TSC640 är hos Arriva, förra gången hette den 6106..  :)
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 04 februari 2017, 23:48:52 PM
Citat från: Sundås skrivet 04 februari 2017, 21:45:38 PM
Andra gången TSC640 är hos Arriva, förra gången hette den 6106..  :)

Den har hunnit användas på många ställen inom JLT-området, senast jag såg den var den inlånad från Omnibuslinjen av Söne och rullade i stadstrafiken i Nässjö.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Sundås skrivet 05 februari 2017, 03:09:23 AM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 04 februari 2017, 23:48:52 PM
Den har hunnit användas på många ställen inom JLT-området, senast jag såg den var den inlånad från Omnibuslinjen av Söne och rullade i stadstrafiken i Nässjö.

Tror den började sin bana hos Karlssonbuss, sedan var den hos Dacke Buss ett slag 2007, sedan Arriva i Skåne (vet inte om den hamnade i JLT-området då?), sedan Omnibuslinjen, och nu Arriva igen..

Edit: två länkar till bilder på tidigare liv.

http://sundas.se/Galleri/Bussbilder/Sverige/D/Dacke%20Buss/slides/Dacke_Buss_TSC640_Emmaboda_070907a.html (http://sundas.se/Galleri/Bussbilder/Sverige/D/Dacke%20Buss/slides/Dacke_Buss_TSC640_Emmaboda_070907a.html)

http://www.jsbild.se/albums/index.php?album=Bussar%2FBussbilder+Sverige%2FArriva%2FArriva+6100-6199%2F&pic=Arriva_6106_Norra_Moinge_20080306D.jpg (http://www.jsbild.se/albums/index.php?album=Bussar%2FBussbilder+Sverige%2FArriva%2FArriva+6100-6199%2F&pic=Arriva_6106_Norra_Moinge_20080306D.jpg)
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mr.Omsi skrivet 07 februari 2017, 09:08:46 AM
Uppdatering:

TNN583 har fått nummer 8820
TNN559 har fått nummer 8821

Just nu borde det vara alla bussar som kommit i januari men inom kort ska det komma ett par stycken till
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Tommy E skrivet 08 februari 2017, 02:23:13 AM
Citat från: Mr.Omsi skrivet 07 februari 2017, 09:08:46 AM
Uppdatering:

TNN583 har fått nummer 8820
TNN559 har fått nummer 8821

Just nu borde det vara alla bussar som kommit i januari men inom kort ska det komma ett par stycken till

Trevligt, tack! :) Vet du hur det är med UTA771 som nämndes i en tidigare tråd?
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 10 februari 2017, 17:57:53 PM
Jag mötte en silvergrå Scala märkt Hallandstrafiken på Norrortsleden i morse, är det också en ersättningsbuss?
Är det någon som har så pass mycket koll att det går att göra en lista över alla inhyrda bussar för linjerna 27A/B/X?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Frank Persson skrivet 10 februari 2017, 18:01:07 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 februari 2017, 17:57:53 PM
Jag mötte en silvergrå Scala märkt Hallandstrafiken på Norrortsleden i morse, är det också en ersättningsbuss?
Är det någon som har så pass mycket koll att det går att göra en lista över alla inhyrda bussar för linjerna 27A/B/X?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Det är Arriva 6153 som ska gå som ersättningsbuss.

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk

Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mr.Omsi skrivet 10 februari 2017, 18:19:47 PM
Arriva 6153 har varit avställd sen 2a februari men fr.o.m. igår (9/2) så är den registrerad på Täby. Det är även osäkert om den kommer återvända till Halmstad tydligen, då Hallandstrafiken håller på att få ett antal nya bussar
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Tommy E skrivet 10 februari 2017, 18:24:33 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 februari 2017, 17:57:53 PM
Är det någon som har så pass mycket koll att det går att göra en lista över alla inhyrda bussar för linjerna 27A/B/X?

Jag har försökt få med samtliga i min fordonslista: http://tommy.enefalk.se/bussar/fordonslistor/arrivanorrort.htm (http://tommy.enefalk.se/bussar/fordonslistor/arrivanorrort.htm)

6153 lade jag precis till i listan (tack för tipset), men det kan hända att det dröjer lite innan ändringen syns.

Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: AdmirT skrivet 10 februari 2017, 20:17:46 PM
Citat från: Mr.Omsi skrivet 10 februari 2017, 18:19:47 PM
Arriva 6153 har varit avställd sen 2a februari men fr.o.m. igår (9/2) så är den registrerad på Täby. Det är även osäkert om den kommer återvända till Halmstad tydligen, då Hallandstrafiken håller på att få ett antal nya bussar

Kommer ej att återgå till Hm. Pratade idag med Arriva Halmstad och dom meddelade att bussen lämnat till staden för transport till Stockholm under veckan.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 februari 2017, 17:17:16 PM
Jag såg inte till 6153



Skickat från min SGP771 via Tapatalk

Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mr.Omsi skrivet 15 februari 2017, 18:53:32 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 februari 2017, 17:17:16 PM
Jag såg inte till 6153


Men det gjorde jag!

(https://imgur.com/Ok7zws8.png)

Den höll sig inne på depån idag och gjorde reklam för Hallandstrafiken ;D
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 15 februari 2017, 21:22:59 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 februari 2017, 17:17:16 PM
Jag såg inte till 6153

Hej,

Blev fototuren till Vallentuna lyckad?
Kommer du lägga ut bilder från turen här på Bussnack?


Skickat från min SGP771 via Tapatalk
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Ersa skrivet 15 februari 2017, 22:27:18 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 02 februari 2017, 16:26:06 PM
Ja antar det, men ingen av dessa två faller för ålderssträcket ännu så dem skulle mycket väl kunna fortsätta köra dem efter ersättningsperioden men det är inte så troligt just nu

Det är krav på dörrställning 1-1-1 på alla Arrivas linjer i Norrort, förutom ersättningslinjerna 27 och 28. Det krävs alltså en dyr tillbyggnad av extra bakre dörr på många av dessa nyinflyttade, om de ska gå på linjer i 600-serien.

Vidare undrar jag om det är tänkt att bussarna med avvikande färger ska "strajpas" upp i någon av de tre SL-färgerna (rött, stomlinjeblått resp tågblått), då ju trafiken ska fortsätta fram till december 2017.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Lars_L skrivet 16 februari 2017, 07:24:34 AM
Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2017, 22:27:18 PM
Det är krav på dörrställning 1-1-1 på alla Arrivas linjer i Norrort, förutom ersättningslinjerna 27 och 28. Det krävs alltså en dyr tillbyggnad av extra bakre dörr på många av dessa nyinflyttade, om de ska gå på linjer i 600-serien.

Vidare undrar jag om det är tänkt att bussarna med avvikande färger ska "strajpas" upp i någon av de tre SL-färgerna (rött, stomlinjeblått resp tågblått), då ju trafiken ska fortsätta fram till december 2017.

Nejdå, det är bara krav på 1-1-1 när det gäller klass I bussar. I annat fall räcker det med 1-1. Dock räknas alla vagnar före 2004 (när klassningen börjar) som klass I, så i det här fallet går det inte.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Ersa skrivet 16 februari 2017, 07:35:13 AM
Citat från: Lars_L skrivet 16 februari 2017, 07:24:34 AM
Nejdå, det är bara krav på 1-1-1 när det gäller klass I bussar. I annat fall räcker det med 1-1. Dock räknas alla vagnar före 2004 (när klassningen börjar) som klass I, så i det här fallet går det inte.

Aha! Så man kan börja köra med (eller snarare återgå till) 1-1-0 på ordinarie linjer i Vallentuna framöver? Bra! :)
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mr.Omsi skrivet 16 februari 2017, 08:11:29 AM
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2017, 07:35:13 AM
Aha! Så man kan börja köra med (eller snarare återgå till) 1-1-0 på ordinarie linjer i Vallentuna framöver? Bra! :)

På senaste tiden har jag mött flera f.d. uddevalla omnibus med linjenr. 661 och 666X uppskyltat på E18. Har alltså inte sett de på någon av linjerna men det tyder på att de har trafikerat dessa linjer
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Lars_L skrivet 16 februari 2017, 09:10:24 AM
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2017, 07:35:13 AM
Aha! Så man kan börja köra med (eller snarare återgå till) 1-1-0 på ordinarie linjer i Vallentuna framöver? Bra! :)

Det är mer oklart, då Vallentuna ju hör till Märsta-avtalet. Fast det upphör ju oavsett 2019...Men är nog tveksam till om det finns generellt krav på det där heller. Det är nog kopplat till linje. Sedan blir det ju sällan praktiskt ändå att köpa in 1-1-0, eftersom det blir så begränsat i användningsområde. Är ju mer om man kan flytta in regionalvagnar från andra län som det väl blir aktuellt.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 16 februari 2017, 10:33:11 AM
Citat från: Lars_L skrivet 16 februari 2017, 09:10:24 AM
Det är mer oklart, då Vallentuna ju hör till Märsta-avtalet. Fast det upphör ju oavsett 2019...Men är nog tveksam till om det finns generellt krav på det där heller. Det är nog kopplat till linje. Sedan blir det ju sällan praktiskt ändå att köpa in 1-1-0, eftersom det blir så begränsat i användningsområde. Är ju mer om man kan flytta in regionalvagnar från andra län som det väl blir aktuellt.

Är Vallentuna Märsta? För Okvista körs ju av Norrorts bussar, jag tror att när Arriva tog över i Norrort blev Vallentuna en del av Norrort, men jag kan ha fel
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Ersa skrivet 16 februari 2017, 10:47:45 AM
Citat från: Buzzlover skrivet 16 februari 2017, 10:33:11 AM
Är Vallentuna Märsta? För Okvista körs ju av Norrorts bussar, jag tror att när Arriva tog över i Norrort blev Vallentuna en del av Norrort, men jag kan ha fel

Linjerna 660-667 tillhör Märsta trafikområde, ja. Så de kommer att upphandlas innan Täby. Att Arriva idag valt att samköra sina Norrortsbussar på dessa linjer är enbart ett praktiskt val, som SL inte har nåt emot att operatören gör.

Om någon annan än Arriva vinner Märsta, så blir det uppdelat med två depåer i Vallentuna igen.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Lars_L skrivet 16 februari 2017, 11:52:12 AM
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2017, 10:47:45 AM
Linjerna 660-667 tillhör Märsta trafikområde, ja. Så de kommer att upphandlas innan Täby. Att Arriva idag valt att samköra sina Norrortsbussar på dessa linjer är enbart ett praktiskt val, som SL inte har nåt emot att operatören gör.

Om någon annan än Arriva vinner Märsta, så blir det uppdelat med två depåer i Vallentuna igen.

Precis. Arriva gjorde dock en framstöt om att få låta linjerna i Vallentuna omfattas av Norrortsavtalet i samband med förhandlingarna om det. Där sa dock SL nej. Var bussarna har sin nattvila har de dock inte några synpunkter på, även om man ändå får betala för ev. depåer - såsom den i Rimbo som inte tillhör Fridströms (när det gäller Norrtäljeavtalet), eller Grisslinge på Värmdö, oavsett om de används eller inte.

Så det är ju inte ens säkert att det blir en depå i Vallentuna alls, även om det finns viss driftsekonomi i det. Man måste dock hitta en lämplig plats, och det har ju inte blivit direkt lättare. Kanske tycker man det är bättre att försöka ha en depå i Upplands Väsby exempelvis - även om det väl knappast är lättare att hitta uppställningsplatser där än i Vallentuna. 
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Ersa skrivet 16 februari 2017, 12:06:54 PM
Citat från: Lars_L skrivet 16 februari 2017, 11:52:12 AM
Precis. Arriva gjorde dock en framstöt om att få låta linjerna i Vallentuna omfattas av Norrortsavtalet i samband med förhandlingarna om det. Där sa dock SL nej. Var bussarna har sin nattvila har de dock inte några synpunkter på, även om man ändå får betala för ev. depåer - såsom den i Rimbo som inte tillhör Fridströms (när det gäller Norrtäljeavtalet), eller Grisslinge på Värmdö, oavsett om de används eller inte.

Så det är ju inte ens säkert att det blir en depå i Vallentuna alls, även om det finns viss driftsekonomi i det. Man måste dock hitta en lämplig plats, och det har ju inte blivit direkt lättare. Kanske tycker man det är bättre att försöka ha en depå i Upplands Väsby exempelvis - även om det väl knappast är lättare att hitta uppställningsplatser där än i Vallentuna.

Angående att "hitta en plats" i Vallentuna: Är "lilla" Vallentunadepån nu borta helt? Och hur ligger det idag till med depåerna gällande Locum som markägare? Är alla depåer i länet, inkl den/de i Vallentuna, ägda av Locum (eller aktuell kommun som de små uppställningarna mitt i Älmsta och Hallstavik)?
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Lars_L skrivet 16 februari 2017, 12:28:58 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2017, 12:06:54 PM
Angående att "hitta en plats" i Vallentuna: Är "lilla" Vallentunadepån nu borta helt? Och hur ligger det idag till med depåerna gällande Locum som markägare? Är alla depåer i länet, inkl den/de i Vallentuna, ägda av Locum (eller aktuell kommun som de små uppställningarna mitt i Älmsta och Hallstavik)?

Var det inte så att den var Arrivas egna depå? Det finns ju några sådana småuppställningar i länet, även om de är sällsynta. Det är väl det att om SL ska bygga en bussdepå tar det femton år, så vill man spara in tid och ha en smart lösning, kan man få hitta en uppställningsplats själv och betala för, om SL inte ser behovet. Sådant är ju ändå lättare längre ut i länet.

För den delen gick väl SL in i Okvista till slut? Så SL kan ju naturligtvis kräva att platser ska finnas där för ev. Vallentunatrafik även om det är en annan entreprenör. Sådant har ju förekommit på andra håll. Bland annat använder man ju en del t-banedepåer för bussuppställning, även om annan entreprenör kör. Är ju mindre känsligt när det är MTR som inte har busstrafik som kör t-bana, men kan ju alltså förekomma. Ibland kanske man är beredd att ta det också om det finns plats över. I annat fall får man ju betala hyra för uppställningsplatser som man inte behöver. Sådana lösningar har väl också varit rätt vanligt i London - och har man någon gång tittat närmare på en sådan depå, så förstår man att det nog måste vara en hel del konfliktytor. Det finns ju inte många millimeter med fri yta där om man säger så...
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 16 februari 2017, 13:09:06 PM
Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2017, 22:27:18 PM
Det är krav på dörrställning 1-1-1 på alla Arrivas linjer i Norrort, förutom ersättningslinjerna 27 och 28. Det krävs alltså en dyr tillbyggnad av extra bakre dörr på många av dessa nyinflyttade, om de ska gå på linjer i 600-serien.

Vidare undrar jag om det är tänkt att bussarna med avvikande färger ska "strajpas" upp i någon av de tre SL-färgerna (rött, stomlinjeblått resp tågblått), då ju trafiken ska fortsätta fram till december 2017.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_6224_Nasbydal_20150804_zpsipqzyhv1.jpg)

Hej,

Norrort har uppenbarligen några undantag som bryter mot enligt avtalet "godkänd" dörrställning.
Sedan 2015 har man några Scania Omnilink boggi i 62xx-serien (fler 62xx-vagnar tillkom under 2016) med dörrställning 1-1-0, se bildexempel. Dessa används fortfarande flitigt på Norrorts 600-linjer trots att man kör Roslagsbaneersättning.

Tror det handlar om totalt sex st: 6223-6228.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mikey skrivet 16 februari 2017, 14:54:19 PM
I tjänsteutlåtandet om kommande upphandling E31 som kom under hösten står följande:

"Med bakgrund av ovanstående rekommenderas att trafikförvaltningen undersöker möjligheten att flytta Vallentunatrafiken till E20 block 2 (busstrafik i Norrort och Roslagsbanan) och att kommande upphandling, E31, inkluderar Sigtuna och Upplands Väsby. Frågan behöver fortsätta utredas under planeringsstudien utifrån möjligheten att flytta Vallentunatrafiken.

Och vidare i sammanfattningen följande:

"E31 föreslås inkludera avtalsområde minst Sigtuna och Upplands Väsby. Trafikförvaltningen utreder vidare möjligheten att Vallentunatrafiken så småningom övergår till Norrorts avtalsområde."

Så ännu verkar det inte vara helt slutdiskuterat.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Ersa skrivet 16 februari 2017, 18:11:51 PM
Att låta Vallentunatrafiken bli till ett eget litet trafikområde som man kan tilldela till ett lokalt (dvs svenskägt, kanske rentav länsbaserat) företag, som kan bedriva trafiken på ett välskött sätt, antar jag är ren science fiction fortfarande? :(
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Lars_L skrivet 16 februari 2017, 18:14:21 PM
Citat från: Mikey skrivet 16 februari 2017, 14:54:19 PM
I tjänsteutlåtandet om kommande upphandling E31 som kom under hösten står följande:

"Med bakgrund av ovanstående rekommenderas att trafikförvaltningen undersöker möjligheten att flytta Vallentunatrafiken till E20 block 2 (busstrafik i Norrort och Roslagsbanan) och att kommande upphandling, E31, inkluderar Sigtuna och Upplands Väsby. Frågan behöver fortsätta utredas under planeringsstudien utifrån möjligheten att flytta Vallentunatrafiken.

Och vidare i sammanfattningen följande:

"E31 föreslås inkludera avtalsområde minst Sigtuna och Upplands Väsby. Trafikförvaltningen utreder vidare möjligheten att Vallentunatrafiken så småningom övergår till Norrorts avtalsområde."

Så ännu verkar det inte vara helt slutdiskuterat.

Hade jag helt förträngt. Har vi väl till och med diskuterat i trådar här utredningen kom.  Helt lätt är det väl knappast att hitta en lösning dock. Arriva var ju rätt optimistiska när man vann Norrort. Förvisso är det ju lite trafik i Vallentuna om man ser till större trafikområden, men det är ju i princip bara glesbygdstrafik och glesbefolkad kvarterstrafik, förutom 524 och det är ju den enda som skulle vara någorlunda vettigt att ha kvar i Märsta.

Drygt 4 000 passagerare per dag räknar jag till, skulle väl ge ca 28 miljoner per år i VBP, om man går på nuvarande norrortsavtal. Det klarar man knappast att finansiera 25 bussar med, även om det är rätt mycket skoltrafik (alltså lite trafik totalt),  å andra sidan blir det ju relativt många produktionskilometer på grund av den höga medelhastigheten. Men kanske kan man koppla ett rent produktionsavtal för Vallentuna till Norrortsavtalet? (var gränsen går för när en upphandling i detta fall borde till, torde ju vara en delikat fråga att fundera över för SL).

Nästan billigast vore nog att handla upp separat. Då har man i alla fall ett bättre förhandlingsläge. Undrar om det inte blir billigare rentutav.





Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 februari 2017, 20:29:31 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2017, 18:11:51 PM
Att låta Vallentunatrafiken bli till ett eget litet trafikområde som man kan tilldela till ett lokalt (dvs svenskägt, kanske rentav länsbaserat) företag, som kan bedriva trafiken på ett välskött sätt, antar jag är ren science fiction fortfarande? :(

Nej tyvärr har ju inte de senaste årens tankar gått i den riktningen precis.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 16 februari 2017, 20:42:12 PM
Uppställning i Vallentuna blir en intressant nöt att knäcka om man inte slår ihop nuvarande Vallentunapaket med Norrort.
Arrivas gamla uppställning som de ärvde efter Nobina finns inte kvar, där skrotar man idag bilar.
SL köpte ju den nuvarande Okvistadepån för att husera bussar som ingår i Norrortsavtalet.
Antingen blir det således en unik lösning för SL-land där två operatörer delar på samma depå, eller så blir det något av de alternativ som presenterats tidigare i tråden.
Dock har jag för mig att även 687 tillhör Vallentuna och inte Norrort.
Åtminstone var det Arriva som körde linjen från det att den startades till dess att Arriva vann även Norrort.
Då var det oftast bussar från Märsta som förekom på linjen.
Det vore unikt om SL gick med på en egen upphandling av bara Vallentunalinjerna, men jag tror inte att det gör någon större skillnad mot idag eftersom mindre svenskägda familjeföretag från Rimbo- eller Kårstatrakten inte skulle kunna få så bra lönsamhet i så lite trafik.
De "stora drakarna" kan ju precis som idag slå ihop trafiken med Norrort eller Märsta/Upplands Väsby och därmed lägga ett mycket lägre bud då lönsamhet i ett så litet avtal inte är lika viktigt om man har närliggande trafik att optimera med som för ett mindre bolag som måste tjäna pengar på avtalet för att överleva.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Ersa skrivet 16 februari 2017, 20:53:29 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 februari 2017, 20:42:12 PM
Det vore unikt om SL gick med på en egen upphandling av bara Vallentunalinjerna, men jag tror inte att det gör någon större skillnad mot idag eftersom mindre svenskägda familjeföretag från Rimbo- eller Kårstatrakten inte skulle kunna få så bra lönsamhet i så lite trafik.

Nu tänkte jag större än bara lilla Rimbo- och Kårstabygden, med en hel drös företag från hela Mälardalen som tänkbara anbudsgivare. Allt från Björcks, Bergkvarabuss och Ellénius finns ju dessutom. Varav den sistnämnda väl har "isolerad" skolbusstrafik på Mälaröarna rätt långt från det egna området, som dessutom körs med vinst.
Samt även från andra län: Jämför även hur Danielssons i Östersund helt plötsligt dök upp med ett flertal bussar i Knutby.

Men givetvis kommer det inte att bli några upphandlingar av mindre områden än idag. Dagens nivå av kvalitet på trafiken (som i dagens Norrort) verkar ju SL vilja behålla, och då får man ju se till att låta upphandlingsområdena förbli stora, så att inga svenska företag kan ta sig in.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Lars_L skrivet 16 februari 2017, 22:45:19 PM
Man vet aldrig med Trafikförvaltningen. I utredningarna rörande Märsta/Upplands Väsby/Vallentuna och Ekerö verkar man ju iaf vara något mer skeptisk till VBP 100%, än man varit tidigare.

Det visar sig ju gång på gång i kvalitetsmätningarna, att ju mindre andel VBP, ju nöjdare kunder. I senaste undersökningen lyckades ju till och med Kallhäll komma på skaplig nivå (där det bara är 30% VBP), genom att man genom avtalskonstruktionen kunde göra satsningen på nya 550/567, som man aldrig hade haft råd med om det varit ett rent VBP-avtal, men nödvändig satsning för att skapa kollektivtrafikbeteende i en nybyggd stadsdel.

Det är inte så att VBP behöver vara fel, incitament är en bra metod i grunden. Felet är ju att man tror att det fungerar utan att ha höga incitament i avtalen (läs bonus för ökat resande/kundnöjdhet respektive förstås höga viten om så inte blir fallet), detta då konstruktionens utgångspunkt är att köra så lite trafik som möjligt. När bara Trafikförvaltningen klarar av att pudla kring detta, tror jag vi kan få till rätt skapliga avtal. Det finns betydligt bättre sätt att minimera risken, samtidigt som man får en kostnadseffektiv trafik.

ca 25 bussar (inklusive 687) är ju ändå en rätt skaplig nivå för flera bolag att vara intresserade att lägga på. Många vill ju komma in på Stockholmsmarknaden men har inte kunnat för att tröskeln in varit för stor. Med flera skollinjer i linjetrafik, så finns det ju stora möjligheter att till viss del kunna använda befintliga bussar från andra län.

Men det är klart, man måste ju bestämma sig. Vi vet ju inte om Arriva exempelvis stiger av redan 2021 från Norrort. Frågan är ju om man vill förnya för bara några år ytterligare i Vallentuna och hur det fungerar med vagnpark etc? Vagnparken är ju inte så ny i vare sig Märsta eller Ekerö. I Norrort har man ju rätt många bussar som köptes nya till området, och den andra stora andelen är relativt gamla. Det gör att det nog blir förhållandevis dyrt att förlänga och att utöka med Vallentuna för några år, med rätt stora behov av bussinköp kan en sådan affär knappast vara alltför lockande. Då kan det ju finnas andra bolag som har bättre balans i det avseendet och som därför kan vara mer intresserade.

Vill man ha ett kort avtal för att komma i fas med Norrort, kan man ju förstås också sätta in en klausul om att SL, eller tillkommande entreprenör är skyldig att köpa bussarna från den föregående. Inget som brukar uppskattas, men nödvändigt om det ska vara ett tvåårsavtal, med två års mycket osäker möjlighet till förlängning.

Med tanke på det sistnämnda bör man nog som i de andra aktuella avtalen som närmar sig slutet,  i sådana fall se redan nu om Arriva är beredd på att nyttja optionen. Vill man inte det, är man nog inte heller intresserad av att fortsätta till 2023. 




Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 februari 2017, 04:51:56 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 februari 2017, 13:09:06 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_6224_Nasbydal_20150804_zpsipqzyhv1.jpg)

Hej,

Norrort har uppenbarligen några undantag som bryter mot enligt avtalet "godkänd" dörrställning.
Sedan 2015 har man några Scania Omnilink boggi i 62xx-serien (fler 62xx-vagnar tillkom under 2016) med dörrställning 1-1-0, se bildexempel. Dessa används fortfarande flitigt på Norrorts 600-linjer trots att man kör Roslagsbaneersättning.

Tror det handlar om totalt sex st: 6223-6228.
Tyckte att dessa 62xx förekommer lite väl mycket på Ersättningstrafiken.  Av den anledningen tyckte jag att besöket i Vallentuna var halvlyckat. Varje gång man hoppades på en fd. Uddevalla Omnibus så kom det en Omnilink 62xx..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Ersa skrivet 17 februari 2017, 06:13:40 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 17 februari 2017, 04:36:41 AM
Halvlyckad eftersom fd Uddevalla lös med sin frånvaro vilket var enerverande.

De verkar vara utsatta på jourtjänster och är ofta parkerade på olika strategiska ställen runtom längs linjen, med en jourförare i, redo att hoppa in om nån ordinarie buss skulle drabbas av problem.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 februari 2017, 08:48:11 AM
Det förklarar saken, synd att ingen Omnilink pajade då.  :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 februari 2017, 09:12:01 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 17 februari 2017, 04:51:56 AM
Tyckte att dessa 62xx förekommer lite väl mycket på Ersättningstrafiken.  Av den anledningen tyckte jag att besöket i Vallentuna var halvlyckat. Varje gång man hoppades på en fd. Uddevalla Omnibus så kom det en Omnilink 62xx..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Hej,

Vad tråkigt att höra. Synd! Ja, de senaste dagarna har bl a 6223-6224 varit flitigt utnyttjade på ersättningslinjerna.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mikey skrivet 17 februari 2017, 16:53:06 PM
Två till bussar har dykt upp hos Arriva;

XLY253 - 2006 Scania OmniLink II 4x2 f.d. Tjörns Omnibustrafik #61
WSK466 - 2005 Volvo B12BLE 6x2 / 8700LE f.d. Nobina 5996


Båda bussarna kommer senast från Bus Trade Center och är fortfarande i full västtrafikmålning. Man kan väl anta att dom bara väntar på en SL-rand och inventarienummer innan de sätts i trafik.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 februari 2017, 22:23:10 PM
Citat från: Mikey skrivet 17 februari 2017, 16:53:06 PM
Två till bussar har dykt upp hos Arriva;

XLY253 - 2006 Scania OmniLink II 4x2 f.d. Tjörns Omnibustrafik #61
WSK466 - 2005 Volvo B12BLE 6x2 / 8700LE f.d. Nobina 5996


Båda bussarna kommer senast från Bus Trade Center och är fortfarande i full västtrafikmålning. Man kan väl anta att dom bara väntar på en SL-rand och inventarienummer innan de sätts i trafik.

Tack för uppgifterna. Nobina 5996 levererades ursprungligen till Skaraborg.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mikey skrivet 23 februari 2017, 13:22:35 PM
Idag stod det uppradat drygt 5 eller 6 stycken västtrafikblåa bussar av varierande modeller på rampen på Märstadepån mitt ibland alla vanliga röda bussar.

Är det någon som kan bringa lite klarhet i om de bara väntar på verkstadsarbete, eller om bussarna de facto används i trafik? Utgår någon ersättningstrafik från den depån, eller kan det kanske handla om reserv för busstrafik i Märstaområdet som hamnat i diken de senaste dagarna?
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mikey skrivet 25 februari 2017, 15:38:35 PM
Fler bussar som har registrerats på Arriva Täby nu i Januari/Februari. Dock är alla avställda;

TDP037 - 2002 Volvo B12BLE 4x2 / 8700LE f.d. Söne #21
BPT082 - 2009 Scania OmniLink II 6x2 f.d. Söne #173
XLY248 - 2006 Scania OmniLink II 4x2 f.d. Tjörns #57
XLY218 - 2006 Scania OmniLink II 4x2 f.d. Tjörns #38
WXS258 - 2005 Scania / Vest Center L f.d. Vårgårdabuss #35
TUC310 - 2007 Scania OmniLink II 4x2 f.d. Tjörns #47
WXS318 - 2005 Scania / Vest Center L f.d. Vårgårdabuss #31
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 25 februari 2017, 17:32:25 PM
Det måste bli ganska trångt i Täbydepån vid det här laget...
Jag misstänker att det var någon av Vestarna från Vårgårda jag såg på E-rampen när jag passerade tidigare idag.
Uddevallabussarna stod på rad längs staketet vid tvätthallen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: buskörare skrivet 25 februari 2017, 19:00:58 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 februari 2017, 17:32:25 PM
Det måste bli ganska trångt i Täbydepån vid det här laget...
Jag misstänker att det var någon av Vestarna från Vårgårda jag såg på E-rampen när jag passerade tidigare idag.
Uddevallabussarna stod på rad längs staketet vid tvätthallen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Vestarna står i princip alltid där.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Fredde skrivet 25 februari 2017, 19:27:41 PM
Känns som att Arriva fullständigt dammsuger Sverige på bussar... ::)
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 februari 2017, 19:30:08 PM
Citat från: Fredde skrivet 25 februari 2017, 19:27:41 PM
Känns som att Arriva fullständigt dammsuger Sverige på bussar... ::)

Vore kul om de syns ute sen också och inte bara vanliga röda..
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 26 februari 2017, 02:50:35 AM
Gissar att dessa kommer till användning för trafik då Tvärbanan stängs av från 30 mars, till och med oktober. - Sträckan Alvik - Sickla udde.

//Peter
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 26 februari 2017, 10:07:10 AM
Vad skall Arriva ha f.d. GUB 121-123 till?
De står regade på Arriva Täby sedan 14-15 februari.

/Janne
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Olle skrivet 26 februari 2017, 10:18:30 AM
Citat från: Janne Rickman skrivet 26 februari 2017, 10:07:10 AM
Vad skall Arriva ha f.d. GUB 121-123 till?
De står regade på Arriva Täby sedan 14-15 februari.

/Janne
Börjar de samla på sig bussar för sommaren? Då stängs ju även Österskärsgrenen av.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 26 februari 2017, 10:21:13 AM
Varför köper man gasbuss till Täby? Har det biogasbussar sedan förut?
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: igel skrivet 26 februari 2017, 11:01:01 AM
Citat från: Janne Rickman skrivet 26 februari 2017, 10:21:13 AM
Varför köper man gasbuss till Täby? Har det biogasbussar sedan förut?
Nej Täby saknar gasbussar sedan tidigare, men det har inte hindrart bolag för att köpa in biogasbussar tidigare se Östersund. http://www.bussmagasinet.se/2012/03/ostersund-ger-upp-efter-totalflopp-for-biogasbussar/ (http://www.bussmagasinet.se/2012/03/ostersund-ger-upp-efter-totalflopp-for-biogasbussar/). Däremot har Åkerbymacken fordonsgas, så det är väl bara att rulla dit och tanka.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: buskörare skrivet 26 februari 2017, 13:35:11 PM
Citat från: Fredde skrivet 25 februari 2017, 19:27:41 PM
Känns som att Arriva fullständigt dammsuger Sverige på bussar... ::)

Ja  ;D Stackars verkstan dock
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: F.Å skrivet 26 februari 2017, 16:16:48 PM
Citat från: Janne Rickman skrivet 26 februari 2017, 10:07:10 AM
Vad skall Arriva ha f.d. GUB 121-123 till?
De står regade på Arriva Täby sedan 14-15 februari.

/Janne

Står uppställda på Råsta dock.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mikey skrivet 26 februari 2017, 17:46:05 PM
Om det är någon inte har tröttnat ännu så kommer här ett par till ;)

XLY223 - 2006 Scania OmniLink II 4x2 f.d. Tjörns #10
XLY243 - 2006 Scania OmniLink II 4x2 f.d. Tjörns #50
XLY258 - 2006 Scania OmniLink II 4x2 f.d. Tjörns #52

Nu har dom skaffat alla Tjörns Omnilinkar utom en...
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 27 februari 2017, 00:50:53 AM
Citat från: Mikey skrivet 26 februari 2017, 17:46:05 PM
Om det är någon inte har tröttnat ännu så kommer här ett par till ;)

XLY223 - 2006 Scania OmniLink II 4x2 f.d. Tjörns #10
XLY243 - 2006 Scania OmniLink II 4x2 f.d. Tjörns #50
XLY258 - 2006 Scania OmniLink II 4x2 f.d. Tjörns #52

Nu har dom skaffat alla Tjörns Omnilinkar utom en...

I fredags den 24 feb mötte jag en Omnilink på väg österut längs R40 vid Ulricehamn som jag uppfattade som treaxlig - i så fall har man nog tagit över även den sista... Alltså Tjörns nr 54.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 februari 2017, 12:17:53 PM
Dammsuger man inför sommaren?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Ersa skrivet 27 februari 2017, 15:23:47 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 27 februari 2017, 12:17:53 PM
Dammsuger man inför sommaren?

Säkerligen. Så det blir nog rätt snabb avyttring av flertalet fordon så fort sommartidtabellen är över.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mikey skrivet 03 mars 2017, 13:11:07 PM
Hamstringen fortsätter... På uppställningen i Märsta där en del av Tjörn-bussarna står hade de här om dagen fått sällskap av Volvo 8500LE i Veolia-kostym. Gissningsvis samma bussar som användes i den stora pendeltågsersättningen i somras.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 04 mars 2017, 16:44:59 PM
Citat från: Mikey skrivet 03 mars 2017, 13:11:07 PM
Hamstringen fortsätter... På uppställningen i Märsta där en del av Tjörn-bussarna står hade de här om dagen fått sällskap av Volvo 8500LE i Veolia-kostym. Gissningsvis samma bussar som användes i den stora pendeltågsersättningen i somras.

f.d Veolia 4899 TTJ046 ägs nu av Arriva i Täby.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 05 mars 2017, 08:59:05 AM
Kan även informera att en hel del fd Tjörns (tror jag) Scania Omnilink kortvagnar står i Råsta fortfarande i Västtrafik lack, även ett par fd GUB Kortvagnar forfarande i GUB lackering, har Råsta fått dessa inför avstängningen på Tvärbanan som (jag tror) ska ske denna månad?
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 06 mars 2017, 09:55:34 AM
Citat från: Buzzlover skrivet 05 mars 2017, 08:59:05 AM
Kan även informera att en hel del fd Tjörns (tror jag) Scania Omnilink kortvagnar står i Råsta fortfarande i Västtrafik lack, även ett par fd GUB Kortvagnar forfarande i GUB lackering, har Råsta fått dessa inför avstängningen på Tvärbanan som (jag tror) ska ske denna månad?

Tvärbanan (Sickla-Alvik) stängs av från och med 25/3 - 2/10. Solnagrenen stängs någon månad under sommaren.

Även Saltsjöbanan stängs av helt mellan 26/6 - 17/9.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Ronni Bjørn Svensson skrivet 06 mars 2017, 11:57:44 AM
Citat från: Janne Rickman skrivet 26 februari 2017, 10:07:10 AM
Vad skall Arriva ha f.d. GUB 121-123 till?
De står regade på Arriva Täby sedan 14-15 februari.
/Janne

Når du nævne gasbusser, så er det en mere til Arriva Täby i følge https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/
XWA781 ( ex BlivaBuss 8413 )
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 06 mars 2017, 19:56:36 PM
Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 06 mars 2017, 11:57:44 AM
Når du nævne gasbusser, så er det en mere til Arriva Täby i følge https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/
XWA781 ( ex BlivaBuss 8413 )

De här Bliva har också hamnat hos Arriva.
8034   UTA851   Volvo B12BLE 6x2/Säffle 8500LE      2004
8035   UTA836   Volvo B12BLE 6x2/Säffle 8500LE      2004
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 mars 2017, 21:29:37 PM
Ser ut att bli en spännande sommar

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: buskörare skrivet 10 mars 2017, 15:00:29 PM
En av silverscalorna är ute dagligen nu (8853) samt att den östgötska (?) ledvagnen också är ute och kör. Ifall ingen sett det.
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Mr.Omsi skrivet 10 mars 2017, 17:33:21 PM
Citat från: buskörare skrivet 10 mars 2017, 15:00:29 PM
En av silverscalorna är ute dagligen nu (8853) samt att den östgötska (?) ledvagnen också är ute och kör. Ifall ingen sett det.

Måste vara Arriva 6153 du menar?
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 10 mars 2017, 17:34:44 PM
Citat från: buskörare skrivet 10 mars 2017, 15:00:29 PM
En av silverscalorna är ute dagligen nu (8853) samt att den östgötska (?) ledvagnen också är ute och kör. Ifall ingen sett det.

Silver Scalan heter 6153 (hette det under Halmstad tiden och kördes av Arriva så antagligen får den kvar 6153 som nummer) och Östgötska Ledbussen är 8824 (fångad av en kompis till mig)
Titel: SV: Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)
Skrivet av: buskörare skrivet 10 mars 2017, 18:33:21 PM
Citat från: Mr.Omsi skrivet 10 mars 2017, 17:33:21 PM
Måste vara Arriva 6153 du menar?

Det är det nog ja.